Őszre összér a horvát A4-es és az M7-es

Bodacz Péter
2008. 08. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várhatóan október közepén adják át az M7-es autópályát és a horvát A4-es sztrádát összekötő Mura-hidat Letenye és Muracsány (Gorican) között. Az avatást követően Budapest és az Adriai-tenger között megszakítás nélkül autópályán lehet majd utazni. A fővállalkozóként a híd építési munkáit korábban nemzetközi pályázaton elnyert zágrábi Hidroelektra Niskogradnja d.d. főmérnöke, Domagoj Perkovic a távirati irodának elmondta: októberben lesz a műszaki átadása a 216 méter hosszú, négysávos autópályahídnak. Az átkelő Zrínyi nevét viseli majd. A munkálatok a múlt év júliusában kezdődtek, a télen elkészült a híd pilléreinek cölöpözése, az acélszerkezet elkészítése után pedig néhány héttel ezelőtt befejezték mindkét oldal pályatestének betonozását is. Jelenleg a szigetelési és korrózióvédelmi feladatokat végzik.
A Letenye és Muracsány közötti építkezésen most csaknem százan dolgoznak két műszakban, a legnehezebb feladat – mint arról Petrovic beszámolt – a nagy sodrású Murában végzett alapozás volt. A híd pilléreinek helyén a víz kiszorításával ütötték le a cölöpöket, több esetben is a folyó erőteljes áradása idején. A feladat különleges volt abból a szempontból is, hogy az általános gyakorlattal szemben itt a hídnak kellett illeszkednie a már korábban megépült autópályákhoz. Emiatt a Zrínyi híd pályatestét egyszerre ferdére és kanyarodóra is tervezték. Az októberre tervezett átadásig elkészül horvát oldalon az A4-es autópályának a hídig még hátralévő 1300 méteres szakasza, magyar oldalon viszont már négy évvel ezelőtt megépült az M7-es 800 méternyi pályája, ezt a híddal együtt adják át. A nyolcmillió euró (mintegy 1,9 milliárd forint) értékű beruházást felerészben a magyar, felerészben pedig a horvát állam finanszírozza.
Az M7-es egyébiránt néhány nap múlva már teljes lesz: augusztus 19-én adják át ugyanis a forgalomnak a még hiányzó Zalakomár–Nagykanizsa szakaszt. A sztráda 15,5 kilométer hosszú, és összesen 12 műtárgy – 5 felüljáró és 7 aluljáró – tartozik hozzá. A június 26-án átadott, Balatonkeresztúr és Zalakomár közötti mintegy 20 kilométeres szakasszal együtt mintegy 43,9 milliárd forintba került az együttesen csaknem 36 kilométeres autópálya beruházása. A Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti teljes pályát eredetileg egyben adták volna át a forgalomnak, ám ezt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közlése szerint az autópálya-törvény idő közbeni módosítása miatti közműkiváltások elhúzódása nem tette lehetővé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.