Voksolj a pénzeddel!

Munkatársunktól
2005. 11. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Civil szervezetek (köztük az államfőválasztás idején közismertté vált Védegylet) támogatják azt a mozgalmat (és a mögé szervezett www.tudatosvasarlo.hu című honlapot), amely etikus és környezettudatos vásárlóvá próbálja átnevelni a magyar társadalmat. A Tudatos Vásárlók Egyesülete azért jött létre, hogy korunk marketingeseinek álmát, a nagybetűs fogyasztót tudatos vevővé változtassa. A klasszikus fogyasztóvédelem szerint tudatos vásárló az, aki nem hagyja, hogy átverjék. Ez azonban ma már kevés, hiszen a polgárnak tovább kell látnia saját jogainál és érdekeinél: más emberekre, természeti és ökológiai hatásokra is tekintettel kell lennie.
„A fogyasztás már jóval több, mint egyszerű gazdasági tevékenység: társadalmi, kulturális, sőt pszichológiai jelentőséggel bír. Személyes identitásunk gyakran kibogozhatatlanul összefonódik a vásárolt termékek imázsával. A maguk módján a reklámok is ezt igyekeznek velünk elhitetni: szerintük egy autó megvásárlása tulajdonképpen önmegvalósítás, amely révén olyan magasabb rendű értékeket kapunk kézhez tárgyiasult formában, mint a szabadság és az önállóság. Mi, tudatos vásárlók megpróbálunk túltekinteni a reklámok ködfüggönyén, és elgondolkodni azon, hogy mit is teszünk akkor, ha ezt vagy azt a terméket megvásároljuk” – írják a szervezet honlapján. A gátlástalan fogyasztás másik aspektusa az ezzel járó mértéktelen energiafelhasználás. Ennek megoszlása ugyanakkor aránytalan: az összes anyag- és energiafelhasználás 80 százaléka a világ összlakosságának mindössze 20 százalékát adó fejlett országokban (köztük hazánkban) realizálódik! Mindez drámai környezeti hatásokkal jár, és 2005 természeti katasztrófái világosan bebizonyították, hogy nincsenek már távoli tragédiák, a globalizációnak köszönhetően mi is azonnal érezzük közvetett hatásaikat.
Az egyesület nemcsak a gondokat sorolja fel, hanem megoldásokat is kínál. Véleménye szerint minden vásárlás egy szavazat: ha tömegesen döntünk egy termék ellen vagy mellett, az nagymértékben befolyásolja a gyártó sorsát. Ez hatékonyabb lehet, mint a képviselő-választás, hiszen szavazni csak a teljes lakosság harmada jár, vásárolni viszont mindenki szokott. És jó, ha tudjuk: csak akkor van az emberiségnek jövője, ha társadalmilag és ökológiailag fenntartható módon működik. Ha vásárlásainknak csak egy része tudatos etikailag és környezetileg, az már sokat számít. A pénzünk szavazat – akár akarjuk, akár nem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.