A HospInvest – próféta a saját hazájában

Németh György
2008. 08. 18. 13:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A HospInvest nevű, az egészségügyben érdekelt cég, amely több mindennel, de a nyilvánosság számára legfőképpen kórházak működtetésével foglalkozik, magának megszerezni igencsak óhajtá az egri Markhot Ferenc kórházat. Heves megye szerény kormánypárti többségű közgyűlése meg – az ellenzék ellenszavazatai, valamint a kórház dolgozói és több tüntetésen is tiltakozó egri polgárok („kórházvédők”) ellenében is – igencsak adná. Sőt adtá. Ha a HospInvest szeptember 1-ig fel tudja mutatni a működtetéshez előírt számú munkaszerződést, akkor viheti. Övé a kórház 20 évre, ha nem is tulajdonjogilag. Működtetheti, ahogy működteti a kiskunhalasi, a hatvani és a gyöngyösi kórházat és a parádfürdői rehabilitációs szakkórházat, és ahogy működteti a százhalombattai, a jánoshalmai, a keceli és a kiskőrösi rendelőintézetet.
Harc a szükséges aláírásokért
Augusztus elején még nem tudható, hogy a HospInvest képes lesz-e megfelelő számú dolgozót munkába állítani. Azt mondják, már majdnem megvan a szükséges számú aláírás, míg a kórházvédők szerint töredéke sincs meg. Vagy a cég hazudik, vagy a kórházvédők tévednek. (A cég vezetésének biztos ismerete van az általuk kötött szerződések számáról, míg a kórházvédők nem lehetnek biztosak a dolgozók szerződés alá nem írásra tett esküjük betartásában.) Az idő mindenesetre a HospInvestnek dolgozik, köszönhetően erős szövetségesüknek, a munka- és megélhetésnélküliségtől való félelemnek.
A HospInvest és a kórházvédők küzdelmében mindvégig jelen volt a politika, méghozzá tiszta képlettel (a kormánypártok az előbbiek, az ellenzékiek az utóbbiak mellett álltak, a magát ellenzéki pártnak nyilvánító SZDSZ-től jó okkal eltekinthetünk), egészen Mikola István volt egészségügyi miniszter és ellenzéki vezető egészségpolitikusnak a kiskunfélegyházi kórház Semmelweis-napi ünnepségén elhangzott azon kijelentéséig, miszerint „helye van az egészségügyben a magántőke bevonásának szakmai vállalkozásokon keresztül, megfelelő korlátokkal”. Ez adott összefüggésben a kórház-privatizátor HospInvesttel való megbékélést jelenti.
A Mikola-féle formula
E kijelentés kiverte a biztosítékot a Fideszben. A kormánypárti sajtó jóízűen kérdezgette, hogy akkor mi is a Fidesz politikája, mert eszerint van belőle legalább kettő, ráadásul egymásnak szöges ellentmondó. A Fidesz elnökségének fel volt adva a lecke. Végül Orbán Viktor pártelnök július 15-én levelet írt Habis László fideszes egri polgármesternek – mert a történet elsősorban Eger lakosait érinti, és Eger város is magáénak akarta a kórházat, de a megye nem adta saját székhelyének. Ebben előbb elmondta, ami a címzett számára aligha jelentett újságot, miszerint pártja „kezdetektől fogva elutasítja azt a kormányzati szándékot, amely tág teret akar nyitni az egészségügyben a profithajhászásnak és a nyakló nélküli privatizációnak”, majd így folytatta: „a magántőkének csak szakmai alapon, szigorú korlátok mellett, a közösségi tulajdon többségben maradása esetén van helye az egészségügyben.” Ez lényegében, ha talán kelletlenül is, a Mikola-féle formula elfogadását jelentette. Végül kórházvédő küzdelmükhöz további sok sikert és kitartást kívánt.
Érdemes hát számba venni, hogy mit gondolunk a privatizációról az egészségügyben. Miért ne adhatnánk el azt megvenni szándékozó, magától értetődően nyereségérdekelt vállalkozásoknak a kórházakat, a rendelőintézeteket, sőt a biztosítási tevékenységet, ha eladtuk a gyógyszergyárakat, a gyógyszer nagy- és kiskereskedelmét, sőt a háziorvosok is privatizálhatták saját praxisukat? – mondogatják gyakran elsősorban épp oly doktriner, mint amennyire tárgyismerettel alig rendelkező liberálisok (például a publicista Papp László Tamás). A háziorvosi praxisok privatizációja közgazdasági lényegét tekintve az OEP-bevételekből való gazdálkodás szabadsága, a minimálbérre vagy annál csak valamivel magasabb jövedelem bejelentésének joga, és minden más lehetőség szerinti „elköltségelése”. A patikák esetén is ez volt a helyzet: a gyógyszertár a patikusok egzisztenciavállalkozása, lett sokuknak igencsak komoly egzisztenciája, amit meg sokan megirigyeltek. A 2006. évi patikaliberalizációval lényegében a gyógyszer-nagykereskedők és egyéb pénzügyi érdekcsoportok kaptak patikaalapítási és -vásárlási jogot, megindult – nem előzmények nélkül – a patikaláncok szervezése, az egzisztenciavállalkozó gyógyszerészek pedig tömegesen vettek irányt az alkalmazotti lét felé. (Az MSZP–SZDSZ-koalíció, ha valóban az ellátás színvonalát kívánta volna emelni, és a legnagyobb jövedelmeket csökkenteni, megtehette volna a merev alapítási szabályok enyhítésével is, néhány tucat vagy egy-két száz újabb patika alapítását lehetővé téve, főleg nagyvárosokban.)
Verseny a kisebb kockázatú betegekért
Biztosítás esetén más a helyzet. Amennyiben a járulék mértékét, illetve a biztosítónak a biztosított után járó fejkvótát, a biztosítási csomagot és az egyes gyógyító tevékenységek árát az állam határozza meg – és ez másképpen nem is lehet, mert fentiek nélkül nem garantálható az egyenlő hozzáférés –, akkor a nyereségérdekelt biztosítók versenye csak az adott fejkvóta-kategórián belül kisebb kockázattal rendelkező ügyfelek megszerzésében, a nagyobb kockázatúak konkurenciához való átutálásában folyhat. Persze, miután kimerítették az ellenőrzés lehetőségét. Végül pedig abban, hogy milyen ügyességgel tudják megtagadni a biztosítottjaiknak járó ellátásokat. Mivel pedig a kormányzat nem engedheti meg, hogy a biztosítók többsége veszteséges legyen, azok lényegében maguk határozzák meg működési feltételeiket, beleértve – ha nem is de jure – nyereségességük szintjét. (A teljes gondolatmenet e hasábokon volt olvasható Egy szigorúan közgazdasági szakkérdésről című, inkább tanulmánynak, mint publicisztikának nevezhető írásomban, február 11.)
A kórházak esetén érdemes a nemzetközi gyakorlatot vizsgálni. Az Egyesült Államok egyértelműen a legprivatizáltabb egészségüggyel rendelkező fejlett ország. Azonban kórházi rendszerében még így sem burjánzik túl a magánszféra. 2005-ben 5162 kórháza közül 226 szövetségi tulajdonban, vagyis az USA kormányának tulajdonában volt. 2958 kórház volt nonprofit, a tagállami-önkormányzati kórházak (ez a mi megyei és városi kórházainknak megfelelő kategória) száma 1110, a forprofit kórházaké 868. A szövetségi kórházak átlagos ágyszáma 203, nonprofit kórházaké 190, a forprofit kórházaké 135, a tagállami-önkormányzati kórházaké 115. A forprofit kórházi ágyak száma összesen 113,5 ezer. Ez persze magas, de volt már ennél valamivel több is (1997-ben). 2005-ben a kórházak 16,8 százaléka, de a kórházi ágyaknak csupán 13,4 százaléka volt forprofit. Mindkét arányszám lassan növekszik, azonban van még két fontos arányszám, amely egyrészt jóval alacsonyabb, másrészt nem növekszik, hanem stagnál. 2005-ben az Egyesült Államok kórházainak összbevétele 552,5 milliárd USD volt, amelyből 51,8 milliárd USD-t a forprofit kórházak értek el. Ez az összbevétel nem egészen 9,4 százalék, és volt már ennél némileg több is, ha nem is sokkal. A kórházi betegek 12,8 százalékát kezelik forprofit kórházban, arányuk közel egy évtizede már 12 százalék fölött van, de a 13 százalékot sosem érte el.
Amerikában sincs minden magánkézben
Az alábbi adatsor önmagában tanulságos: a kórházak 16,8 százaléka forprofit, ezekben található a kórházi ágyak 13,4 százaléka, itt kezelik a betegek 12,8 százalékát, s ezért a bevételek 9,4 százalékát realizálják. Fenti adatsorból is nyilvánvaló, hogy az USA kórházi rendszere szegmentált, és a forprofit kórházak egy meghatározott szegmenst foglalnak el: e kórházak nem, vagy csak elvétve általános kórházak, inkább nagy sorozatban, rutinszerűen, jól programozhatóan és viszonylag kis kockázattal végezhető kezelésekre, kisebb műtétekre szakosodnak. Például az USA-ban abortuszt szinte kizárólag forprofit kórházban végeznek. A nehéz, bonyolult, kockázatos stb. beavatkozásokat lerázzák magukról.
Aránytalanul kevés tehervállalás
Van még egy mutató, amely a forprofit kórházak szegmentált, periférikus helyzetére utal: a járóbeteg-ellátásban játszott szerepük. A szövetségi kórházakban egy fekvő betegre 84,1 járóbeteg-látogatás (eset) jut, a tagállami-önkormányzati kórházakban 20,4, a nonprofit kórházakban 17,0. A forprofit kórházakban viszont csak 10,0. A kórházi járóbeteg-ellátást felkereső látogatók aránya 6,9 százalék. A forprofit kórházak aránytalanul kevés terhet vállalnak a járóbeteg-ellátásban.
Mindez annak illusztrálására szolgált, hogy egy fejlett országban, még ha az nem is ragaszkodik minden polgárának az egészségügy javaihoz való egyenlő hozzáféréséhez, mint az európai országok, a forprofit kórházak szerepe csak periférikus lehet. Ha az Egyesült Államokban így van, akkor állíthatjuk, hogy ez nem is lehet másképp.
Mi akkor az oka, hogy Magyarországon folyamatosan kórház-privatizációról hallani? Alapjában félreértésről van szó. Először is a HospInvest nem privatizál, hanem működtet. Szinte összes bevétele az államtól származik, éppúgy, mint minden más kórháznak. A HospInvestre úgy szokás tekinteni, mint tőkeerős cégre, amely rendelkezik a felújításokhoz, korszerűsítésekhez, fejlesztésekhez stb. szükséges forrásokkal, míg a tulajdonos önkormányzatok nem.
A HospInvest valójában nem tőkeerős cég, illetve e kifejezés nem bír különösebb értelemmel. A HospInvestnek legfeljebb forgótőkéje van, vagy egyszerűen hitelt vesz fel (amit, elvileg, a tulajdonos önkormányzatok is megcselekedhetnének). Jövedelmezősége szempontjából a legfontosabb az intézeti patika jövedelmezősége, a kórház akár nullszaldós is lehet… Intézeti patikát alapítanak, vagy a meglévőt nyilvánossá teszik, ha már nyilvános, fejlesztik: az intézetben megforduló betegeket szolgálják ki, elvonva őket a városi patikáktól. (Elvégre jobb helyen nem lehet egy patika, mint ott, ahol a recepteket írják.)
Patikájának bevételén kívül, mivel OEP-bevételei végesek, csak költségcsökkentéstől remélhet hasznot. Korszerűsíti az elöregedett, alacsony hatékonysággal működő energetikai rendszert, ami néhány éven belül megtérülő beruházást jelent, növekvő energiaárak esetén, amelynek napjainkban is tanúi vagyunk, a még gyorsabb megtérülést. A beszerzések kézbevételével a cég bevételeit gyarapítja az, ami eddig a beszerzők gyenge piacismerete és korrupciója miatt az eladót vagy a magánzsebet gazdagította. Az addigiaknál szigorúbb gazdálkodási-nyilvántartási rendszert vezet be. Megtiltják, hogy gyógyszerlátogatók az orvosokat munkaidőben vagy egyáltalán az intézményben felkeressék. A betegeket minél előbb hazaküldik, hogy ne kelljen éjszakai ügyeletről gondoskodni stb. A már jobban kereső idősebb orvosokat, elsősorban a főorvosokat eltávolítják, amivel jelentősen leszorítják a bérköltséget. A kiskunhalasi kórházban például az orvosok 2003. évi átlagkeresete havi 247 ezer Ft-ról 2006-ra 224 ezer Ft-ra csökkent, miközben számuk bő negyedével nőtt. A szakdolgozók keresete 2003 és 2005 között valamivel 130 ezer Ft alatt stagnált, 2006-ban emelkedett 147 ezer Ft-ra. Mindezek ismeretében nem meglepő, hogy a hálapénzt nem tiltják, hanem egyenesen bátorítják. Az osztályvezető főorvosi kartól való megszabadulás biztosítja a hálapénz egyenletesebb elosztását. A kórházi osztályok helyett bevezetett úgynevezett mátrixrendszer nem valamiféle forradalmi kórházszervezési újdonság, hanem a fenti célt szolgáló eszköz.
Tisztázatlan felelősségi, függelmi viszonyok
A HospInvest kétségtelenül nagy tapasztalatú, komoly ismeretekkel rendelkező, hozzáértő, munkájukhoz értő szakemberek gyűjtőhelye. De sikereiket alapvetően mégis a kormányzatnak köszönhetik. És a rendszerváltás „liberális” örökségének. Azt, hogy miképp kell működtetni egy olyan kórházat, amelyben közpénzből (is) folyik a gyógyítás, a múlt század fordulóján jogszabály írta elő, s azt az 1930-as évek legelején megújították. Ennek alapján az illetékes minisztérium illetékes osztályának szakemberei az érintett kórház vezetőivel és a kórházfenntartó önkormányzat illetékes tisztviselőivel, valamint az önkormányzat közgyűlésének szakbizottságával minden évben áttekintették a kórház működését gazdasági szempontból, tételről tételre. A felelősségi és függelmi viszonyok szigorúan elő voltak írva, de még a kórházi bizottság összetétele, hatásköre és feladatai is. A kórház gazdasági vezetői az önkormányzat alkalmazásában álltak, elsősorban annak tartozott számadással, nem a kórház igazgató-főorvosának. Ma még az sincs szabályozva, hogy a gazdasági igazgatót az önkormányzat vagy az igazgató-főorvos nevezi-e ki.
Egyszerre vagyunk hibátlan liberálisok – az önkormányzatok tegyenek azt kórházaikkal, amit jónak látnak, ebbe „mi”, az állam nem szólhatunk bele –, és egyszerre vagyunk pártolói a privatizációnak, mert az önkormányzatok rossz gazdák, míg a nyereségérdekelt vállalkozó jó gazda. E „liberalizmus” hívja életre a közpénzek egy részének magánjövedelemmé alakítását. Az önkormányzatok pedig a kormányzat segítsége nélkül joggal érzik magukat tehetetlennek, és mondják azt, hogy képtelenek kórházaikat ellenőrizni, legfeljebb az igazgató-főorvost tudják leváltani és helyére másvalakit kinevezni. Akkor inkább jöjjön a tőkeerős vállalkozó és szabadítsa meg vállainkat a tehertől.
Az ok a rossz kormányzás
A HospInvest tündöklésének oka végül is a rossz kormányzás. Azon jogszabályok hiánya, amelyek sorvezetőként szolgálhatnának mind a tulajdonos önkormányzatok, mind a szakminisztérium számára a kórházak tevékenységének áttekintéséhez. Egy ilyen tartalmú kórháztörvény vagy -rendelet megalkotása égető hiányt pótolna, s ez feltétlenül felveendő az egészségügyi kormányzat programjába. Most még arra sincs mód, hogy a kormányzat bekérje egy kórház mérlegét, eredménykimutatását stb., mert „kórház” nevű gazdálkodó szervezetet a számviteli törvény nem ismer.
Ha mindez megvalósulna, a HospInvest viszszatérhetne a kaptafához, lehetne tanácsadó cég újból. Ahogy az Egyesült Államokban is legfeljebb az lenne. Vagy vásárolhatna magának kórházat és eléldegélhetne az egészségügyi ellátórendszer perifériáján. A HospInvest azonban csak saját hazájában lehet próféta. Sehol másutt.

A szerző közgazdász, szociológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.