Külföldi áru egyendobozokban

Minden ötödik forintjukat az úgynevezett saját márkás termékekre költik a magyarok, a kereskedelmi láncok nevével futó árucikkek egyre népszerűbbek hazánkban. Ezekről a termékekről kevesen tudják, hogy egy részük nem magyar gyártótól származik, hanem külföldről behozott áru egyen-csomagolásban.

2008. 03. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leginkább az olcsóságukról híres diszkontokban és szupermarketekben népszerűek a hazánkban egyre inkább hódító saját márkás termékek. Ezeknek kétharmada élelmiszer, egyötöde testápoló, míg a többi tisztítószer, s valamennyi az üzlet által elnevezett, egyforma márkajelzéssel – a Coránál például Winny, a Metrónál Aro –, egyencsomagolásban sorakoznak a boltok polcain. Méghozzá egyre több áruházban, hisz a Nielsen adatai szerint tavaly a teljes forgalmon belül 18-ról 20 százalékra emelkedett a saját márkás termékek eladása.
Magyarországon a legfrissebb adatok szerint változatlanul az állateledelek körében viszik a prímet a saját márkák. Ezután következnek a háztartási papíráruk, a gyorsfagyasztott élelmiszerek, a babaápolási kellékek, a gabonapelyhek, a müzlik és a száraz élelmiszerek. Nemzetközi összehasonlításban a saját márkás áruk piaci részesedése ezzel együtt az unió egész területén is évről évre növekszik, hazánk jelenleg az európai mezőny alsó harmadába tartozik.
A saját márkás termékeket inkább a többgyermekes, alacsonyabb egy főre jutó jövedelemmel rendelkező háztartások részesítik előnyben. A Gfk Hungária Piackutató Intézet szerint csupán a kiemelkedően magas jövedelemmel rendelkezők érzik úgy, hogy a saját márkák alacsonyabb ára mögött gyatrább minőség áll. A piackutató megállapítja: a megszorításoktól spórolóssá vált családok egyre inkább az olcsó termékeket keresik a polcokon. Emiatt 2007-ben már
az élelmiszer-kereskedelemben is megállíthatatlanul törtek előre a többnyire ismeretlen gyártótól származó, olcsó áruk. Tavaly év végére 76-77 százalékra apadt a magyar eredetű élelmiszerek részaránya, pedig két éve még 90-93 százalékos volt ez a ráta.
– Napról napra nő a saját márkás termékek részesedése a Lidl-áruházakban, az értékesített meny-nyiség rövid idő alatt közel a másfélszeresére emelkedett – tudtuk meg a diszkontlánc marketingigazgatójától. Horváth Tamás elmondta: a beszállítók nagyrészt a már ismert márkatermékek gyártói. Ezek többsége a német láncnál nem magyar, hanem külföldi, de akad a saját márkás kínálatban hazai termelő portékája is. – Rákényszerülünk külföldről behozni a termékeket, mert Magyarországon jó néhány terméknek nincs gyártója, vagy esetleg nem honos a termék – mondta Horváth Tamás.
A saját márkák világszerte hódítanak, magyarországi elterjedésük is összhangban van a nemzetközi trendekkel. Ám tőlünk nyugatabbra sokkal jobban odafigyelnek a minőségre – mondta lapunknak az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének ügyvezető elnöke. Boródi Attila szerint az árakra a magyarok a legérzékenyebbek a térségben. Az elnök szerint viszont az olcsó, saját márkás termékek minősége sok esetben megkérdőjelezhető. Ráadásul az ismert márkák gyártóit az üzletláncok beruházási és rezsiköltségei is terhelik, a saját márkákat pedig nem, vagy csak sokkal kisebb mértékben. Vannak olyan külhoni láncok, amelyek előnyben részesítik az anyaország termékeit a magyarokkal szemben, ezért inkább határainkon túlról importálják a saját márkás árut a polcokra. Ezek főként a német érdekeltségű áruházak, s jellemzően tejet, sajtot, joghurtot hoznak be kintről. A boltok gyakran hivatkoznak arra, hogy a magyar alapanyag drágább. Való igaz – ismerte el Boródi Attila –, a határon túli termelők számára kedvezőbbek a külföldön honos nemzeti agrártámogatási rendszerek, ezért tudnak olcsóbban szállítani az áruházakba. Ezenkívül még sok készletleértékelésből származó élelmiszer is bejön az országba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.