Gyanús földcsere

Dénes Zoltán
2008. 12. 19. 19:58
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy még tervek szintjén is alig létező autópálya építésével indokolta lapunknak a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. a Velencei-tó északi partján fekvő, állami tulajdonban lévő, 70 hektárnyi terület elcserélését egy magántulajdonban lévő, pilisi, illetve albertirsai gyümölcsösre. Az M4-es Budapestet Szolnokkal összekötő út átadását jó esetben is csak 2015-ben várja a projektfelelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. is.
Az MNV Zrt. a tóparti állami földet egy izraeli befektetővel cserélte el, aki információnk szerint kaszinóközpontot építene a vízpart és az M7-es autópálya közötti területen. Sorozatos kérdéseinkre egyébként az MNV Zrt. nem válaszol, viszont az ügyet feltáró cikkünk megjelenése után egy helyreigazítási kérelmet kaptunk, amelyben lényegében alátámasztják az általunk leírtakat.
Az MNV szóvivője által írt levélből viszont további fontos információkat tudhattunk meg. Így például kiderült, hogy a vagyonkezelő társaság vezető testülete először 2008. június 19-én foglalkozott a jogügylettel, a szervezet munkatársai pedig még ennél is előbb elkezdték az ügy előkészítését. A földhivatali tulajdoni lapok alapján viszont az szerepel, hogy a pilisi terület csak egy hónappal később, július 16-án került Yoav Blum tulajdonába. Ebből viszont könnyen juthattunk arra a következtetésre, hogy Yoav Blum az MNV-vel folytatott egyeztetések során döntött arról, hogy megvásárolja a pilisi területet, annak érdekében, hogy nyélbe üthesse a csereszerződést az MNV Zrt.-vel. Tudomásunk szerint ugyanis előbb csak az albertirsai területet kívánta felajánlani cserealapként, ám annak értéke nagyon kevésnek bizonyult az ügylet lebonyolításához. A feltételezést, hogy az MNV Zrt. magánszemélyek földvásárlásával kapcsolatban adna tanácsokat, a társaság szóvivője rágalmazásnak minősítve utasította viszsza. Ettől függetlenül az izraeli üzletember igen jól informáltnak tekinthető, hiszen alig hogy megvásárol egy földterületet, az állam máris „kénytelen” elcserélni vele, mert kiderül, arra tervezik megépíteni valamikor 2015 során az M4-es autópályát. A társaságtól egyébként továbbra sem kaptunk választ arra, hogy mióta tartozik feladatkörébe az állami útépítések mentén fekvő területek felvásárlása. Arra sem, hogy amennyiben az M4-es útvonal csak a pilisi területet érinti, miért nem területvásárlással vagy kisajátítással oldották meg az útvonalon fekvő területek megszerzését.
Információink szerint az állam által tervezett utak nyomvonalán fekvő területek megszerzése nem tartozik az MNV feladatkörébe, erre a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. különálló költségvetéssel rendelkezik. A NIF pedig jellemzően kisajátítással szokta megoldani az ilyen ügyeket, mivel így elkerülhető a spekuláció. A földcsere azért is gyanús, mert az MNV egyik munkatársa szerint az ügylet lebonyolításakor egy olyan belső szabályzat volt érvényben, amely szerint ha a cserére felajánlott területek közötti értékkülönbözet meghaladja a 15 százalékot, úgy a csere nem hajtható végre. Jelen esetben az izraeli befektető által felajánlott földek és az állami területek közötti értékkülönbözet ezt az arányt jelentősen meghaladta. Ez esetben viszont az MNV a Velencei-tó partján fekvő 70 hektáros területre nyílt pályázatot kellett volna kiírjon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.