Írástudók árulása 7.2.

Csontos János
2007. 09. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kár Gyurcsányért. De még nagyobb kár Magyarországért. Ezt a kulisszahasogató és velejéig hazug mondatpárt nem én szültem, hanem Tamás Gáspár Miklós vetette papírra valamikor augusztusban egy liberális orgánumban. Már akkor is lehetett tudni (bár a Vona-kommandónak még híre-hamva sem volt), hogy minden idők legimpotensebb kormányzásából már megint csakis a minden áron való náciveszély lehet az átmeneti mentőöv Gyurcsány Ferenc és gárdája számára; ám erről akkor még jószerivel csak korunk bulvárfilozófusa cikkezett. Aki rendre szörnyű és szélsőséges dolgokat ír le: a tavalyi tévéostrom idején például gyakorta bevillant nekem az újságosbódék felborogatásáról tett aktivista indítványa. Ezzel persze nem azt mondom, hogy Toroczkai és társai az ő adrenalinban áztatott köpönyegéből bújtak volna ki – csak azt, hogy botorság a „legalább szórakoztató” jelzős szerkezettel elintézni „forradalmi” kicsapongásait.
Hosszú és körülményes eszmefuttatásaiból amúgy tizenkettő egy tucat – ezúttal azért érdemel mégis szót, mert nyakatekert árulásával közelebb visz a jelenlegi akut politikai válság okainak megértéséhez. Alapvető tézise, hogy a klasszikus kapitalizmust felváltó posztfordizmus nemcsak a tradicionális jobb- és baloldalt (többek között a kézen-közön elsikkadt, de megőrzendő szociáldemokráciát) lehetetlenítette el, hanem – ha jól értem – a liberális demokrácia alaptételét is, miszerint a hazugságon kapott politikusnak távoznia kell a hatalomból. Mulatságos, amikor Marx-idézettel támadja a marxizmus naiv idealizmusát romba döntő globalizmust – erre az ingoványra én inkább nem követném. Engem az alaptétel érdekel. Ha ugyanis lazán lemondunk arról, hogy demokráciánk erkölcsi alapzaton nyugodjék, rendszerünket a magam részéről nem tudom tovább demokráciának tekinteni. A saját maga által is bevallottan erkölcstelen Gyurcsány eltűnése a demokratikus politika színpadáról tehát nem holmi aktuálpolitikai tét, pártközi csetepaté, hanem a korabeli emlékezetes Tamás Gáspár Miklós által is jegyzett 1989–90-es rendszerváltozás próbaköve, szakítópróbája.
Tisztában van ezzel szerzőnk is, de úgy dönt: inkább lyukat beszél a hasunkba. Pedig a kórisméje pontos: „Gyurcsány bukásával – hiszen Gyurcsány az őszödi beszéd kiszivárogtatása és a 2006. őszi tüntetések brutális szétverése óta már bukott ember – az ún. balliberális értelmiség is megbukott, mert a rendszertámogató valóság és a zendülő, antiautoritárius (ideológiai) gesztusrendszer párhuzamos fönntartása nem volt többé lehetséges. Ez az értelmiség most pártjára kelt a mindenkori hatalom mindenkori fő eszközeinek – a megtévesztésnek és az erőszaknak –, ezért a történelem fölöttivé stilizált ellenzéki imázs (legalábbis Magyarországon) egyszer s mindenkorra szertefoszlott.” Hogy pontosan érteni lehessen: Gyurcsány és pártjai eljátszották a balliberális ellenzéket a multitőkével szemben, miközben messzemenően kiszolgálták azt. Mikor rajtakapták őket a színjátékon, diktatúra- és rendpártiak lettek, s legitimálták a hazugságot mint politikai eszközt: az értelmisége hozzázüllött a hatalmi elitjéhez. Szerzőnk goromba, de legalább szórakoztató. Régebben a konzekvenciát is levonta volna: Gyurcsány, valamint külső-belső sleppje tűnjön el a balfenéken. Most azonban – talán mint e slepp szatellitája – menteni akarja a nyeletlen baltát.
Szerinte „Gyurcsány Ferenc kétségkívül a legérdekesebb vezető magyar politikus az utóbbi fél évszázadban, aki még ma is, rettenetes bűnei ellenére, többet ér, mint politikus ellenfelei együttvéve – rövid tündöklése és hosszú bukása vezetett oda, hogy a miniszterelnök ma már nem az ország vezetője, hanem bűnbak.” Az érdekesség (mint bulvárérték), amint felülüti a bűnt. Az egész ellenzéki mezőnyt felülütő Gyurcsány képe azonban már nem csupán a politikai arányérzék hiányának meg a rossz ízlésnek a jele – inkább a tudatos, előre megfontolt írástudói árulás netovábbja. Gyurcsányból nem a hálátlan nép csinált bűnbakot, hanem saját maga: elégtelen kormányzati potenciája, ingatag jelleme, tartuffe-i mentalitása.
Lehet-e mosdatni egy bukott szerecsent? Tamás Gáspár Miklós is jól tudja: nem lehet. Miért kell megkísérelni mégis? Hogy jöhessenek más szerecsenek a nyomában, akiket megint lehet majd érdekesnek tartani. Van aztán az a módszer is, hogy mindenki más arcát bekormozzuk. Legyen mindenki Tartuffe, legyen a politika természeténél fogva képmutató. Akkor mindjárt relatív lesz az abszolút gyalázat. „A hazugokat, akik azt hazudják, hogy nem hazudtak, nem bünteti a közvélemény, hiszen ez triviális, mindenki ezt teszi szüntelen – ám azt, hogy valaki azt állítja (vagy azt hazudja), hogy hazudott, már nem bocsátja meg.” Vagyis Gyurcsány az övéi között csak hazudta volna, hogy hazudott, miközben a hazugságáról való igazmondást az életünk nap mint nap keserűen igazolja? Szerzőnk szerint „a Gyurcsány üstökösszerű fölemelkedésével és hullócsillagszerű zuhanásával kapcsolatos népi mítoszok középponti eleme a hazugság. Ennek a merituma bizonytalan.” Ilyen egy tűzrőlpattant filozófus: lezserül kever okot és okozatot. Gyurcsány blöffje és csúfos lelepleződése pedig népi mítosz. Helyben vagyunk. „Az tény, hogy a politikájában beállott változást eltitkolta a választók (sőt: a saját pártja) elől (s ennyiben aktívan és tudatosan megtévesztette őket), de hogy ezt sokkal előre kitervelte volna, abban kételkedem. Sokkal valószínűbb, hogy ez az egyszerre gőgös és hiú (ez a két tulajdonság általában ellentétes) pávakakas egyszerűen kénytelen volt megváltoztatni a politikáját, de mivel azt nem bírná elismerni, hogy olyasmit tett, ami ellenkezik a szabad akaratával, hogy valaki vagy valami rákényszerítette valamire, inkább azt hazudja, hogy mindig is ezt akarta, tehát azt hazudja, hogy hazudott.” Nagykeresztet a szerzőnek! Némi pávakakasozás árán bebizonyította a sötét éjszakáról, hogy izzó fehér fényben ragyog.
Ami az őszödi beszéd kapcsán őszinte retorikáról vizionáló Nádas Péterrel kezdődött és a „szenvedélyes igazságbeszédet” emlegető Szabad Nép-es kinyilatkoztatással folytatódott, lám, kezdi elnyerni végleges filozófiai foglalatát. Tamás Gáspár Miklós szerint a szimbolikus szférában Gyurcsányt ért tragikus fordulat „nem annak köszönhető, hogy hatalomra kerülve megszegte választási ígéreteit, (…) hanem annak, hogy beismerte: hazudott. Az ebben a beismerésben (vagy mérhetetlen retorikai túlzásban, amelynek a valószínű oka a személyes autonómia illúziójának a megőrzési szándéka, a valóság elhessegetése) rejlő hübrisz, a magát a többieknél többre tartó ember gőgje váltotta ki az eget rengető fölháborodást és a súlyos összecsapásokba torkolló zavargásokat.” Szerzőnk nem érti vagy nem akarja érteni a szabad választásokon alapuló demokrácia lényegét: ha valaki a választási programjáról előre megfontoltan, szántszándékkal állít valótlant, nem egyszerűen hazug, hanem főhazugságban marasztalható el – vagyis méltatlan a főhatalomra. A zavargások és a politikai válság kiváltó oka pedig nem a beismerés (bár ez sem történt meg nyílt színen: Gyurcsány csupán lebukott, lebuktatták), hanem a következménynélküliség hatalmi cinizmusa. A választások, a népfelség ethoszának semmibevétele. Ez veszélyezteti a demokráciát, nem a lajbis operettgárda.
Magyarország mindezek ellenére volt, van és lesz. Gyurcsány Ferencért meg Tamás Gáspár Miklósért pedig nem kár. Majdcsak megleszünk valahogy nélkülük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.