Felszabadított készlet

Nem várható közvetlen üzemanyagár-csökkenés attól, hogy hazánk felszabadította egynapi kőolajkészletét. A döntést a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) kérésére hozta meg a gazdasági tárca; a felkínált mennyiséget a Mol vásárolta meg. Brüsszel nem javasolja az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentését, de kiemeli: a döntés joga a tagállamoké.

Erdősi Csaba
2005. 09. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenöt napon belül tizenkétezer tonna kőolajjal csappan meg hazánk stratégiai kőolajkészlete azután, hogy a gazdasági tárca felszabadította a zárolt mennyiséget. Bár a különböző fórumokon napok óta téma, hogy a magyar kormány mit tesz a magas üzemanyagárak ellensúlyozására, a készletek felszabadítása eddig nem jött szóba. Lapunk érdeklődésére Batiz András kormányszóvivő hatodikán még cáfolta, hogy az unió legtöbb országához hasonlóan hazánk is hozzányúlna a félretett készlethez, ehhez képest a tegnapi hírek szerint a gazdasági tárca már 5-én arra utasította a Kőolaj- és Kőolajtermék-készletező Szövetséget, hogy meghívásos pályázaton értékesítse egynapi tartalékunkat. A meghívásos eljárásban egyedül a Mol tett ajánlatot, így a társaság 15 napon át napi 800 tonna, vagyis körülbelül ötezer hordó kőolajat fog felhasználni a stratégiai készletből. Mivel ennyivel több mennyiség marad a világpiacon, a lépés közvetve a Katrina hurrikán nyomán kialakult piaci feszültségek enyhítését segíti.
– Szeptember másodikán döntött úgy az IEA, hogy a globális tartalékok terhére hatvanmillió hordó olajat dob a világpiacra. Magyarország lépése ehhez a döntéshez kapcsolódik – ismertette a helyzetet kérdésünkre a készletező szövetség vezérigazgatója. Csernák József elmondta, hogy a piacra kerülő, egy napra elegendő mennyiséget nem kell feltölteniük, mert az erről határozó törvény szerint 90 napnyi tartalékot kell az országnak tárolóban tartania, a mostani készlet azonban ennél nyolc-kilenc napnál hosszabb időre is elegendő.
Egyelőre nem tudni, hogy a világszinten felszabadított tartalék mennyi időre enyhíti a Katrina hurrikán rombolása nyomán kiesett mennyiséget, de tegnap már ismét emelkedtek az olajárak. Az elemzők egymásnak ellentmondó következtetésekre jutnak, s amíg az IEA a vártnál kisebb globális olajfogyasztásról számol be és megnyugvó kereskedést valószínűsít, addig londoni szakértők szerint áremelés várható, mert az amerikai piacokon továbbra is magas marad a hiány – főleg üzemanyagból.
A magas olaj- és üzemanyagárak mindenhol komoly gondokat okozhatnak a gazdaságban, a legnehezebb helyzetben azonban valószínűleg Európa van. Így látja ezt legalábbis a brit pénzügyminiszter, aki szerint az elmaradt reformok miatt a jelenlegi olajárak mellett stagnálásba csúszhat vissza az EU gazdasága. Érzik ezt a tagállamok is, és egyre több helyen kerül szóba az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó mérséklése. Brüszszel ezt a lépést nem támogatja, de hangsúlyozza, hogy a döntés a tagállamok joga, és adott esetben egészen az uniós minimumszintig levihetik az adó mértékét.



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.