Holokauszt: magyar tragédia is

A Kommentár című közéleti és kulturális folyóirat legújabb lapszámában számos figyelemre méltó publikáció mellett hiánypótló őszinteséggel tárgyalja tematikus összeállításban a zsidó genocídiumot Holokauszt: magyar tragédia című blokkjában.

Vitézy Zsófia
2008. 08. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két rövid tanulmánnyal, egy interjúval és egy állásfoglalás-értékű állítássorozattal dolgozza fel a lap a holokauszt témáját. Utóbbi Ablonczy Balázs, a Kommentár főszerkesztője és Novák Attila, a Szombat szerkesztője tollából származik Tizenkét állítás a soáról címmel. „A holokauszt zsidó, egyetemes és magyar tragédia” – kezdik a szerzők a szikár felsorolást, s a további pontokban voltaképpen ezen állítás árnyalásával jutnak el a felhívásig, hogy vegyük számba a történelmi hibákat, vállaljuk a teljes nemzeti történelmi múltat, és vonjuk le a megfelelő következtetéseket. Talán arra utalnak, hogy a bűn az elkövető és különösen annak utódai számára idővel éppoly tragikussá válik, mint az áldozat és leszármazottai számára. A tizenegyedik állítás ezzel kapcsolatban egy tévútra figyelmeztet: „Nem üres aktuálpolitikai kijelentések kellenek a felelősség feltárásához, hanem személyes és kollektív önvizsgálat, illetve párbeszéd”. S végül, a leghangsúlyosabb, utolsó állítás eddig keveset hallott érvet tár az olvasó elé: „Nem méltó a holokausztot politikai játszmák terepévé tenni, mert ezzel éppen áldozatainak emlékét gyalázzuk meg.” Hasonlóról persze nap mint nap szó esik a sajtóban és a közbeszédben, de árnyalatnyi különbséggel. A holokauszt tagadását szokás helyteleníteni – teljes joggal, természetesen –, de a holokauszt tragédiájával való visszaélést és annak napi politikai csatákban párt- vagy épp egyéni érdekek melletti fel- (pontosabban ki-) használását alig említik az elemzők, voltaképpen a hétköznapi médiafogyasztók is alig veszik észre. Talán, mert már kialakult a zsidó népirtás tematikájának kanonizált feldolgozásmódja, amelytől való eltérés a legsúlyosabb vádakat hozhatja a nyilatkozó, illetve a kutató fejére.
Erről a feldolgozásról és a magyar holokausztkutatás hiányosságairól szól Gyáni Gábor Helyünk a holokauszt történetírásában című dolgozata. A szerző azt állítja, hogy az 1989 utáni magyar holokausztkutatás nincs jelen a téma nemzetközi diskurzusában. A magyar tudósok nem használják forrásként a túlélők visszaemlékezéseit, inkább az üldözésben részt vevő bűnösök bírósági anyagaiból dolgoznak, és nem jutnak közelebb a miértekhez sem, ahhoz, hogy érvényesen, nem leegyszerűsítésekre építve magyarázzák a genocídium okait.
A választ nem kísérli meg Csíki Tamás történész sem, de rálátást ad a zsidó gettók működésére, illetve arra, hogyan vélekedtek a történtekről akkor az üldözöttek, és hogyan értelmezik utólag. Kassai és abaújszántói túlélők megrázó viszszaemlékezéseiből tudhatjuk meg, hogyan viszonyultak egymáshoz a különböző zsidó közösségek, és miképp próbálták elkerülni a szembesülést a kegyetlen valósággal.
Mindezt értelmezi, és tágabb kontextusba helyezi Ablonczy Balázs interjúja Kovács Andrással (Alkuk, sebek, stratégiák). A kérdező nem fél firtatni a zsidóság kommunista pártban és ÁVH-ban játszott szerepét, az interjúalany pedig világos, érthető szociológiai magyarázatot ad – ha nem is a holokausztra, de – a zsidóság háború alatti magatartására, illetve 1945 utáni szerepére a magyar társadalomban. Kifejti, a magyarországi zsidó vezetés azt gondolta, a Horthy-rendszer elitje a híres zsidó–magyar szimbiózis hagyományát képviseli (nem egy zsidó család dicsekedhet a magyar történelem fordulópontjain kiváló hazafiként viselkedő ősökkel), és nem számolt a létező antiszemitizmussal. Később – sajnos túl későn – rájöttek a tévedésre, és a túlélők érthető módon csalódottsággal, kiábrándultsággal viszonyultak a többségi társadalom és annak nemzeteszméje felé.
A történtekre többféle válasz született, ezek egyike a cionizmus. Ez az urbánus, liberális, szekuláris mozgalom Izrael megalapításáért új zsidó identitástudatot kínált, a kommunista hatalom azonban üldözni kezdte, sokszor börtönbe is zárta a cionistákat. A másik válasz az asszimiláció, amely az emlékek elfojtását, az identitástudat felszámolását hozta magával. A harmadik a párttagság, a káderré válás vagy a szerepvállalás az ÁVH-ban, ami azelőtt nem tapasztalt lehetőségeket kínált a megmaradt zsidóságnak a közigazgatásban való részvételre és extrém esetben a legális bosszúra az erőszakszervezet tagjaként. A holokauszt traumájának feldolgozásához nyitott utat a rendszerváltás, és 1990 után azt tapasztalhatjuk, hogy az üldöztetés sorsközössége közös nevezőt teremt az egyre plurálisabb zsidóság számára – véli Kovács András.
A közös tragédia azonban olykor nem más – teszem hozzá –, mint kapaszkodó, amelyet megragadva egy sokszínű, vallási vagy etnikai alapon nem meghatározható társadalmi csoport egységet teremthet, és amely segítséget nyújt másokkal szembeni önmeghatározásában. E csoport szempontjából a MI nem más, mint az áldozatok halmaza, a TI pedig a nem áldozatoké, vagyis káros leegyszerűsítéssel a bűnösöké. Csakhogy amíg ez az eltorzított szemlélet él, és bármily csekély mértékben is, de jelen van a politikában, addig nem érvényesülhetnek Ablonczy és Novák említett 11. és 12. állításának igazságai. Mert lehetőség adódik arra, hogy a holokauszt politikai játszmák terepévé váljon, és az érzelmek kijátszása miatt tovább késik a személyes és kollektív önvizsgálat, illetve az értelmes párbeszéd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.