A varázstalanított fuvola

Ókovács Szilveszter
2009. 10. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sem egy – urambocsá’ – unalomig ismert remekmű, sem énekescsillagok sora nem mentesít a gondolatiság kötelme alól. Vagy ha (esetleg) hozzátenni nem tudunk, legalább el ne vegyünk a géniusz talentumából! Evidenciák ezek, elősorolásukról a sokoldalúnak ismert Peter Ustinov tehet: kudarca a Varázsfuvolával dühítő, mert érezhetően ellazsálta a dolgot.
Pedig rendező, színész és televíziós személyiség is. Manapság nem akkora kunszt, de negyven éve párját ritkította. Ustinov nevét nem írom oroszosan, nem is kell, mert az egzotikus véráramú – zsidó mellett még etióp géneket is hordozó! – művész „echte brit” volt, hét nyelven beszélt bár, de Londonban született. Már bőven túl pár tucat filmen, Oscar-, Emmy- és Golden Globe-díjakon hívja Solti György operarendezésre. Ezt nem kellett volna. Mert aki a Quo vadisban Néróként, vagy a másik nagy ókor-mozi, a Spartacus kockáin Lentulus Batiatusként bravúroz, még nem okvetlenül ér célt az ingoványos összművészeti talajon. Hadd ne kerteljek tovább: Veled, kedves – opera iránt legalábbis érdeklődő – olvasó, ha összeülünk egy dolgos napra, a végén ennél különb, ötletesebb, gondolatgazdagabb Varázsfuvolát rittyentük. Borzasztó, hogy ezt kell megállapítani.
Egyik lábáról a másikra áll Nicolai Gedda, a modern idők tán legsokoldalúbb, zenei szempontból legintelligensebb tenorja, kapott egy felstuccolt parókát, de instrukciót láthatólag nem. Befut egy tehetséges amerikai (jó sok amerikai szerepel a színlapon!), bizonyos William Workman, aki nomen est omen „munkásembere” a produkciónak, hisz Papagenóként ő húzza a vígoperaszálat, csakhogy mindent baritonrutinból oldogat meg, már a konzivizsgán így ugrabugrálnak a mutáló fiúk. Cristina Deutekom pedig, aki Solti lemezfelvételénél is kisikkantotta a éjkirálynői magas f-eket, oly merev, hogy még oratóriumkoncerten is feszélyezne (ráadásul a távoli képkivágás se változik, mintha magát filmezné, önkioldóval).
Üdítő, de rendelkezői szempontból nem kivétel Dietrich Fischer-Dieskau Öreg pap jelenete sem: neki főleg nem mondtak semmit, viszont aligha bánta. Megoldja maga: rászabott filozofikus párbeszéd ez, Taminót fel kell ébresztenie, hogy saját premisszái nem is a sajátjai, pláne nem igazak. Itt meg annyira belemászik Joachim Hess kamerája a papi arcba, hogy az kénytelen Gedda minden szavára valamilyen grimaszt hozni, amiért igazán kár. El ne felejtsem, hogy Hans Sotin természetesen nagyszerű Sarastro (jobb formában, mint Böhm lemezén!) – de kimondottan pikáns, ahogy az Őrtálló sisakja mögül kidörren Kurt Moll hangja: a beosztott itt főnöke fölé magasodik, mármint mélységben…
Egyáltalán, zeneileg semmi gond sincs a Horst Stein helyi főzeneigazgató vezette hamburgi együttessel, sőt. Az említett gárda plusz Edith Mathis klasszikusan ívelt, puha Paminája Arany Hangvilla-díjat érdemelne, csak ne lenne felette az elszabotált képsáv!
Mert bár világos, hogy 1971-ben avíttas huzat fújt az operaszínpadon, de gondolkodni, elemezni bűn akkor se volt. Ponnelle már dolgozott, Bergmann is megörökítette olvasatát – csak a kor legjobb énekeseihez felkért, jóságos arcú bácsi hagyta kommersz bábszínházira a sajátját. A Varázsfuvola titkairól, az értékpólusok felvonásközi eltekeréséről könyvtárat írtak össze, hát e polcokról nem hiányzik majd Ustinov filmje. Mit is beszélek, hisz le sem forgatta…
(Mozart: A varázsfuvola – ArtHaus DVD, 2008.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.