Jól tette, aki a hét elején elment tankolni, ma ugyanis újra drágult az üzemanyag. A benzin öt, a gázolaj hat forinttal lett drágább literenként, így az előbbi átlagára 303, utóbbié 280 forintra módosult. Az üzemanyagok áremelkedése alaposan felforgathatja az inflációs várakozásokat, főleg, ha ugyanaz a tendencia folytatódik, amit eddig tapasztalhattunk. Ebben az évben már 78 forinttal emelkedett a benzin és 36 forinttal a gázolaj literenkénti ára, ami – tekintve, hogy az üzemanyagok milyen jelentős súlyt képviselnek az inflációs kosárban – az élet szinte minden területén érezteti a hatását.
Az persze, hogy a közeljövőben merre indulnak el az árak, még nagyon sok mindentől, elsősorban a világgazdaság teljesítményének alakulásától függ. A múlt héten a nemzetközi piacokon tapasztalható áremelkedés még nem a drasztikus javulásnak, hanem az ebbe vetett kereskedői reménynek tudható be. Magyarán a kereskedők egy része valószínűleg abban bízik, hogy az amerikai gazdaság végre újra elindul felfelé, vagy legalább a zuhanása megáll. Ezt egyébként a számok is jelzik, valamelyest csökkent ugyanis az USA munkanélküliségi rátája, és a gazdasági visszaesés is egy százalékpontosra szelídült. A spekulációk hátterében az is állhat, hogy most kezdődik igazán a hurrikánszezon, ami visszavetheti a Mexikói-öböl olajkitermelését. Mindazonáltal ezt a hetet már csökkenéssel kezdték az üzemanyagárak.
Ha nemcsak rövid, hanem hosszú távú kitekintést végzünk, majdnem biztosan a olaj további drágulása mellé sorakoztathatunk fel több okot. A Bernstein Research elemzőház szerint a közeljövőben az olajár hordónként 75 dollár közelében marad, de jövőre, már emelkedik a nyersolaj ára, és 2010 végén vagy 2011 elején már száz dollár feletti lesz. Az elemzőintézet abból indult ki, hogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) előrejelzése szerint 2010-ben 2,5 százalékkal nő a globális GDP. Mások még ennél is vadabb „árrali” beindulását tartják valószínűnek. Ők abból indulnak ki, hogy a válság tavaly őszi kirobbanása után az olajipari cégek – látva az árak látványos esését –, felhagytak egy sor tervbe vett beruházással. A papíron hagyott tervek jelentős része új olajmezők kitermelésbe állítását jelentette volna, ám ezek elindítására jelen pillanatban nincs elegendő pénze a szektornak. Márpedig ha megindul a gazdaság látható fejlődése, azzal egyenes arányban nő az igény a fekete arany iránt is, s elérkezhet egy olyan pillanat, amikor az olajkeresletet nem fogják tudni kielégíteni.
Lengyelország privatizál. Eladja a Lotos olajfinomító csoportban meglévő 13 százalékos részesedését a lengyel kormány. A privatizáció nem csak ezt a társaságot érinti. Piacra dobják a KGHM rézbányászati vállalat 10 százalékáig terjedő csomagját és egy vezető lengyel közszolgáltató, a PGE közelebbről meg nem határozott részét. (MTI)
Ettől az egy hozzávalótól lesz igazán jó a csirkeraguleves
