Rossz helyre tervezték a kormánynegyedet?

Úgy tűnik, nem volt elég körültekintő a megrendelő az új kormányzati negyed helyszínének kiválasztásakor: nemcsak a tulajdonviszonyok rendezetlensége késleltetheti a beruházást, de az a tény is, hogy a NATO biztonsági előírásai nem engedik meg államfők, vezető diplomaták által látogatott létesítmények vasúti közlekedés közvetlen közelébe építését.

2007. 10. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a kormányzati negyed tervezésével foglalkozó építészcsoportok azon vitatkozgatnak, vigyék-e föld alá a Nyugati pályaudvar sínpárjait, vagy építsenek fölé hídszerkezeteket, nem vették figyelembe azt a tényt, hogy a kormányzati negyed biztonsági szempontból olyan objektum, amelynek meg kell felelnie a a NATO biztonsági előírásainak, és át kell esnie terrorkockázati minősítő eljáráson. Az amerikai vagy a francia elnök nem látogathat olyan épületbe, amelyet biztonsági szolgálataik nem minősítettek pozitívan. A lapunkhoz eljuttatott angol nyelvű biztonsági protokoll szerint az épületeknek meg kell felelniük az amerikai és európai biztonsági elvárásoknak. Mindez igaz a bizalmas információkra is: ha nincs biztonságos szerverterem a kormányzati negyedben, mely megfelel a NATO direktíváinak, akkor a magyar vezetők bizalmas információkat sem kaphatnak. A Nyugati pályaudvar nem alkalmas helyszín, a sínek a tervezett kormányzati negyed mellett futnak, akár lesüllyesztik a föld alá a vágányokat, akár nem.
*
A vasút potenciális terrorista célponttá tehető, és egy robbanószerrel megrakott szerelvény komoly károkat okozhat. A Madridban 2004. március 11-én, vasúti szerelvények ellen elkövetett robbantássorozat 191 ember életét oltotta ki, és megrengette a spanyol külpolitikát. Mindez azt jelenti, hogy terrorkockázati szempontból a budapesti objektum a NATO védelmi elemzése szerint kritikus értékelést kapna, így nyugati vezetők egyáltalán nem látogathatnák. Egyetlen magyar miniszterelnök sem fogadhatná magas rangú tárgyalópartnerét, és még az er-
ről szóló információt sem kaphatná meg.
Lapunk értesülései szerint a fenti információk a magyar kormány előtt is ismeretesek, de a leendő kormányzati negyed kiválasztásakor nem vettek róluk tudomást. Utólag komoly fejtörést okoz a döntéshozók számára, hogy leállítsák-e az egész kormányzati negyed projektet – egy új helyszín kiválasztása annyira elhúzná az időt, hogy ebben a ciklusban biztosan nem jöhetne létre az épületegyüttes –, vagy költöztessék ki a pályaudvart a városközpontból. Az új pályaudvar tekintetében kézenfekvő választás – csak egy ugrásra a Nyugatitól – Rákosrendező lehet, ám a rendező-pályaudvar és a hozzá kapcsolódó létesítmények 25 hektáros telkének beépítése éppen olyan tulajdonjogi huzavonával fenyeget, mint amely a kormányzati negyed területén felmerült.
Mint lapunk korábban beszámolt róla, kulcsszerepbe került a tervezett kormányzati negyed megvalósításánál a Demján Sándor által tulajdonolt West End Beruházó Kereskedelmi Zrt. Lényegében e cég hozzájárulásától függ, hogy létrejöhet-e a tervezett fővárosi beruházás. A közúti kapcsolatokat jelentő telkekre ugyanis a társaság földhasználati joggal rendelkezik.
– A kormányzati negyed tervezési szerződését várhatóan tíz nap múlva írják alá, mert amíg a nyertes pályázók nem tudják bizonyítani, hogy valamennyi feladatra van szaktervezőjük, addig a KVI kivár – jelentette be az MTI közlése szerint csütörtökön Görözdi György miniszterelnöki megbízott.

Kommunikációs zavar a MÁV-nál. Lapunk értesülései szerint egy belső vizsgálat nyomán rövid úton menesztették a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatóját, Zimay Juditot és Mészáros Zita médiakapcsolati osztályvezetőt, akik többször adtak tájékoztatást lapunknak a vasút ingatlanügyeire vonatkozóan. Úgy tudjuk, szóba került Sarlós Miklós ingatlangazdálkodási igazgató menesztése is. A MÁV kommunikációs igazgatósága a személyi változásokkal kapcsolatban tudatta, nem volt belső vizsgálat. Zimay Judit kommunikációs igazgató felmentését családi okokkal magyarázták. Mészáros Zita távozásával kapcsolatban azt állították, hogy az saját elhatározásából történt, és a szakember a MÁV-START Zrt. kommunikációs csapatához csatlakozik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.