Miközben a kormányzati negyed tervezésével foglalkozó építészcsoportok azon vitatkozgatnak, vigyék-e föld alá a Nyugati pályaudvar sínpárjait, vagy építsenek fölé hídszerkezeteket, nem vették figyelembe azt a tényt, hogy a kormányzati negyed biztonsági szempontból olyan objektum, amelynek meg kell felelnie a a NATO biztonsági előírásainak, és át kell esnie terrorkockázati minősítő eljáráson. Az amerikai vagy a francia elnök nem látogathat olyan épületbe, amelyet biztonsági szolgálataik nem minősítettek pozitívan. A lapunkhoz eljuttatott angol nyelvű biztonsági protokoll szerint az épületeknek meg kell felelniük az amerikai és európai biztonsági elvárásoknak. Mindez igaz a bizalmas információkra is: ha nincs biztonságos szerverterem a kormányzati negyedben, mely megfelel a NATO direktíváinak, akkor a magyar vezetők bizalmas információkat sem kaphatnak. A Nyugati pályaudvar nem alkalmas helyszín, a sínek a tervezett kormányzati negyed mellett futnak, akár lesüllyesztik a föld alá a vágányokat, akár nem.
*
A vasút potenciális terrorista célponttá tehető, és egy robbanószerrel megrakott szerelvény komoly károkat okozhat. A Madridban 2004. március 11-én, vasúti szerelvények ellen elkövetett robbantássorozat 191 ember életét oltotta ki, és megrengette a spanyol külpolitikát. Mindez azt jelenti, hogy terrorkockázati szempontból a budapesti objektum a NATO védelmi elemzése szerint kritikus értékelést kapna, így nyugati vezetők egyáltalán nem látogathatnák. Egyetlen magyar miniszterelnök sem fogadhatná magas rangú tárgyalópartnerét, és még az er-
ről szóló információt sem kaphatná meg.
Lapunk értesülései szerint a fenti információk a magyar kormány előtt is ismeretesek, de a leendő kormányzati negyed kiválasztásakor nem vettek róluk tudomást. Utólag komoly fejtörést okoz a döntéshozók számára, hogy leállítsák-e az egész kormányzati negyed projektet – egy új helyszín kiválasztása annyira elhúzná az időt, hogy ebben a ciklusban biztosan nem jöhetne létre az épületegyüttes –, vagy költöztessék ki a pályaudvart a városközpontból. Az új pályaudvar tekintetében kézenfekvő választás – csak egy ugrásra a Nyugatitól – Rákosrendező lehet, ám a rendező-pályaudvar és a hozzá kapcsolódó létesítmények 25 hektáros telkének beépítése éppen olyan tulajdonjogi huzavonával fenyeget, mint amely a kormányzati negyed területén felmerült.
Mint lapunk korábban beszámolt róla, kulcsszerepbe került a tervezett kormányzati negyed megvalósításánál a Demján Sándor által tulajdonolt West End Beruházó Kereskedelmi Zrt. Lényegében e cég hozzájárulásától függ, hogy létrejöhet-e a tervezett fővárosi beruházás. A közúti kapcsolatokat jelentő telkekre ugyanis a társaság földhasználati joggal rendelkezik.
– A kormányzati negyed tervezési szerződését várhatóan tíz nap múlva írják alá, mert amíg a nyertes pályázók nem tudják bizonyítani, hogy valamennyi feladatra van szaktervezőjük, addig a KVI kivár – jelentette be az MTI közlése szerint csütörtökön Görözdi György miniszterelnöki megbízott.
Kommunikációs zavar a MÁV-nál. Lapunk értesülései szerint egy belső vizsgálat nyomán rövid úton menesztették a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatóját, Zimay Juditot és Mészáros Zita médiakapcsolati osztályvezetőt, akik többször adtak tájékoztatást lapunknak a vasút ingatlanügyeire vonatkozóan. Úgy tudjuk, szóba került Sarlós Miklós ingatlangazdálkodási igazgató menesztése is. A MÁV kommunikációs igazgatósága a személyi változásokkal kapcsolatban tudatta, nem volt belső vizsgálat. Zimay Judit kommunikációs igazgató felmentését családi okokkal magyarázták. Mészáros Zita távozásával kapcsolatban azt állították, hogy az saját elhatározásából történt, és a szakember a MÁV-START Zrt. kommunikációs csapatához csatlakozik.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban