Az ÁSZ májusra ígérte vizsgálatának befejezését, lapunk egy nem végleges szövegváltozathoz jutott, amelynek egyes megállapításait olvashatják cikkünkben. A számvevők azt is rögzítették, hogy a cég vezető beosztású dolgozói egyes gazdasági ügyekkel milliárdos károkat okozhattak. Például a MÁV Cargo Zrt.-be apportált tehervagonok esetében 1,5 milliárd forintos vagyonvesztés történt, egy fedezetlen váltó befogadása miatti kezességvállalás értéke meghaladja az egymilliárd forintot, az orosz államadósság lebontásával kapcsolatos visszaélés pedig megközelíti az 500 milliót.
A felsorolt ügyek egy részénél a hatóságok vizsgálódnak, de öszszességében úgy értékelték a számvevők, hogy a tulajdonosi felügyelet nem megfelelően működött a társaságnál. Az említett ötéves időszakban az állami vasúttársaság működési vesztesége meghaladta a 80 milliárdot. A társaság adósságállománya ezzel 314 milliárd lett, ezért hitelképtelenséghez és fizetésképtelenséghez közeli állapotba került. A vasúttársaságnak a költségvetés dobott mentőövet: tavaly a MÁV-csoporthoz érkező költségvetési pénzek összege megközelítette a 300 milliárdot, ami nem kevesebb, mint háromszorosa a korábbi évek támogatási mértékének. A felvett hitelek állománya a 2001. évi 3,2 milliárddal szemben 2007 végére mintegy 39-szeresére, 124,2 milliárd forintra növekedett, ráadásul úgy, hogy az állam kezességvállalása 14-ről 77 százalékra nőtt.
Részletek az 5. oldalon
Megfosztották mandátumától Fekete-Győr Andrást