Kérdéses, a jogszabályok értelmében megkezdheti-e a működését július 1-jén a MÁV önálló személyszállító cége, a MÁV Start Zrt. – mondta Antal Dániel. A Magyar Vasúti Hivatal elnöke ezt a kijelentését arra alapozza, hogy a cég működési engedély kérelmének az a változata, amely már tartalmazza mindazt az adatot, amely az elbíráláshoz szükséges, mindössze 12 napja érkezett meg a hatósághoz. A jogszabályok értelmében a hivatalnak 60 napja van az elbírálásra. Ha ezt az időt kitöltené, az már lényegesen meghaladná a meghirdetett július 1-ji időpontot. Bonyolítja a helyzetet, hogy az anyacég, a MÁV Zrt. engedélye is lejár a hónap végén, s a vállalat, hogy menekülési útvonalat biztosítson magának, ugyancsak működési engedélyért folyamodott. Ráadásul a működési engedély megléte – még ha a hatósági eljárás le is zárul, és sikerrel – nem elég a MÁV Start Zrt. működéséhez. Ugyanis szükséges még az üzletszabályzat engedélyezése is, amit azonban csak a működési engedély birtokában kérhet a cég.
Eközben továbbra is feszült a helyzet a Magyar Vasúti Hivatal és a MÁV között a február eleji szőnyi vasúti baleset miatt, amelyet követően a hivatal piacfelügyeleti eljárás keretében elmarasztalta pályavasúti szervezetét, s 50 millió forint piacfelügyeleti bírsággal sújtotta. A MÁV közleményben utasította vissza a vizsgálat megállapításait. Antal Dániel szerint a hatósági eljárást nem lehet közleményekkel befolyásolni. A hatóság meghozta döntését, ha a fellebbezési idő alatt, amely a hónap közepén jár le, a MÁV nem támadja meg bíróság előtt a határozatot – eddig nem támadta meg –, az életbe lép, és kikényszeríthető a végrehajtása.
A parlament tegnap vette tárgysorozatba azt az ellenzéki törvényjavaslatot, amely szerint a vasúti szolgáltatónak kártérítést kell fizetnie az utasoknak, ha késik a vonat. A parlamenti egyezkedésektől függetlenül a vasúti hivatal megbízást kapott arra, hogy dolgozza ki az utasjogok jobb érvényesülése érdekében azt a szabályrendszert, amelyet elfogadása esetén alkalmazni kell Magyarországon az összes közlekedési szolgáltatónak. Ebben a szabályzatban – a jelenlegi elképzelések szerint – 19 kérdést kezelnek, köztük az utasok kártalanítását is. Az ezzel kapcsolatos első, elvi jellegű bejelentés július elején várható.
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő