Egy csónakban, árral szemben

Az alulról jövő kezdeményezésekre esküszik Szigeti Szilvia textiltervező, aki éppen tizenöt évvel ezelőtt, negyedmagával hozta létre a budapesti Váci utca szomszédságában az Eventuell Galériát. A pályakezdők és a befutottak nehézségeiről, a város arculatformálásának hiányosságairól is beszélt a tervezőnő, aki számos rendezvény szervezőjeként újra és újra szembesül a szakma problémáival.

Sashegyi Zsófia
2009. 06. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közelmúltban egy kerekasztal-beszélgetésen az alulról jövő kezdeményezések fontosságát hangsúlyozta. Manapság vannak ilyenek?
– Világéletemben csapatépítő voltam, úgy gondolom, hogy a továbblépés csak összefogással sikerülhet. Mi magyarok nagyon individualisták vagyunk. Nehezen tudunk úgy összefogni, hogy az együttműködésben mindenki megtalálja a saját érdekeit, és ne attól féljünk, hogy a közös hajóban csorbulnak az egyén érdekei. A közelmúltban tagja lettem a Budapesti Kulturális Klaszternak, amit Batta András, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora a Studio Metropolitanával együtt hívott életre, s amiben én az iparművészeket fogom képviselni. Nagyon izgalmas és előremutató kezdeményezés ez, amely a különböző művészeti ágak összefogását célozza. Az eddigi kiállítás- és rendezvényszervezéseim kapcsán is éppen erre törekedtem az Eventuell Galériában, és korábban a Textiválok szervezésekor is.
– Ki tér be az Eventuell Galé-riába?
– Nagy örömmel jönnek be a turisták, mivel általában rosszul vannak a Váci utca bóvliáradatától, amely valóban minősíthetetlen. Ugyanakkor attól is rosszul vannak, hogy ugyanazokat a márkákat lelik itt fel, mint a saját nagyvárosaikban. Nálunk sajnos nem tagozódnak be ezek közé az üzletek közé a magyar forma- és divattervezők a maguk boltjaival – s ebben nagyon komoly városi, kerületi felelősséget is érzek. Az önkormányzat helyében én segítenék abban, hogy azok a tervezők, akik formálhatnák az ide jövők Budapestről alkotott képét, kedvezőbb feltételekkel juthassanak a tulajdonában lévő üzlethelyiségekhez. Néha úgy érzem, szélmalomharcot vívok. A galériánk műemlék házban van, így a homlokzatra csak építési engedéllyel helyezhetnénk cégért a szomszédos üzletekkel közösen, erre pedig nincs pénzünk. Beadtunk egy pályázatot arra, hogyan láttatnánk magunkat a Váci utcán sétálók felé egy kulturált objekttel, amit reggel kivinnénk, este behoznánk. Több szinten elutasították a javaslatunkat azzal, hogy rontanánk az utcaképet. A Váci utcaiak megkapják az engedélyt a Pakisztánban gyártott matyóra elképesztő alapterületen, mi pedig, akiknek a létünk múlik azon, hogy ide ki jön be, nem kapjuk meg, mert rontjuk az utcaképet. Ezt az ellentmondást nem tudom feldolgozni. Ami a magyarokat illeti, izmosodik egy olyan fiatal réteg, amelyik már nem a márkákban szeretné magát megfogalmazni, inkább meg akarja magát különböztetni.
– Ha még ön is ilyen borúsan látja a helyzetet egy ilyen jó nevű galéria élén, mit szóljanak a kezdők?
– Pokolian nehéz helyzetben vannak. Jó ideje harcolok az áfa ellen is, amit tavaly ráhúztak az iparművészeti termékekre. Ha a szellemi tőkénket meg akarjuk védeni, nem lehet azonos játékszabályok szerint elbírálni a kicsiket és a nagyobb importőrcégeket. Ne felejtsük el, hogy Magyarországon megszűnt a háttéripar, a tervező kénytelen saját maga gyártani. A minőségben nyilván nem köt kompromisszumot, bóvlit nem gyárt, ha viszont tartja magát egy szinthez, annak nagyon drága a bekerülési öszszege, s ha erre még rányomják a huszonöt százalék áfát, a fogyasztó nem fogja tudni kifizetni a terméket. Ebben a rendszerben sok művész pályaelhagyó lesz, s ez hosszú távon nagyon rossz az országnak
– Számos ösztöndíjat nyert el, vezeti a galériát, közben rendezvényeket szervez. Ritka, hogy minden fronton hasonlóan helyt tudjon állni az ember…
– Az utóbbi időben a textil háttérbe szorult az életemben. Ez zavar is. Ennek egyik oka az, hogy megszűnt a kivitelező hátterem. Most elég komoly váltás előtt állok. Dizájner alkatú tervező vagyok, aki azt szereti, ha a munkáit profi minőségben valósítják meg. Végre találkoztam egy nagyon jó szemléletű vállalkozóval, aki kikísérletezett egy gépet, amellyel kis mennyiségben, a színes nyomtatóhoz hasonló technikával igyekszik gyárthatóvá tenni a textileket. 2001-ig rendszeresen kiállítottam a frankfurti Heimtextilen, utána évi két-három úton ellátogattam a külföldi nagy cégekhez, és eladtam nekik a terveimet. Mindenben segítőm a férjem, Radnóti Tamás, aki az alkotótársam is, s akinek a galéria kialakításában is nagy szerepe volt. És természetesen itt vannak a kollégáim – Harmati Hedvig, Kónya Kinga, Munkácsi Gábor, Páger Bernadett textiltervezők, Bodor Bernadett, Gera Noémi, Máté Eszter és Vékony Fanni ékszertervezők – is, akikkel működtetjük az Eventuell Galériát. Most nagy megtiszteltetés ért minket: belépett a csoportunkba Pájer Emília Ferenczi-díjas textilművész is, egykori tanárunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.