Népkölcsön

Most, hogy közeleg a nyári szünet, hihetetlen sebességre kapcsolt a francia belpolitikai élet. Versailles-i parlamenti ülés, kormányátalakítás, elnöki villámutazás az Antillákra, a készülő lakossági kölcsön elveinekkidolgozása – ez mind összesűrűsödött az elmúlt néhány napban, miközben érdekes kérdések nyugtalanítják a sajtót.

Pósa Tibor
2009. 07. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Besorolhatatlan
Milyen érzés Mitterrand névvel Sarkozy kormányában ülni? – kérdezték újságírók a múlt héten kinevezett Frédéric Mitterrand kulturális minisztertől. – Legalább olyan, mint Sarkozy névvel Mitterrand kormányában ülni – hangzott a megsemmisítő viszonválasz. Ugyanis Nicolas Sarkozy – a jobbközép Balladur-kormányban – gazdasági és pénzügyminiszterként szolgált Francois Mitterrand elnöksége idején. Hát hiába, a sokat látott és kiművelt emberfőnek nincs párja!
A 61 esztendős Frédéric Mitterrand ilyen. A kultúra embere: író, filmes, dokumentumfilm-készítő, műsorvezető, tévéelnök, kulturális intézet igazgatója, és ráadásul a zene is vonzza. Az egykori elnök, Francois unokaöccse, apja, Robert gyártulajdonos volt. Burzsoá körökbe született, és ott nőtt fel. A legjobb párizsi iskolákba járt. Most sokan rásütik, ő is Sarkozy baloldali nyitásának képviselője. Pedig sohasem volt baloldali, inkább besorolhatatlan.
Először párizsi művészmozi-hálózatot üzemeltetett, később átállt a kamera túloldalára: második hazájában, Tunéziában megrendezte Puccini Pillangóasszonyát. 1981-ben természetesen szívvel-lélekkel támogatta nagybátyját az elnöki poszt elnyerésében. Francois Mitterrand-nal kapcsolata inkább kulturális, mint politikai volt – állítják barátai. A Szocialista Párt sohasem tudta bekebelezni. Olyannyira nem, hogy 1995-ben a jobbközép Chiracot támogatta az elnökválasztási kampányban.
Eközben több mint húsz tévéfilmet készített, számos televíziós adást szerkesztett, vezetett. 1990-ben rangos tévés díjat kapott, amelyet a következő szavakkal helyezett a padlóra: „Itt a helye, ahol a közszolgálat tanyázik.” Emlékezetesek az archív filmkockákból készített történelmi dokumentumfilmjei, különösen a királyi dinasztiák vonzották. 2003–2005-ig a TV5 Monde francia tévécsatorna első embere volt. Két éve nevezték ki a Franciaországban kiemelkedő rangú, római Villa Medicis kulturális intézet igazgatójává.
Íróként is számon tartják; utolsó regényében, a Rossz életben egyes szám első személyben vall homoszexuális beállítottságáról. A szabadgondolkodó Frédéricről az őt ismerők azt tartják, hogy hihetetlenül pontos, módszeres és rendkívül szervezett. Akár egy jó bürokrata. Tehát nem áll tőle távol az olyan nagy egység, mint a kulturális minisztérium irányítása. Ám már kinevezése előtt elkövetett egy bakit: ő maga jelentette be kinevezését, nem várva meg a hivatalos közlést. A volt miniszter asszony – állítólag – így a sajtóból értesült távozásáról. Frédéric Mitterrand nem győzött bocsánatot kérni „a köztársasági elvek súlyos megsértéséért”. Ő maga amúgy is királypárti.


A hét elején gyászkeretben vagy épp címoldalán sötét árnyalattal jelent meg több francia baloldali napilap. Nem Michael Jacksonra emlékeztek, ezen már túl vannak. A nagybetűs címek sokkal húsbavágóbb dolgok iránt érdeklődtek: „Ennyire el vagyunk adósodva?”, vagy „Csőd szélén a francia állam?” A lapok ezekre az egyelőre csupán gyanúként felmerülő kérdésekre épp az államfő, Nicolas Sarkozy egy héttel korábban a francia parlament két háza, a nemzetgyűlés és a szenátus előtt a versailles-i palotában elmondott beszédéből következtettek.
Utoljára 134 éve fordult elő, hogy francia elnök beszédet intézett a képviselőkhöz. Korábban kifejezetten tiltották, de alkotmánymódosítással két év óta újból van lehetőség rá. Ennyi időnek kellett eltelnie, hogy Sarkozy élni merjen azzal az – nyilván amerikai és brit mintára megvalósuló – eszközzel, amely a képviselőkön keresztül a francia nemzet egészéhez kíván szólni: az „uralkodó” kivételes alkalmakkor üzenetet intézhet a néphez. Ez adott, a válság jó alkalom erre. „Ez színtiszta bonapartizmus, amely önkényeskedés és pragmatizmus egyértelmű keveréke” – jelentette ki a baloldali Libération lapban Sarkozy akciójának egyik heves bírálója. A páratlan versailles-i kongresszus pompája vagy félmillió euróba került a francia költségvetésnek, azaz minden adófizetőnek.
Ez kiváló kormányfői beszéd volt – humorizáltak a szocialista ellenzék soraiban; egyesek még azt is hozzáfűzték: kampányfelszólalásnak páratlan. A parlamenti többség képviselői ugyanakkor programadó jellegét, összefogást sürgető elemeit domborították ki. Viszont többen is hiányolták a beszédből a nagy ívű gondolatokat, mondván, talán túlságosan elmerült a részletekben az elnök. „A köztársaság területén nem üdvözlendő a burka viselése” – jelentette ki Nicolas Sarkozy, de nyilván a beszéd szerzői előzetesen nem gondolták végig, hogy a nagy tévétársaságok szinte ezt az egyetlen mondatot emelik ki a majd egyórás szövegből.
De ne merüljünk el a pró és kontra érvekben: vajon mit is mondott Sarkozy, amelyből ilyen gyászos következtetéseket lehetett levonni az ország sorsáról? Az elnök először is azt rögzítette, hogy ő nem fog végrehajtani megszorításokat, adóemeléseket, hogy így növelje az állam bevételét. Ezt azért nem árt szem előtt tartani. Ám a beruházások a „jövő Franciaországába” kellenek, hogy a válság évei múltával az ország jó helyzetből indulhasson el felfelé a lejtőn. Az elnök ennek finanszírozására nemzeti kölcsönt szervez, amelyről három hónap múlva, őszre várja a kormány javaslatait, amelyeket a társadalom minden rétegével egyeztetni kell. Mint Sarkozy hangsúlyozta, ebből a kölcsönből kizárólag nagy terveket fognak pénzelni, amelyeknek közvetlen gazdasági hozadékuk lesz, tehát szóba sem jöhet az állam mindennapi fenntartásának, költségeinek fedezése, sőt még gazdaságbeindítási próbálkozásai sem. Arra rendelkezésre állnak a költségvetési források.
Miről lehet szó? – ezt már a hét végi ülésen a párizsi kormánytagok próbálták meghatározni. A francia gazdaság nemzetközi lemaradásának behozása, a gazdaság törékenységének megakadályozása, de minden esetben munkahelyek létrehozása. Mely területeken? Szakképzés, oktatás, területfejlesztés, kutatás, egészségügy, innováció. Konkrétabban? Számítógépipar, rendszerfejlesztés, nano-, bio- és ökotechnológia, a jövő autójának kifejlesztése. „Olyan terveket szeretnénk látni, mint a hatvanas években volt az atomtechnológia fejlesztése, a hetvenes–nyolcvanas esztendőkben a TGV szupervasút, vagy a közelmúltban az Airbus, amelyek Franciaországot jelképezik” – fejtette ki elképzeléseit a Le Figaro napilapban Francois Fillon kormányfő.
De miért kell ehhez népkölcsönt szervezni, mikor mindenki tudja, hogy ez az államnak sokkal többe kerül, mint ha a pénzpiacon venne fel összeget? – teszik fel a kérdést még azok a szakértők is, akik inkább a kormány oldalához húznak. Hiszen Franciaországnak azért a nemzetközi piacokon is adnak hitelt. Pedagógia – nagyjából így összegezhetnénk azt a politikai szándékot, amely rendkívül erős jelképes értelmet hordoz. Az egyszerű állampolgár is érezze a felelősséget a jövőért. Tevékenyen vegyen részt annak alakításában, hiszen az államelnök nem egyedül hozza a döntéseket. Az államfő átruházza a feladatot a kormányra, amely egyeztet a társadalom különböző rétegeivel, így ha akar, minden ember bele tud szólni, hogy az ő pénze milyen beruházásokat szolgáljon. Új kor, új döntéshozatali módszerek. „A válság megváltoztatta a lapleosztást – mondta Versailles-ban Sarkozy. – A francia modellnek újból esélye van.” Mármint a központosított állami rendszernek.
Mennyi pénzre számítanak a franciák? Az első közvélemény-kutatás szerint 17 százalék kedvezően nyilatkozott a kölcsönről. A vállalatok viszont azonnal elzárkóztak, nekik így is sok a bajuk. A Sarkozy beszédeiért felelős Henri Guaino szerint – akit sokan ötletgazdaként tartanak számon – ha 80–100 milliárd euró összejönne, az óriási siker lenne. A franciák különböző megtakarításokban fekvő pénze mintegy 5000 milliárd euró.
Franciaország idei deficitje várhatóan 140 milliárd euró lesz, amely az éves nemzeti terméknek hét-hét és fél százaléka. Az összeladósodás 1400 milliárd euró, az éves nemzeti termék 74 százaléka! Az évek óta növekvő számok valóban riasztók. Az előrejelzések ugyan mérséklődést mutatnak a következő esztendőkben, ám ha nem tesznek semmit, akkor „Franciaország egy olyan veszélyes zónába érhet, ahol a hatások ellenőrizhetetlenné válnak” – figyelmeztetett a jobboldali Philippe Séguin, a francia számvevőszék elnöke. A francia államfő nyilván tisztában van az eladósodás veszélyével, hiszen Séguin egyik tanítványa volt politikailag és gazdaságilag is.
Ötéves elnökségének feléhez közeledve Nicolas Sarkozy a várakozásoknál jobban átalakította a kormányt. Nyolc új miniszter jött, és többen tárcát váltottak a kabinetben. A kulcsfontosságú posztokon azonban nem történt változás: Christine Lagardere megőrizte gazdasági és pénzügyminiszterségét, és Bernard Kouchner megmaradt a külügyek élén, aki talán a baloldal felé nyitás védelmét is élvezi. Ennek a politikának újabb megnyilvánulása Frédéric Mitterrand-nak, a volt elnök, Francois Mitterrand unokaöccsének kulturális miniszterré válása. A kormányváltozás egyértelmű sztárja ő volt (lásd keretes írásunkat), a megkérdezett franciák 75 százaléka jó döntésnek tartotta azt, hogy személyére esett a választás.
A múlt hét eseményeit fokozandó, Nicolas Sarkozy többször elhalasztott utazásra vállalkozott: felkereste az Antillákon a két tengerentúli francia megyét, Martinique-ot és Guadeloupe-ot. Az év elején a két szigeten több mint egy hónapig zajlottak általános munkabeszüntetések, amelyeket a drágaság elleni tiltakozás váltott ki. Azóta megnyugodtak a kedélyek: Párizs a zsebébe nyúlt, és egy kis pénzösszeg juttatásával enyhített a helyzeten, de korántsem jött el a társadalmi béke.
Sarkozy kétnapos villámlátogatásával azt akarta példázni, hogy Párizs igenis odafigyel a tengerentúli területek sorsára. Sőt Martinique-on olyan javaslattal állt elő, amellyel meglepte a sziget lakosságát: ha akarják, akkor népszavazást tarthatnak Martinique autonómiájáról. „Amiről ma vitát folytathatunk, az nem a függetlenség, hanem az autonómia bizonyos foka. Franciaország nem lenne Franciaország Martinique nélkül” – kedveskedett kissé a karib-tengeri sziget lakóinak.
Guadeloupe, ahol az év elején a sztrájkok – rendkívül heves összecsapásokkal fűszerezve – több mint negyven napig tartottak, érdekes módon nem akar függetlenedni Franciaországtól. Itt még egy autonómiáról szóló népszavazást is elvesztenénk, ehhez meg kell érni a feltételeknek – mondta az Express francia hetilapnak nyilatkozó helyi politikus. Koránt sincs összekötve a két sziget sorsa – jelentette ki a francia elnök.
„Hogyan tekinthetnék magukat köztársaságunk teljes jogú polgárainak, ha mi az egyenlőségre tett ígéretünket ilyen kevéssé teljesítjük, amely különben minden állampolgárnak jár?” – tette fel a kérdést még Versailles-ban Nicolas Sarkozy. Szorosabbra kellene fűzni a mára igencsak meglazult szálakat. De vajon lehet-e kutyafuttában?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.