Konzultációt kezdeményez a Fidesz a személy- és áruszállításban érdekelt vállalkozásokkal, valamint a Magyar Autóklub képviselőivel arról, szerintük milyen módszerekkel lehetne csökkenteni a magas üzemanyagárak negatív gazdasági hatásait. Tállai András és Rogán Antal, az ellenzéki párt képviselői tegnapi sajtótájékoztatójukon bejelentették: az érdekképviseletek véleményének meghallgatása után a Fidesz módosító indítványokat fog benyújtani annak érdekében, hogy a benzin és a gázolaj ára nagyobb mértékben csökkenjen a kormány által beharangozott 10–12 forintnál. A politikusok szerint a megoldás az általános forgalmi adó és az áfa együttes csökkentése lehet.
A kormányfő adócsökkentési javaslatáról szólva Rogán Antal elmondta, hogy a Fidesz támogatja az elképzelést, ám késeinek tartja az október elsejei életbelépést.
*
– Ha a kormány elfogadta volna az ellenzék támogatását, már a hétfői országgyűlési ülésen is megszavazhattuk volna a módosítást, így a benzin ára már pár nap múlva is alacsonyabb lehetne. A kabinet költségvetési szempontok miatt, szándékosan húzza az időt – jelentette ki Rogán Antal. Arra is felhívta a figyelmet, hogy jelenleg a 95-ös oktánszámú üzemanyag kiskereskedelmi árából 163,5 forint az adóteher, ami 31 forinttal magasabb annál, mint amennyi a 2002-es kormányváltás idején volt. Emlékeztetett rá, hogy a mostanihoz hasonlóan magas üzemanyagárak miatt a polgári kormány 2000-től 2002 júliusáig adóplafont és adóstopot vezetett be, amelyeket a Medgyessy-kormány nem tartott fenn. A kabinet állandó érvelésével szemben, amely szerint az EU direktívái miatt nem lehet csökkenteni Magyarországon az üzemanyagok jövedéki adóját, Rogán leszögezte: Brüsszel csupán egy minimumszintet ír elő, s mivel hazánkban ennél magasabb az adó, tízforintos csökkentésre nyílna mód. Példaként Lengyelországot hozta fel, ahol holnaptól 16 százalékkal csökkentik az üzemanyagok jövedéki adóját. A vámhatóság adatai szerint az idei év első nyolc hónapjában az üzemanyagok jövedéki adójából érték el a legnagyobb eredményt, 263 milliárd forint folyt be az államkasszába. Gázolajból többet, benzinből azonos mennyiséget értékesítettek a tavalyi bázishoz képest.
– Mivel a vállalkozások nagy részét nem érinti az áfacsökkentés, a fuvarozókkal kötött megállapodás szellemében bátrabban kellene lépnie a kormánynak – jelentette ki Tállai András. Szerinte a problémát egészként kellene kezelni, mert így a háztartások az áfacsökkentésen keresztül keletkezett megtakarításukat elveszítik amiatt, hogy a vállalkozások kénytelenek megemelni a szolgáltatásaik árát.
– Jelen helyzetben 15–25 százalékos átlagos fuvardíjemelés szükséges ahhoz, hogy talpon maradjunk – vázolta a fuvarozók helyzetét a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Hinfner Miklós közölte: a szakma üdvözli ugyan az áfacsökkentés előre hozását, ám ez a vállalkozások helyzetén nem javít érdemben. A Fidesz konzultációs meghívására azt mondta, bár a konkrét elképzelésekről még nincs tudomásuk, készek szakmai párbeszédet folytatni. Nemcsak a fuvarozók, hanem a Volán-társaságok is áremelést fontolgatnak a magas üzemanyagárak miatt.
Miközben a magyar társadalmat élénken foglalkoztatja, mikor és mennyivel lesz olcsóbb a benzin, elképzelhető, hogy az előre hozott áfacsökkentést nem lesz könnyű elfogadtatni az unióval. Az Ernst & Young elemzőcég szerint ugyanis októbertől hazánkban négy áfakulcs lesz érvényben, márpedig ez ellentétes az EU előírásaival.
Az MTI közlése szerint Kovács László, az EU adó- és vámügyi biztosa kijelentette: az Európai Bizottság érti a tagállamok nehézségeit, és nem ellenzi, hogy az uniós szabályok adta keretek között az adótartalom csökkentésével mérsékeljék az árakat. Hozzátette: Brüsszel ugyanakkor ezt nem tartja célravezető megoldásnak.
Trump aláírta a törvénybe foglalt ígéreteit
