A kormány késik az áfa csökkentésével

Költségvetési szempontok miatt húzza az időt a kormány azzal, hogy csak október elsejétől csökkentené az üzemanyagok áfáját – véli a Fidesz. A párt támogatja, de kevesli az általános forgalmi adó előre hozott csökkentését. A drága üzemanyag miatt áremelésre készülnek a fuvarozók.

Erdősi Csaba
2005. 09. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Konzultációt kezdeményez a Fidesz a személy- és áruszállításban érdekelt vállalkozásokkal, valamint a Magyar Autóklub képviselőivel arról, szerintük milyen módszerekkel lehetne csökkenteni a magas üzemanyagárak negatív gazdasági hatásait. Tállai András és Rogán Antal, az ellenzéki párt képviselői tegnapi sajtótájékoztatójukon bejelentették: az érdekképviseletek véleményének meghallgatása után a Fidesz módosító indítványokat fog benyújtani annak érdekében, hogy a benzin és a gázolaj ára nagyobb mértékben csökkenjen a kormány által beharangozott 10–12 forintnál. A politikusok szerint a megoldás az általános forgalmi adó és az áfa együttes csökkentése lehet.
A kormányfő adócsökkentési javaslatáról szólva Rogán Antal elmondta, hogy a Fidesz támogatja az elképzelést, ám késeinek tartja az október elsejei életbelépést.
*
– Ha a kormány elfogadta volna az ellenzék támogatását, már a hétfői országgyűlési ülésen is megszavazhattuk volna a módosítást, így a benzin ára már pár nap múlva is alacsonyabb lehetne. A kabinet költségvetési szempontok miatt, szándékosan húzza az időt – jelentette ki Rogán Antal. Arra is felhívta a figyelmet, hogy jelenleg a 95-ös oktánszámú üzemanyag kiskereskedelmi árából 163,5 forint az adóteher, ami 31 forinttal magasabb annál, mint amennyi a 2002-es kormányváltás idején volt. Emlékeztetett rá, hogy a mostanihoz hasonlóan magas üzemanyagárak miatt a polgári kormány 2000-től 2002 júliusáig adóplafont és adóstopot vezetett be, amelyeket a Medgyessy-kormány nem tartott fenn. A kabinet állandó érvelésével szemben, amely szerint az EU direktívái miatt nem lehet csökkenteni Magyarországon az üzemanyagok jövedéki adóját, Rogán leszögezte: Brüsszel csupán egy minimumszintet ír elő, s mivel hazánkban ennél magasabb az adó, tízforintos csökkentésre nyílna mód. Példaként Lengyelországot hozta fel, ahol holnaptól 16 százalékkal csökkentik az üzemanyagok jövedéki adóját. A vámhatóság adatai szerint az idei év első nyolc hónapjában az üzemanyagok jövedéki adójából érték el a legnagyobb eredményt, 263 milliárd forint folyt be az államkasszába. Gázolajból többet, benzinből azonos mennyiséget értékesítettek a tavalyi bázishoz képest.
– Mivel a vállalkozások nagy részét nem érinti az áfacsökkentés, a fuvarozókkal kötött megállapodás szellemében bátrabban kellene lépnie a kormánynak – jelentette ki Tállai András. Szerinte a problémát egészként kellene kezelni, mert így a háztartások az áfacsökkentésen keresztül keletkezett megtakarításukat elveszítik amiatt, hogy a vállalkozások kénytelenek megemelni a szolgáltatásaik árát.
– Jelen helyzetben 15–25 százalékos átlagos fuvardíjemelés szükséges ahhoz, hogy talpon maradjunk – vázolta a fuvarozók helyzetét a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Hinfner Miklós közölte: a szakma üdvözli ugyan az áfacsökkentés előre hozását, ám ez a vállalkozások helyzetén nem javít érdemben. A Fidesz konzultációs meghívására azt mondta, bár a konkrét elképzelésekről még nincs tudomásuk, készek szakmai párbeszédet folytatni. Nemcsak a fuvarozók, hanem a Volán-társaságok is áremelést fontolgatnak a magas üzemanyagárak miatt.
Miközben a magyar társadalmat élénken foglalkoztatja, mikor és mennyivel lesz olcsóbb a benzin, elképzelhető, hogy az előre hozott áfacsökkentést nem lesz könnyű elfogadtatni az unióval. Az Ernst & Young elemzőcég szerint ugyanis októbertől hazánkban négy áfakulcs lesz érvényben, márpedig ez ellentétes az EU előírásaival.
Az MTI közlése szerint Kovács László, az EU adó- és vámügyi biztosa kijelentette: az Európai Bizottság érti a tagállamok nehézségeit, és nem ellenzi, hogy az uniós szabályok adta keretek között az adótartalom csökkentésével mérsékeljék az árakat. Hozzátette: Brüsszel ugyanakkor ezt nem tartja célravezető megoldásnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.