Megszűnhet a kötelező matekérettségi

Elképzelhető, hogy a jövőben nem lesz kötelező matematikából érettségizni – tudta meg lapunk. Fésüs László, a Debreceni Egyetem rektora azt szeretné, hogy a diákok csak választhassanak a természettudományi tárgyakból, vagyis matekból, fizikából, kémiából vagy biológiából vizsgáznának. Az Akadémia elnöke szerint viszont teljesen rossz irányba visz Fésüs ötlete.

2008. 08. 15. 19:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Válságban a természettudományos képzés – derül ki a felvételi statisztikákból. Az ilyen kurzusokra annyira kevesen jelentkeztek, hogy az egyetemek még az ingyenes férőhelyeket sem tudták feltölteni. Bár már évek óta népszerűtlenséggel küzd a terület, az idei adatok megdöbbentők: az egy évvel ezelőtti számokhoz képest idén kétezer fővel, több mint 25 százalékkal csökkent a természettudományos képzésekre jelentkezők száma, és közel negyedével kevesebb diákot is vettek fel a kurzusra. Ez azt jelenti, hogy az idén először az egyetemek nem tudták feltölteni a rendelkezésükre álló 4200 ingyenes férőhelyet sem: csupán 3300 diákot tudtak felvenni természettudományos képzésre, vagyis kilencszáz államilag támogatott hely betöltetlen maradt.
*
A tudósok azonnali lépést várnak az oktatási tárcától. Abban valamennyien egyetértenek, hogy a természettudományos képzés válságára irányuló kormányzati oktatáspolitika elhibázott, és a megoldást is mindannyian a kötelező természettudományos érettségi bevezetésében látják, ennek módjáról azonban komoly viták várhatók, ugyanis a szakemberek javaslatai óriási különbségeket mutatnak.
Míg a Debreceni Egyetem rektora eltörölné a kötelező matekérettségit, addig Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke annak megtartása mellett tenné kötelezővé a természettudományos tárgyból tett vizsgát. Pálinkás József javaslata egyébként már jóval előrébb tart, tavasszal ugyanis tárgyalt róla az Országgyűlés tudományos és oktatási bizottsága, és egyhangúlag támogatta azt. Néhány nappal később – szóban – Hiller István miniszter is ígéretet tett arra, hogy a javaslat legkésőbb 2012-ben valósággá válik.
– Sajnos már évek óta tendencia, hogy kevesen jelentkeznek természettudományos képzésre, pedig ezen a területen égető szükség lenne jó szakemberekre. Az idén azonban már olyan drámai mértékű a csökkenés, hogy nem lehet tovább várni, azonnal lépni kell – nyilatkozta lapunknak Fésüs László, a Debreceni Egyetem rektora. A szakember kiemelte: idén csupán 3800-an jelentkeztek első helyen természettudományi képzésre, vagyis kevesebben, mint amennyi ingyenes férőhelyet fel lehetett volna tölteni. Fésüs kijelentette: a slágerszakok elszívják a diákokat, és ha ez a tendencia folytatódik, hamarosan égető szakemberhiány lesz fizika- és kémiatanárokból, de Debrecenben például a gyógyszeriparba is kellenének sürgősen a jól képzett biotechnológusok, vegyészek és gyógyszerészek.
Fésüs kérdésünkre leszögezte: nem tartja jó iránynak, hogy az oktatási tárca a természettudományos tárgyak összevont oktatását támogatja, és ősztől ezer iskolában kísérleti jelleggel együtt tanítják a kémiát, a fizikát és a biológiát. Hozzátette: ez nem emeli a képzés minőségét, és a diákok tudása nem lesz több. Ehelyett motiváltakká kellene tenni őket a természettudományos tárgyak tanulásában, amit csak úgy lehet elérni, ha érettségi tárgy lesz belőlük. Fésüs ezt úgy képzeli el, hogy a jövőben nem csak a matematika lehetne kötelező természettudományos érettségi tárgy. Ehelyett a diákok választhatnának, hogy melyik reáltárgyból, kémiából, fizikából, matematikából vagy biológiából akarnak-e érettségizni. Leszögezte: mára idejétmúlttá vált a matematika abszolutizálása, a többi természettudományos tárgy ugyanolyan fontossá vált, így egyenrangúként kell ezeket kezelni. Optimális az lenne, ha két természettudományi tárgyból lehetne érettségizni, a négyből választani kettőt. A rektor aláhúzta: ahhoz, hogy az elképzelés valóra váljon, emelni kell a természettudományos tárgyak óraszámait, mégpedig oly módon, hogy a középiskolák utolsó évfolyamain, vagyis közvetlenül érettségi előtt is tanuljanak a diákok biológiát, fizikát és kémiát, ma ugyanis ezeket csak a gimnázium első két, illetve három évfolyamán tanítják. Fésüs szerint sürget az idő, ezért javaslatát már ősszel beterjeszti a Magyar Rektori Konferencia elé.
Pálinkás József azonban nem támogatja Fésüs javaslatát. – A természettudományos képzés súlyos válságban van, azt sürgősen kezelni kell, de ennek nem az a módja, hogy fakultatívvá tesszük a matematikavizsgát, hiszen a tárgyból szerzett alapismereteink elengedhetetlenek az élethez. Ha az emberek nem ismernék a legalapvetőbb matematikai összefüggéseket, még a jelenleginél is nagyobb bajban lenne a társadalom – jelentette ki lapunknak az atomfizikus professzor. Pálinkás József a jó megoldást abban látja, ha a kötelező matematikavizsga mellett kötelezővé tennék a diákoknak a természettudományos tárgyból tett érettségit is. Az MTA elnöke szerint a kötelező matekvizsga mellett a diákok választhatnának, hogy fizikából, kémiából, biológiából, földrajzból vagy természetismeretből szeretnének érettségizni. A természetismeret-vizsga a négy természettudományos tantárgy legalapvetőbb ismereteit sűrítené össze. Ezt a vizsgát azoknak ajánlanák, akik nem akarnak természettudományos területen továbbtanulni, míg a szaktantárgyi vizsga az adott egyetemi képzettséghez adna megfelelő alapismereteket. Hozzátette: a középiskolai óraszámemelésnek csak akkor van értelme, ha társul a reálérettségi bevezetésével, motiváció nélkül ugyanis teljesen mindegy, hogy hány órán keresztül magyaráznak a gyereknek. A szakember kiemelte: a fizika- és a kémiatanári pályát is vonzóbbá kellene tenni például fizetésemeléssel, ellenkező esetben hamarosan nem lesz, aki tanítsa a gyerekeket.
Pálinkás leszögezte: Magyarországon a természettudományos képzettség területén súlyos a szakemberhiány, márpedig hozzáértők nélkül sem a gazdaság, sem a tudomány nem lép előre. A válság oka nagyrészt az, hogy rengeteg olyan képzés van, ami a nevében nagyon vonzónak tűnik, ráadásul elvégezni is sokkal könnyebb őket, mint mondjuk fizikusnak tanulni, kérdés azonban, hogy később a diák mire megy a diplomával, és melyik szakemberre van az országnak szüksége. Súlyos problémát jelent az is, hogy a nagyon kevés jelentkező közül szinte kivétel nélkül mindenki bekerül az egyetemre, pedig a diákok jó része az alapvető ismeretekkel sincs tisztában, mivel a középiskolákban az érettségi tárgyakra helyezik a hangsúlyt, a fizika, a kémia oktatása pedig elsikkad.
Az MTA elnöke leszögezte: megengedhetetlen, hogy az emberek a hétköznapokban az életüket alapvetően befolyásoló tudományos kérdésekről döntenek, miközben fogalmuk sincs, milyen hatással van a környezetre egy hulladékégető, egy radarállomás vagy mit jelent az üvegházhatás. Pálinkás elhibázottnak tartja az oktatási miniszter lépését, amely szerint ősztől ezer iskolában összevontan tanítják a reáltárgyakat. Szerinte a válságkezelés első lépése a természettudományos érettségi kötelezővé tétele, aztán következhet az oktatás és a tanárképzés gyakorlatiasabbá tétele. Csak a megfelelő szakemberek kiképzése és a speciális tananyag kidolgozása után lehet elgondolkodni azon, hogy az általános iskola negyedik, ötödik osztályában, egyfajta alapozásként komplex természetismeretet tanítsanak, de felső tagozattól mindenképpen külön kell választani ezeket tárgyakat.
Emlékezetes: bár Gyurcsány Ferenc választási kampányában arról beszélt, hogy a súlyos szakemberhiány miatt meg kell erősíteni a műszaki és a természettudományos képzést, az oktatási tárca azóta hozott intézkedései tovább gyengítik a reáltárgyakat. Tavaly Hiller István csökkentette a gimnáziumi kémia- és fizikaórák keretszámát, néhány héttel ezelőtt pedig kiderült, hogy szeptembertől ezer intézményben összevontan tanítják a biológiát, a fizikát és a kémiát. Ha a rendszer beválik, várhatóan 2013-ra az összes gyereket az új program szerint tanítják: megszűnnek az önálló reáltárgyak, és természetismeretet oktatnak helyette. Két év alatt százmilliárd forintot költenek uniós pénzből a terv megvalósítására. A tárgyak összevonása ellen tiltakozott a Professzorok Batthyány Köre, a Pedagógusok Szakszervezete, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, a Nemzeti Pedagógus Műhely és a Magyar Biológiatanárok Országos Egyesülete is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.