A közéletiség diadalt aratott

A hét végén zárult 9. Kecskeméti Animációsfilm-fesztivál idei versenyfilmjei alapján azt mondhatjuk, hogy a magyar alkotóművészetre jellemző lett a korábbinál letisztultabb látásmód, az értékközpontúság, a közösségi gondolkodás, a spirituális érzékenység.

Varga Klára
2009. 07. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

További díjak. Kecskemét város és a közönség díja: Tomm Moore: Kells titka; legjobb egész estés film és az országos diákzsűri díja: Borislav Sajtinac: A montmartre-i gyilkos; a legjobb rövidfilm: Bartóti Attila: Ariadné fonala; a legjobb zene: Pacsay Attila, az Ergo (M. Tóth Géza) zenéjéért; A legjobb kísérleti film: Ulrich Gábor: Lebegés, avagy tíz bagatell; a kecskeméti tévénézők díja: Horváth Mária: Magyar népmesék – A kiskondás; az Art Mozi Hálózat díja: Szilágyi Varga Zoltán: Koan – A túlsó part.


Bogdán Zoltán első filmje, az Edward aratta a fesztivál legzajosabb magyar közönségsikerét, amely Arany János A walesi bárdok című balladáját helyezte mai környezetbe, összefoglalva egyúttal az utóbbi évtizedekben szerzett tapasztalatainkat a vörös vadkapitalizmusról, a dekadens, de pusztítani sosem rest komprádorburzsoáziáról és napjaink szabadsághiányáról. Lendületes, plasztikus képi világú filmet láthattunk, amelynek erejét az égető aktualitás, a szerkezet, a különféle minőségek ábrázolásának pontossága, az alkotó bátorsága és a közösség iránti felelőssége adta. A film a Magyar Filmművészek Szövetsége animációs szakosztályának díja mellett a hetventagú gyermekzsűri díját is elnyerte. A magyar rövidfilmek versenyében az országos diákzsűri is közéleti filmet, Cakó Ferenc Arc című alkotását díjazta, amely szintén a szabadságról és a diktatúráról szól, arról, ahogyan át- meg áthullámzik mindkettő a sok évezredes emberi történelmen. E két utóbbi díjjal a felnövő generációk félreérthetetlenül fogalmazták meg, mit várnak el az alkotó értelmiségtől. Bátorságot, hősiességet, közösségi gondolkodást, kiállást, pontosságot, közérthetőséget és sodró erőt.
A fesztivál fődíját és a magyar filmkritikusok díját Glaser Katalin Fin című alkotása kapta, egy csöndes, szép spirituális film, kicsit talán hatásvadász zenével. Egészen sajátos eszközökkel beszél elmúlt évtizedeinkről, a huszadik század épített világáról, közösségi környezetéről, a természeti környezet viszszaszorulásáról, és hogy milyen jövő közeledik. Ami az időben történt a huszadik században, és ami még csak lesz, mind egy terepasztalon látszik szétterítve, s bejárjuk a filmmel, mint a lelkünk kifordított, pusztuló tájait. Szelíd derűvel búcsúzunk a lakótelepi világtól, búcsúzunk a gyárvárosoktól, az űrmítoszoktól, a gépi korszaktól, és a vége majd az lesz, hogy a természet visszakapja, ami az övé, mindent benő újra a zöld. A Fin felirat utáni csupa zöld kockákon embert már nem látunk… A fődíjjal a zsűri a húszas–harmincas generáció egyre erősebb spirituális, metafizikai igényét, látásmódját ismerte el.
Alekszej Alekszejev Log Jam sorozata, amelyben egy háromtagú zenekar kalandjait követhetjük nyomon, már Annecyben is tarolt az idén, Kecskeméten ezúttal a tv-sorozatok versenyét nyerte meg a KJFG No. 5 című epizód. Az iróniával szemben a szelíd derű, a tiszta humor felértékelődését fejezi ki ez a díj. Senki se beszél már giccsességről, ha egy alkotás a szeretetről vagy más érzelmekről szól, és mer megható lenni. Tóth Pál Kicsi rigója el is nyerte a legjobb forgatókönyv díját. Az idei fesztiválon látszik, hogy a számítógépes animációval egyre profibban bánnak az alkotók, míg mások a kézzel rajzolt munkákhoz ragaszkodnak. A legszínvonalasabb formanyelvért járó díjat Útvesztők című filmjével Orosz István méltán kaphatta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.