Demszky Gábor rendeljen ki független vizsgálóbiztost, továbbá a városvezetés hozza nyilvánosságra a villamostender teljes dokumentációját, a bírálóbizottság tagjainak névsorát, a bírálat szempontjait, a jegyzőkönyveket és a határidő-módosításokról szóló határozatokat – közölte tegnap Wintermantel Zsolt (Fidesz–MKDSZ) fővárosi frakcióvezető-helyettes, hozzátéve: a szakmai melléfogások nem következhettek volna be politikai felelőtlenség nélkül. – Prágában nemrég Skoda villamosokat rendelt az ottani önkormányzat, összesen kettőt, amelyeket egy évig futtatnak a síneken, és ha beválnak, akkor veszik meg a többit – említett egy követendő példát az ellenzéki politikus.
Tarlós István, a Fidesz, a KDNP, a Jobbik és számos civil szervezet által támogatott főpolgármester-jelölt ugyancsak felszólította Demszkyt, hogy adjon magyarázatot a történtekre. – Az OEP adatai alapján a villamosok árából, a 41 milliárd forintból öt hónapig Magyarország teljes táppénzállománya fizethető lenne, másfél hónapig az egész ország ingyen kapná a gyógyszert.
*
Ennyi pénzből hat római-parti gát vagy az aquincumi híd is megépíthető lett volna – érzékeltette az illetékesek felelősségét Tarlós.
Csütörtökön ugyanis ismét ajtóhibák jelentkeztek a „biztonsági okokból” csak az esti órákban közlekedő Combinókon. Korábban meg az derült ki, több villamos hajtóművét kicseréli a Siemens. A cég egy éve beszállítót váltott, ezért cseréli ki a korábban gyártott „mechanikus berendezéseket” – közölte Farkas Szilvia, a cég szóvivője. A csere oka, hogy Magyarországra olyan villamosok kerültek, amelyeket még a régi hajtóművel szereltek össze, ezeket most „folyamatosan” cserélik.
A botránykrónika ismeretes: a nagykörúti megállók, illetve a felsővezeték-hálózat átalakítása után folyamatos üzemzavarok jelentkeztek, július 15-én éjjel pedig a vezetékes munkálatok közben dőlt ki két tartóoszlop. Akkor Demszky Gábor két héten belüli vizsgálatot ígért. Felelős azóta sincs, sőt ajtóhibák miatt a villamosokat ki kellett vonni a forgalomból, sőt az újraindítás óta naponta keletkeznek újabb hibák.
Demszky Gábor főpolgármester helyett lapunknak Lakos Imre, a fővárosi városüzemeltetési bizottság SZDSZ-es elnöke nyilatkozott, egy elromlott forgódobos mosógéphez hasonlítva a Combinók esetét. – Nincs értelme semmiféle újabb vizsgálatnak, hiszen a Fidesz képviselőt delegált a villamosbeszerzési bírálóbizottságba és a BKV Zrt. felügyelőbizottságába is. El kell gondolkodni viszont a Siemens felelősségén, és ha nem jó a villamos, vissza kell küldeni – szögezte le.
Emlékezetes, a főváros nagykörúti villamostenderén 2003-ban a legdrágább ajánlatot tevő Siermens nyerte. Deák András, a bírálóbizottság fideszes tagja lapunkkal közölte: szakmai okok miatt egyedül ő szavazott nemmel, amit igazoltak is a később történtek. Egy évvel később, 2004-ben ugyanis kiderült: az eredetileg alumíniumszerkezettel tervezett járművek nem bírják a dinamikus terhelést, és egyszerűen megroggyannak. Ezért a Siemens kénytelen volt acélszerkezetessé alakítani a járműveket, így a fővárosnak ötmilliárd forinttal kell kevesebbet fizetnie az összesen negyven szerelvényért.
A fővárosi tömegközlekedés anomáliáit az is jelzi, hogy tegnap kisiklott a fogaskerekű.
Kettős mérce. Demszky Gábor június 27-én Budapest egyik luxusszállójában az AmCham üzleti fórumán – miközben a városfejlesztési terveit ecsetelte – kiemelte, enyhítené a falfirkák elbírálását, kezeljék ezentúl azokat inkább művészeti alkotásként, és ne jogi kérdésként. Emlékezetes, a főpolgármester egymillió forintos nyomravezetői díjat tűzött ki, miután a Budapest Parádé után megrongálták, összegraffitiztek Combino villamosokat. A vandálokat megtalálták, amire Demszky így reagált: figyelemmel kísérik, hogy az elkövetők megkapják méltó büntetésüket és azt, hogy szükség van-e jogszabály-módosításra ahhoz, hogy hatékonyan fel tudjanak lépni a tetten ért elkövetőkkel szemben. (D. L.)
Egy erőszakos bűnöző bosszúból ölte meg az RTL Klub volt vezetőjét