Akár egy teázás a windsori kastélyban

Ókovács Szilveszter
2007. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsőre ígéretes kiadvány abból a fajtából, amelyet ugyan egységenként zenetudósi magyarázat vezet be, de ha a beavatottaknak érthető szakszöveget a menüben szépen átugorjuk, máris Bach hat népszerű kantátája csendül fel. Méghozzá hangulatos filmkulisszával: az utrechti reneszánsz katedrálist sejtelmes fénypászmák tagolják, s az Actus Tragicus melléknevű gyászkantátát (BWV 106) gyertyacsoportok elrebbenő világa szomorítja. Robotkaron mozgatott kamera hatol a kisegyüttes belsejébe, kikutatja a Wachet auf (BWV 140) vidám F-dúr duettjének oboa d’amore-szólistáját, körberepüli az Aus der Tiefen (BWV 131) tejfelesszájú, ám szimpatikus tenorját, Lothar Odiniust – szerencsére elemelkedő „helikopteres” nagytotáloktól az arányérzék megóvja a rendezőt.
Hogy a karmester Ton Koopmann professzort, a híres billentyűst miért óvja külön arányérzék az arányérzéktől magától is, már nem tudom. Amszterdami együttese Bach korának hangszerkópiáin intellektualizál, kórusa mint megannyi kifinomult kékvérű teázása a windsori kastélyban. Néha fel kell tekerni a hangerőt, hogy eldönthessük, játszanak-e még, de a harmóniák oldásai így is olyan kulturáltak, hogy eleve a hallhatatlanságba jutnak.
A magyar Capella Savaria hőskorának legszebb lemezeiről jól ismert Klaus Mertens, a sorozat domináns szólistája is végigóvatoskodik négy kantátán úgy, hogy csak a 147-es recitativójában derül ki, maradt-e hangja egyáltalán a felvétel idejére? Igen, sőt túlvilágosított baritonja (tenorja?) mozgékony is, csak bagós szőrök települtek rá. (Ha máshol nem, legalább itt, a Herz und Mut nyitótételében a kórus is művelhetne mást, mint muzikális szentélyi lengedezést.)
Az viszont szellemes, ahogy a félezer éves doesburgi kávézóban Bach ritka szekuláris műveinek egyikét, a Kávékantátát (BWV 211) elővezetik. Anne Grimm személyében tündéri Lieschent találtak a minioperához: a kamarakórus szopránjából előpattant művésznő a régizenében általánossá vált testetlen hangadást produkálja ugyan, ám az üde, lányos szín s fürge díszítésfüzér legalább a hitelességet szolgálja. Félszcenírozott előadás, de Koopmann és énekesei mértékkel mért humora megcsillan benne.
Végül a televízióba szánt széria utolsó darabja hangzik fel. Borús, szívbe markoló motívum, mely eddig szignálként keretezte e kisfilmeket: a Kreuzstab-szólókantáta (BWV 56) halni vágyó zenéje. Mertens, aki az iménti világi zsánerben már bátrabb, kontúros zengésű figura tudott lenni, most újra hangszerré minősíti vissza magát, méghozzá szürke tuttistává.
Pedig a bachi letisztult partitúra előadót kívánna, nem hangzó kottamásolatot. Cselekvő médiumra volna szükség, aki nemcsak tovább szűri és sallangoktól agyonradírozza, hanem emóciókkal tölti is a halott papír tervrajzát.
Ízléses, tüchtig sorozat ez, de nem a háromszáz éve is dinamikus és vibráló életről, inkább a múzeumi vitrinnek szól.
(Bach: Kantáták – Ton Koopmann; Warner DVD, 2007.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.