Gyurcsány vízummentessége

Szentesi Zöldi László
2005. 09. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szocialista–liberális kormány rendszerint úgy jeleníti meg diplomáciai kapcsolatrendszerét, mintha a mögöttünk álló évtizedekben semmilyen csatorna nem létezett volna a szóban forgó országok és hazánk között. Jól példázza ezt Gyurcsány Ferenc múlt heti kínai látogatása. Annak ellenére, hogy a pártállam idején – a közös ideológia miatt is – a két ország élénk érdeklődést mutatott egymás iránt. Való igaz, a Fidesz-kormány idején elmaradt a legmagasabb szintű kínai–magyar kapcsolatfelvétel, de mégiscsak túlzás, ha bárki a történelmi mulasztás orvoslójának szerepében tetszeleg.
A miniszterelnök most kétségkívül ezt teszi. Látogatása előtti nyilatkozatában a gazdasági kapcsolatok fejlesztését szorgalmazta, amivel önmagában nincs is baj, sőt egyenesen kívánatos a kontinensnyi állammal való mindennemű kereskedés. Csakhogy ebből a nyilatkozatból és Gyurcsány Ferenc hasonló megszólalásaiból az látszik, mintha a mostani kormány vette volna észre a kínai piacban rejlő páratlan lehetőséget. Ezzel szemben az az igazság, hogy tavaly Kína volt Magyarország ötödik legjelentősebb gazdasági partnere a világon, és ez a tény nem egyetlen kormány, hanem a rendszerváltozás óta eltelt tizenöt év közös hozadéka. Ha jobban tetszik, egyfajta örökség, amelyet Gyurcsányék most a maguk sikerének szeretnének láttatni.
Akárcsak két éve Medgyessy Péter, most Gyurcsány Ferenc is lapos tarisznyával érkezett vissza a Távol-Keletről. A legfontosabb célt azonban elérte: elmondhatja magáról, hogy járt a lehetőségek országában, és miután lerótta csodálatát, most kipipálhatja a kínai kapcsolatot. Annyit azért elöljáróban szögezzünk le, hogy a 2003 nyarán Kínába látogató Medgyessy Péter kommunikációs mélységeit mégsem érte el a jelenlegi miniszterelnök. Akkor és ott – amint az MTI hírül adta – a vendéglátó kínaiak a „széles nyilvánosság előtt bókoltak Medgyessy Péternek mint férfinak”, amikor felkereste a pekingi Égi Imádságok Templomát. Nem akármilyen áttörésnek számított a magyar–kínai kapcsolatokban, hogy egy bizonyos Mi Csia nevű idegenvezető nő kijelentette, Medgyessy „a legcsinosabb miniszterelnök”, akit valaha látott. A mostani látogatáson senki sem bókolt Gyurcsánynak – „mint férfinak” – de rögtön tegyük hozzá, PR-fogásokból ezúttal is akadt elegendő magyar oldalon.
Mit is ért el valójában a miniszterelnök Kínában? Mindenekelőtt néhány tetszetős elvi nyilatkozatot váltott vendéglátóival, ami amolyan nesze semmi, fogd meg jól a diplomáciában. Azután a társaságában tartózkodó Bozóki András, a nemzeti kulturális örökség minisztere aláírta a magyar–hongkongi kulturális együttműködési szándéknyilatkozatot, és előzőleg egy kiállítást is megnyitott. Derék, de aligha nevezhető áttörésnek. Szó esett arról is, hogy az Informatikai és Hírközlési Minisztérium még az idén képviselet nyit a kínai Szilícium-völgyként emlegetett Sencsenben. Ennek valójában hírértéke sincs, hiszen Kínában valósággal sorban állnak a különböző országok, képviseleteiknek se szeri, se száma. Az egyetlen valamirevaló, konkrét dologról a magyar küldöttség elutazása előtt állapodtak meg a felek: Kína feloldotta a magyar búzára kivetett több évtizedes embargót, és ennek eredményeképpen ötszázezer–egymillió tonna közötti búzamennyiséget exportálhatunk a Kínai Népköztársaságba. Mielőtt azonban túlságosan is örvendeznénk a történelmi fordulaton, szögezzük le: mire Gyurcsány hazaért, az is kiderült – Benedek Fülöp államtitkár mondta el –, hogy a megállapodás 50 és 100 millió euró közötti üzletet jelent, amely összességében mégis csak aprópénz, különösen a kínai piacban rejlő óriási lehetőséget tekintve.
És most néhány szót arról, amiről nem esett szó Pekingben. A tudósításokban nem olvashattunk arról, hogyan képzeli el Gyurcsány Ferenc a külkereskedelmimérleg-hiány helyrebillentését. Mert hogy a jó ideje szívélyes magyar–kínai diplomáciai viszony ellenére hazánk egyelőre még képletesen sem tudta megvetni a lábát a kínai piacon, az bizony tény. Ismételten csak a lehetőségekhez képest bőven lenne még tennivaló. Arról sem ejtettek szót a felek, hogy miként lehetne fehéríteni a magyarországi kínai feketegazdaságon, amely már csak azért is elsőrangú kérdés, mert az itt tartózkodó kínai közösség egyes tagjainak még a személyi azonosítása is megoldhatatlan problémát jelent, nemhogy vállalkozásaik hatósági felügyelete. Aggodalomra adhat okot a szocialista miniszterelnökök suta politizálása, már-már diplomáciai éretlensége is, minden egyes pekingi látogatásuk alkalmával. Nem is olyan régen még Medgyessy Péter falatozott jóízűen a Tienanmen tér tőszomszédságában, amely közterület mégsem a pekingi kacsáról híresült a nagyvilágban. Most Gyurcsány Ferenc képzelte magát európai horizontú államférfinak, és alaposan elszólta magát, amikor az uniós vízumkényszer feloldását lebegtette meg kínai vendéglátóinak.
A magyar miniszterelnöknek sem nemzetközi tekintélye, sem reális cselekvési tere nem elegendő egy ilyen súlyú ígéret teljesítésére. Életszerű az a helyzet, hogy Gyurcsány Ferenc példának okáért Brüsszelben is az asztalra csap, és valósággal kiköveteli európai miniszterelnöktársaitól a kínaiak szabad mozgásának jogát? Dehogyis, mindössze egy népszerű, de teljesen végiggondolatlan kijelentés, a gyurcsányi ötletbörze újabb termékének vagyunk a fültanúi. Mindenekelőtt tudni kell, hogy az uniós vízumpolitika a szigorítás irányába halad, és a körvonalazó egységet megbontja a magyar miniszterelnök kijelentése. Nem világos továbbá, hogy milyen módon szolgálná Magyarország céljait, ha a határokon mindennemű korlátozás nélkül feltűnnének a kínaiak milliói? Ha a magyar kormány láthatatlan minisztere, Somogyi Ferenc helyén ma hivatali elődje, az agilis Kovács László ülne, alighanem okkal-joggal riogatna a 23 millió munkavállalóval, még ha azok nem is a szomszédos Romániából, hanem Kínából érkeznének hozzánk. Tényleg érthetetlen, hogyan is gondolta Gyurcsány ezt az egészet, kész szerencse, hogy az ő köreiben senki sem kéri rajta számon a felelőtlen ígérgetést.
Ennek a fajta látszatdiplomáciának az a fő jellemzője, hogy kerüli a konkrétumokat, a valóban életbe vágó ügyeket gondosan elsimítja. Mi a legfőbb kérdés az unió és Kína kapcsolatában immáron hetek óta? A sokáig megoldatlan textilvita, amely valóban elsőrendű politikai-gazdasági ügy a két fél számára. Ezzel az üggyel kapcsolatosan Gyurcsány Ferenc végül a következő megállapítást csiholta ki magából: „Európának az egyik szemét az Egyesült Államokra, a másikat pedig Kínára kell vetnie, mert most ez a két ország diktálja a versenyt a világban.” Az üzenet világos: attól, hogy most Kínában tárgyalok, kérem, mindenki higgye el nekem és kormányomnak, hogy az Egyesült Államokhoz legalább ugyanannyira erős érzelmi szálak fűznek, mint most, ezen a héten Kínához. Egyébként pedig mindenkit szeretettel várunk kontinensünkön, magától értetődően vízum nélkül. Merjünk kicsik lenni, a viszontlátásra!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.