Utolsó adunak tekinti Makót a kormány?

Budapest hátat fordít a Nabucco gázvezeték európai tervének, s helyette egy orosz megoldást preferál – írja szombati számában a Le Soir című belga napilap.

Hírösszefoglaló
2007. 04. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az újság bécsi tudósítója, Maurin Picard szerint a Nabucco ma már nagybetegnek számít, s az Európai Unió gázvezetéktervét egymás után két súlyos balszerencse is érte. Az első március 15-én történt, amikor (mint a lap írja) Magyarország bejelentette, hogy inkább az orosz konkurens, a Kék Áramlat mellett kötelezné el magát – idézi a cikket a távirati iroda. A második pedig Törökország részéről érkezett, amely úgy döntött, hogy elutasítja a francia gázipari óriáscég, a GDF belépését a tervezetbe.
A Le Soir emlékeztet, hogy a Nabuccót – amelyet az EU stratégiai prioritásnak minősített, hiszen csökkentené az orosz túlsúlyt a 27 tagállam gázellátásában – már eddig is számos csapás érte. Így például átadásának dátuma egyre későbbre tolódik: a mostani elképzelések szerint az ötmilliárd eurós költségűre tervezett beruházás építése 2008-ban kezdődhet, s 2011– 2012-ben fejeződhet be. Míg a GDF elvetése csak újabb bonyodalomnak tűnik a nagy tőkeerejű európai finanszírozók keresésében, Budapest pálfordulása a jelek szerint sokkal súlyosabb a terv sorsa szempontjából – véli a lap.
A Nabucco és a Kék Áramlat közötti választás dilemmát jelent a magyar hatóságoknak, amelyek garantálni akarják saját energiapolitikájuk biztonságát. Egyrészről a Nabucco lehetővé tenné az ellátási források diverzifikálását a 2006. januári válság után, amikor Moszkva átmenetileg elzárta az európai országok felé menő gázvezeték csapját. A magyarországi gáz 76 százaléka Oroszországból érkezik, a Nabucco választása tehát üdvözlendő alternatíva lenne. Ám a Kék Áramlat mellé állás lehetővé tenné Magyarország számára, hogy az egykori „nagy testvér” privilegizált gazdasági partnerévé és a Nyugat-Európa felé irányuló gázszállítások elosztójává váljon. A Nabucco beindításának késlekedése és Irán nemzetközi elszigetelődése csak siettette a magyarok döntését. S noha az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank bejelentette, hogy hetven százalékban finanszírozni fogja a Nabuccót, ez már nem változtatott ezen: a magyar vezetés szemében a Kék Áramlat biztonságosabbá vált.
A Le Soir szerint a magyaroknak az európai és az orosz oldalról érkező sürgetésekkel szemben van egy utolsó adujuk. Egy kanadai cég januárban bejelentette, Magyarország hatalmas potenciális gáztartalékokkal rendelkezik, s ha a makói gázmező beváltja a reményeket, akkor öt éven belül nettó gázexportőrré válhat. „Makó elvben elláthatja Magyarországot, de emellett kielégíthetné Románia, Szerbia, Ukrajna, illetve Nyugat-Európa egy részének növekvő szükségleteit is” – szögezi le a belga lap, hozzátéve: lehet, hogy mind a Nabucco, mind a Kék Áramlat kárára…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.