Tizenöt napon belül tizenkétezer tonna kőolajjal csappan meg hazánk stratégiai kőolajkészlete azután, hogy a gazdasági tárca felszabadította a zárolt mennyiséget. Bár a különböző fórumokon napok óta téma, hogy a magyar kormány mit tesz a magas üzemanyagárak ellensúlyozására, a készletek felszabadítása eddig nem jött szóba. Lapunk érdeklődésére Batiz András kormányszóvivő hatodikán még cáfolta, hogy az unió legtöbb országához hasonlóan hazánk is hozzányúlna a félretett készlethez, ehhez képest a tegnapi hírek szerint a gazdasági tárca már 5-én arra utasította a Kőolaj- és Kőolajtermék-készletező Szövetséget, hogy meghívásos pályázaton értékesítse egynapi tartalékunkat. A meghívásos eljárásban egyedül a Mol tett ajánlatot, így a társaság 15 napon át napi 800 tonna, vagyis körülbelül ötezer hordó kőolajat fog felhasználni a stratégiai készletből. Mivel ennyivel több mennyiség marad a világpiacon, a lépés közvetve a Katrina hurrikán nyomán kialakult piaci feszültségek enyhítését segíti.
– Szeptember másodikán döntött úgy az IEA, hogy a globális tartalékok terhére hatvanmillió hordó olajat dob a világpiacra. Magyarország lépése ehhez a döntéshez kapcsolódik – ismertette a helyzetet kérdésünkre a készletező szövetség vezérigazgatója. Csernák József elmondta, hogy a piacra kerülő, egy napra elegendő mennyiséget nem kell feltölteniük, mert az erről határozó törvény szerint 90 napnyi tartalékot kell az országnak tárolóban tartania, a mostani készlet azonban ennél nyolc-kilenc napnál hosszabb időre is elegendő.
Egyelőre nem tudni, hogy a világszinten felszabadított tartalék mennyi időre enyhíti a Katrina hurrikán rombolása nyomán kiesett mennyiséget, de tegnap már ismét emelkedtek az olajárak. Az elemzők egymásnak ellentmondó következtetésekre jutnak, s amíg az IEA a vártnál kisebb globális olajfogyasztásról számol be és megnyugvó kereskedést valószínűsít, addig londoni szakértők szerint áremelés várható, mert az amerikai piacokon továbbra is magas marad a hiány – főleg üzemanyagból.
A magas olaj- és üzemanyagárak mindenhol komoly gondokat okozhatnak a gazdaságban, a legnehezebb helyzetben azonban valószínűleg Európa van. Így látja ezt legalábbis a brit pénzügyminiszter, aki szerint az elmaradt reformok miatt a jelenlegi olajárak mellett stagnálásba csúszhat vissza az EU gazdasága. Érzik ezt a tagállamok is, és egyre több helyen kerül szóba az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó mérséklése. Brüszszel ezt a lépést nem támogatja, de hangsúlyozza, hogy a döntés a tagállamok joga, és adott esetben egészen az uniós minimumszintig levihetik az adó mértékét.
Óriási bakot lőtt a 444, besározták a NAV kommandójának egykori, elismert vezetőjét
