Folytatódhat a sztrájk a vasúton

Éjféltől reggel kilenc óráig tartott a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete sztrájkja. Az akciót sikeresnek értékelő érdekképviselet megerősítette: ha a kormány nem vonja vissza a vasút átalakításával kapcsolatos „ötletrohamát”, folytatják a munkabeszüntetést.

2009. 10. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Reggel kilenc órakor felfüggesztette éjfélkor kezdett gördülő sztrájkját a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ). A szakszervezet sikeresnek tartja az akciót, amelyben adatai szerint mintegy ezerötszáz dolgozó vett részt. Ők pont elegen voltak ahhoz, hogy stratégiai pontokon bénítsák meg az ország vasúti közlekedését. Ez a sztrájk alatt meg is valósult, a forgalom csak kora estére állt helyre. A sztrájk Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében volt a legerősebb, ott a vonatforgalom csaknem száz százalékban megbénult. Nyíregyházán és Szegeden viszont hét órára már befejeződött, igaz, a térségben az akcióban részt vettek olyan állomások is, amelyek eddig nem, például Szentes és Vésztő. Több Volán-társaság mentesítő autóbuszjáratokat indított, hogy enyhítsenek a közlekedési gondokon, mások mellett a Pannon Volán, a Tisza Volán, a Kunság Volán, a Szabolcs Volán, a Borsod Volán és az Alba Volán.
A VDSZSZ kifogásolta, hogy tudomásuk szerint sok állomáson törvénytelenül leváltották a sztrájkolókat, míg olyan eset is akadt, hogy a tervek szerint jövőre megszűnő állomás vezetői álltak be dolgozni a sztrájkoló vasutasok helyett.
A szakszervezet megerősítette: ha a mai tárgyaláson a kormány nem vonja vissza a negyvenmilliárdos vasúti elvonásra vonatkozó terveit, folytatják a munkabeszüntetést.
A MÁV becslései szerint százmillió millió forint körüli veszteséget okozott a sztrájk. Ez a menetjegybevétel kieséséből, a visszatérített jegyárakból, a vasúti bérletek elfogadása miatt a Volán-társaságokkal való elszámolásból, illetve a teherforgalom kiesése miatti pályavasúti díjak elmaradásából származik. A vasúttársaság szerint a budapesti pályaudvarokon közlekedtek a vonatok, és az intercityk is elindultak. Megszólalt az MSZP is. Török Zsolt és Nagy László szerint a Fidesz „udvari masinisztája” lejáratja a munkások legerősebb fegyverét. – Gaskó István célja a pazarlás és a károkozás volt, hiszen az adófizetőknek kerülhet akár több mint egymilliárd forintba, ha a vasúti közlekedés megbénul – mondták a kormánypárti képviselők.

Ezer kilométerrel kevesebb… Ma hozza nyilvánosságra a jövő évi vasúti menetrendi javaslatot a közlekedési minisztérium – jelentette be Antali Károly közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos. Várhatóan 32 vasúti mellékvonal esetében tesznek javaslatot a szolgáltatóváltásra, azaz a vasúti szerelvények autóbuszjáratokkal való kiváltására. A változtatástól, amely mintegy ezer kilométernyi vasútvonalat érint, az első évben hárommilliárd, járulékos hatásaival együtt három év alatt összesen 30 milliárd forint megtakarítást remélnek.
Lapunk kérdésére, hogy miért nem a vasútvállalat magas fizetésű vezetői állományából bocsátanak el embereket a szárnyvonalak bezárása helyett, Antali azt mondta: a MÁV belső viszonyainak változtatására csak egy hete van módjuk. Ezzel a vasúttársaság vezérigazgatójának, Heinczinger Istvánnak az elmozdítására, illetve az igazgatóság személyi összetételének az átalakítására célzott a kormánybiztos. Ez pedig nem kevesebbet jelent, mint hogy Heinczinger számlájára írják az átalakítások megtorpedózását, de azt is, hogy ezek után nincs akadálya, hogy a MÁV „vízfejét” felszámolják. (J. Gy.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.