A kutatóknál kutakodtak

2009. 10. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha csak a fele igaz annak, amit a Hír TV legutóbbi Célpont című műsorában mutattak néhány közvélemény-kutató társaságról, azok munkásságáról, én bizony isten leoldom a láncról a két kutyát, amennyiben a cég valamelyik embere becsönget hozzám. Hallom, volt olyan piackutatási felmérés, amelyet januártól márciusig egy állandó csapat készített el, s bár a következő két hónapban nem dolgoztak – valószínűleg jól megérdemelt pihenésüket töltötték (nehéz a munkájuk, megkérdezni a pácienst, kire szavazna, ha ma lenne a választás) –, ebben az időszakban is megjelentek „elemzéseik”, talán még pénzt is kaptak.
Egyébként érdekes módszerrel dolgoznak a megnevezett cégek (Medián, Szonda Ipsos). Bevett gyakorlat például, hogy a kérdezőbiztosok (bár nem biztos, hogy kérdeznek) otthon töltik ki a kérdőíveket (mégis kényelmesebb a megszokott fotelban, a kandalló mellett dolgozni). A cégek foglalkoztatási szokásai is igen furcsák. Nem vesznek fel kérdezőbiztosokat, ehelyett a meglévőknek – vajon ők honnan jöttek? – úgynevezett instruktorok adnak ki feladatokat…
Ha a szerencsétlen kérdezőbiztos nem tud számlát adni, sebaj, ebben az esetben öt-tizenöt százalék levonásával foglalkoztatják. Ha ez nem tetszik neki, mehet isten hírével, a kapunál ott tolong egy rakás jelentkező. A Hír TV riportere – álnéven, persze – hét cégnél jelentkezett be a munkára. Szinte mindenhol feketén foglalkoztatták volna… Ilyen nálunk a hiteles közvélemény-kutatás. Egyszer a közvélemény-kutatókat kellene górcső alá venni, de úgy igazából. Lenne itt nagy meglepetés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.