Hogyan haljunk meg?

Szabó Magda Az ajtó című regénye méltán lett nagy siker egész Európában. A szatmárnémeti Északi Színház magyar tagozatának előadását Bereményi Géza alkalmazta színpadra és rendezte, s a társulat többek között ezt a darabot hozta el a Határon Túli Magyar Színházak 20. Fesztiváljára, Kisvárdára.

Pethő Tibor
2008. 07. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Joga van-e a halandónak a saját elképzelései szerint távozni a földi létből? Tiszteletben kell-e tartanunk, ha valaki halálát közeledni érezve már megadná magát a végső ölelésnek, vagy akár erőnek erejével is meg kell mentenünk őt, például a szerettei számára? A két, gyakorlatilag megválaszolhatatlan kérdés alapmotívuma mind a Szabó Magda-műnek, mind a színpadi adaptációnak. Az írócsalád által eleinte gonosznak hitt vénlány, a környéken minden munkát elvállaló és tisztességesen elvégző Szabó Emerenc (Lőrincz Ágnes) állásfoglalása egyértelmű: a halál a legintimebb dolgaink közé tartozik. Ezért is segít a boldogtalan Polettnek (Csiki Orsolya), hogy tisztességesen megadva a módját, önként mehessen a halálba. Tette nyilván bizarr, de nem sok jóval kecsegtet Molnár Anna írónő (László Zita) tette sem: a macskái közt, lakásának iszonyatos bűzében távozásra készülő Emerencet gyakorlatilag erőszakkal menti meg a haláltól egy olyan lakásba engedve be a segíteni akaró barátokat, amelynek ajtaján addig rajta kívül senki sem léphetett be. A nyilvánvaló jóakarat itt a visszájára sül el, épp az áldozat eltérő gondolkodásmódja miatt, s a megszégyenültség és a hazugságok egyre erősebb hálóján keresztül vezet végül Emerenc méltónak nem nevezhető kórházi halálához.
A hitelesen ábrázolt környezet, a hatvanas évek eleji budai bérház világának hangulatos felidézése a rendező mellett leginkább László Ildikó díszlet- és jelmeztervezőnek köszönhető. Az öltözékekhez, a berendezéshez megfelelően illeszkedik az a magatartásminta, amely a korra oly jellemző volt. Mintha saját felmenőink szavait hallanánk, amikor a szereplők felidézik az ostromot vagy a háború előtti világot. Az Emerencet alakító Lőrincz Ágnest kitűnő érzékkel választotta ki Bereményi, az előadást gyakorlatilag elviszi a hátán a művésznő játéka. Bessenyei Istvánt (a Férj), István Istvánt (a rendőr alezredes) emelhetjük ki még. Sajnos, az írónőt megjelenítő László Zita időnként énekelve, affektáló stílusban beszél, s ez erősen ront az összhatáson is.
A legnagyobb problémát leginkább az jelenti, hogy a rendező túlságosan démonikus-gonoszra formálta Emerenc alakját, s így a nézőnek nem világos, miért szeretik annyian. Mint ahogy az sem érthető, hogyan változik át gyakorlatilag egy negyedóra alatt kissé magának való, kissé érzékeny, de szerethető nénivé. Ez a döccenés zavarokat idéz elő, mint az is, hogy a produkció túl hosszúra sikeredett, nem ártott volna egy vastag ceruzával feszesebbre igazítani a jeleneteket. A néhány feltűnő túlzás is erősen problematikus, így példának okáért a kissé idegesítően erősre formált kép, amelyben egy minden lében kanál tévéstáb faggatja a Kossuth-díj várományosává előlépő írónőt. A felesleges szentimentalizmus irányába viszi el a darabot, amikor a segíteni akaró barátok ételhordókat, vitamindús citromot s egyéb finomságokat helyeznek el Emerenc zárt ajtaja elé. Lám, milyen jók tudnak lenni az emberek, ha baj van! – ötlik óhatatlanul is az ember eszébe szinte automatikusan a közhely a jelenet nyomán. Horváth Károly eleinte hatásosnak tűnő zenéje pedig túl gyakran ismétlődik ahhoz, hogy ne unjunk rá a második felvonásban.
Talán Szabó Magda írástudásának, talán a rendezői rutinnak köszönhető, hogy a produkció végül „célba ér”, s a sok kis hiba nem áll össze olyan működési zavarrá, amely a nevetségességig megbénítaná az előadást. Ebben az is közrejátszik nyilván, hogy vannak röpke pillanatok, amikor az az érzésünk, mintha a nézőtér sötétjében Isten simítaná csendesre homlokunkat. S ez a váratlan hatás elnézővé tesz, megkönnyíti bensőnkben a darab helyenként egyenetlen szövetének elsimítását. Hozzátesszük: örömmel végezzük el magunkban ezt a munkát.
(Szabó Magda–Bereményi Géza: Az ajtó. A szatmárnémeti Északi Színház (Teatrul Nord) Harag György Társulatának előadása Kisvárdán. Rendező: Bereményi Géza.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.