Miközben gőzerővel folyik a kormánypropaganda a Daimler-Benz kecskeméti beruházása kapcsán, annak konkrétumairól nagyon keveset lehet tudni. A hivatalos tájékoztatásokban mindössze annyi áll, hogy a 200 milliárd forintos beruházás 2500 embernek ad közvetlenül munkát, és jelentős mértékű állami támogatás is hozzájárult a választáshoz. A nagy számú munkaerő biztosításával azonban gondok lehetnek, hiszen az alföldi város térsége nem gépjárműgyártási hagyományairól vált ismertté. Az mindenesetre valószínűsíthető, hogy ha nem áll készen a munkára 2011-re több ezer jól képzett munkás, akkor azokat messzebbről, esetleg más országokból kell toborozni.
Ez nem volna példa nélküli: mint arról a távirati iroda cseh lapértesülésre hivatkozva beszámolt, a Hyundai morvaországi gyára és beszállítói is komoly munkáshiánnyal küzdenek. Ott a szeptemberi próbaüzemhez még mintegy 740 szakember hiányzik, akiket most Lengyelországban és Szlovákiában próbálnak összetoborozni. Egy ehhez hasonló – a jelek szerint tehát korántsem lehetetlen – helyzet elkerülésére tervezett lépésekről Garamhegyi Ábel, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szakállamtitkára kérdésünkre nem tudott beszámolni a beruházás kapcsán tartott sajtótájékoztatón. Szavai szerint a cég elemezte a munkaerő-piaci helyzetet, ennek pontos ismertében választotta Kecskemétet. – Uniós csatlakozásunk óta illegális megkülönböztetni a hazai és más tagállam állampolgárait. Fontos ugyanakkor, hogy olyan ember dolgozzon a majdani üzemben, aki Magyarországon fizet adót és járulékot – fogalmazott Garamhegyi, hozzátéve: sem a munkaerő biztosításának mikéntjéről, sem bármi másban nincs megállapodás.
Kilián Csaba, a szaktárca háttérintézményeként működő Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Zrt. (ITD Hungary) befektetési igazgatója korábban arról tájékoztatott, hogy a Daimler hosszú távú megállapodásokat kíván majd kötni a helyi önkormányzattal és középfokú intézményekkel (például szakmunkásképzőkkel). Szavai szerint a munkaerő előteremtése „a beruházás egyik legizgalmasabb kérdése” lesz, és „nagy kihívást jelent majd” minden fél számára. – A munkaerő minőségével nem, a mennyiségével azonban valóban lehetnek gondok. Nagyából ismerjük, hogy a Daimler-Benz milyen körültekintően járt el új üzeme helyszínének kiválasztásakor, így valószínűleg a munkaerővel kapcsolatos adottságokra is kiterjedt figyelmük – közölte megkeresésünkre Gaál József, a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Tájékoztatása szerint a Dél-Alföldön jelentős mértékű szabad kapacitás áll rendelkezésre, a közép- és felső szintű képzés feltételei pedig adottak Kecskeméten, Kiskunfélegyházán és Tiszakécskén is.
Valaki felmászott a Szabadság hídra, mentők is érkeztek a helyszínre
