Wagner Ringje Budapesten

Fischer Ádám Wagner-fesztiválja még csak hároméves, de máris világszerte jegyzett. A négynapos Wagner-sorozatra a közönség legalább fele külföldről érkezett, és olyan ovációval tapsolt, hogy aligha tért haza csalódottan. Nem is csoda: a nemzetközi sztárszereposztás, az újdonság erejével ható, modern, Wagner világába tökéletesen illeszkedő rendezés tulajdonképpen biztos sikert ígért.

2008. 07. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem gondoltam volna, hogy ennyire nagy hatású az, ha rögtön egymás után nézhetjük meg a Ring egyes részeit, s azt sem, hogy ennyire világosan ki lehet fejteni a bennük rejlő összefüggéseket. Hartmut Schörghofer rendezése Christian Martin Fuchs dramaturggal azért is sikeres, mert igyekszik nem túlterhelni a nézőt: mindig csak a leglényegesebb elemeket helyezi előtérbe, azokat viszont asszociatív módon, továbbgondolkodásra késztetve. Corinna Crome jelmezei és bábjai kreatívak, illeszkednek Andreas Grüter fényeffektjeihez. Nem mentes a rendezés a humortól sem, bár alapvetően nem nevettetni akar, de jó aránnyal találja meg ezeket a feloldási pontokat. Momme Hinrichs és Torge Moller fettfilmjei viszont már kissé eklektikusra sikerültek: helyenként nagyon előremutatók, máskor viszont elnagyoltak és fantáziátlanok, s ezért nem mindig integrálja magába őket az előadás. Sajnálatos, hogy amíg a ruházat vagy éppen a tánc remekül összekötötte a kapcsolódási pontokat, ezt a film nem használta ki, noha maga Wagner éppen ezt hangsúlyozza a zenében visszatérő motívumaival.
A kiválóbbnál kiválóbb énekesek közül nehéz néhányat kiemelni, de talán nem véletlen, hogy Brünhilde Siegfried-béli szerelmi jelenetét a négynapos verziónál a premier-előadáson hallott Susan Bullock helyett (aki ezen a napon pihentethette a hangját) Evelyn Herlitziusra bízták, aki Sieglindeként felejthetetlen líraisággal tette szívbemarkolóan fájdalmassá drámai szerepét. Susan Bullock ekkor Brünhildeként a megmentője, és párbeszédeikben remekül érzékeljük a köztük lévő karakterbeli különbséget. Siegfriedből is kettő van: Christian Franz A Rajna kincsének ravasz Logéjéből vált a Siegfried kemény címhősévé, s ennek a szerepnek sem válik kárára a váltás Az istenek alkonyában, ahol azt már a Siegmundként bemutatkozó Stig Andersen énekli. Wotanként Alan Titust és Juha Uusitalót is meggyőzőnek érezzük, Walter Fink remek Hunding és ugyanolyan jó Fafner is. A legemlékezetesebb azonban talán a Hagent játszó finn énekes, Matti Salminen: olyan énekhang és olyan kifejezőerő találkozása, amely csak ritka csillagzat alatt születik.
A szereposztás lehetőséget adott a komolyabb szerepet éneklőknek arra, hogy a négyből csak két vagy három nap lépjenek színre, a zenekarnak azonban mindennap végig ott kellett ülnie az árokban, feszülten figyelnie, és délután négytől tízig-tizenegyig teljes erővel a zenére koncentrálnia. Ez, tekintettel arra, hogy a Rajna kincsével és A walkürrel tavaly, a Siegfrieddel és Az istenek alkonyával pedig csak két, illetve egy hete debütáltak, akkora teljesítmény, amit közönséges halandó fel sem foghat, hiszen még a nézőtéren is elfáradunk a Ring sűrűségétől. Ők azonban nemcsak tisztességgel eljátsszák a hangokat, hanem zenélnek. Elsősorban az énekesekre figyelünk, hiszen ők vannak reflektorfényben, és gyakorlatilag hibát nagyítóval sem találunk az énekükben, ezért aztán a világ legtermészetesebb dolgának érezzük, hogy a zenekar is tökéletes. Néhány fontos pontnál azonban még így is felkapjuk a fejünket: Wagner szavaknál is beszédesebb zenéje lélekbemarkoló. Az énekkar Az istenek alkonyában jut szerephez, s döbbenetes, hogy ez a kórus mennyire szólóhang-minőségű.
Miközben persze jogosan örömködünk a sikerek felett, néhány apróság mellett nem mehetünk el szó nélkül. Ez a fesztivál is magán hordozza sajátos magyar bélyegét: meg is csináltuk, meg nem is. Először is komoly pénzért megjelent egy díszes kivitelű almanach, amely a négy nap történését hivatott illusztrálni, azonban néhány tavalyi fotót és kritikarészletet leszámítva lényegében semmiben sem különbözött az ingyenesen osztogatott műsorfüzettől: a szövegek jórészt fedték egymást. Ez utóbbi egyébként műsorfüzetnek elég jól szerkesztett, hibája mindössze, hogy a június 7-i és 14-i premiereken is ugyanaz volt, mint a négynapos sorozaton. Elegendő lett volna egy egyszerűbb, ingyenes kiadvány, amely viszont minden- nap más és más, az almanachból pedig sokkal tartalmasabbat várnánk. A másik hiányosság: a háromezer forintos büfévacsorán kívül semmi különlegesség nem várta a közönséget, így a szünetek a többség számára feleslegesen
hosszúak voltak.
(Budapesti Wagner-napok, 2008, Művészetek Palotája, június 7–22.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.