Az „élősködő” művészet

Néhány héttel ezelőtt számoltunk be a kismartoni Esterházy-kastélyban látható Central Europa Revisited (Újraértelmezett Közép-Európa) című, kortárs közép-európai művészek alkotásait felsorakoztató kiállításról. A napokban Fraknó (Forchtenstein) várában az Esterházy Magánalapítvány (Esterházy Privatstiftung) és a bécsi Iparművészeti Egyetem közös együttműködésében egy újabb kortárs tárlat nyílt meg. Parazitizmus a fraknói csodakamrában.

2008. 08. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Esterházy Magánalapítvány, amely a burgenlandi régió kulturális életében meghatározó szerepet játszik, a történelmi-kulturális hagyományok ápolása mellett a kortárs művészet támogatását (gyermekfoglalkozásaival pedig új közönség felnevelését) is feladatának tekinti, és komoly szellemi és anyagi tőkét áldoz erre a célra. Az augusztus elején megnyílt és október 31-ig nyitva tartó Paraziták-Paradicsom című kiállítás is ebbe a folyamatba illeszkedik. A bécsi Iparművészeti Egyetem tizennyolc, részben már végzett, részben pedig még tanulmányait folytató diákja két évig behatóan tanulmányozta az Esterházy-gyűjtemény fraknói várban őrzött műkincseit, amelyek között üvegszekrényében, csöndben megbújva, egy csodálatos Lucas Cranach kép is felfedezhető: Judit Holofernes fejével. Ezt követően Stefan Körner és Boris Manner kurátorok a már meglévő gyűjteménybe való „beavatkozásra” kérték meg az alkotókat. A Paraziták-Paradicsom tárlaton modern tárgyak keverednek a régiekkel, új összefüggéseket, értelmezési keretet adva az ősi gyűjtemény anyagának. A kiállítás címe is utal a kortárs alkotások élősködő voltára, hiszen a meglévő történelmi-esztétikai környezetet saját igényeik szerint használják, és önnön magukban nem is lennének képesek a teljes értékű létezésre.
A kiállítás tematikája alapvetően a vámpírizmus, a vér és borzongás körül összpontosul; ennek oka egyrészt, hogy Vlad Tepes, alias Drakula gróf egyetlen épen maradt egész alakos festménye, itt, a fraknói vár falán függ évszázadok óta, valamint tudvalevő, hogy az Esterházy család Báthory Erzsébet „vérgrófnővel” is kapcsolatban állt. A művészeti intervenciók néha sokkolóan hatnak, elgondolkodtatnak, de fekete humoruk nevettetni is képes. A bejártnál elhelyezett hatalmas parazitaszobor – Beatrix Sunkovsky munkája – más formában, de folyamatosan visszatér a kiállítás több pontján, múlt és jelen ezáltal összekapcsolódik. A parazitizmus témakörben született művészi megnyilvánulások egyike – a könnyebben emészthetők közül – Luis Llipp műve, amely a plágium és kalózkodás kérdéseivel foglalkozik. Humorral átitatott Peter Friztenwallner I. Esterházy Pál vadászgyűjteménye mellett elhelyezett kullancslabirintusa. A legmegrázóbbak talán a Silentrope elnevezésű csoport elgondolásai; az ezüstgyűjtemény tárgyai közé becsempészett talált állattetemek a bomlást, a félelmet, és halált jelképezik ellentétben a szépséget és életet hirdető műkincsekkel. Ulla Rauter infúziócsövekből készült ruhája is – amelyet Báthory Erzsébet alakja ihletett – a vért és az elbomlást szimbolizálja.
Több művész is foglalkozott Drakula gróf törcsvári otthonával és a tömeggyilkos Drakuláról kialakított mítosz megítélésével. Fritz Zorn és Loretta Stats például az erdélyi kastélyban kutattak, ahol a sötétség hercegének alakját idegenforgalmi reklámokhoz használják fel. Videójuk sajátos módon készült; az egyik művész jobb és bal alsó lábszárára rögzített kamera képeiből készített munka valóban szokatlanul új szemszögből mutatja be ezt a turisztikai szempontból sikeresnek mondott helyet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.