Reggel kilenc órakor felfüggesztette éjfélkor kezdett gördülő sztrájkját a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ). A szakszervezet sikeresnek tartja az akciót, amelyben adatai szerint mintegy ezerötszáz dolgozó vett részt. Ők pont elegen voltak ahhoz, hogy stratégiai pontokon bénítsák meg az ország vasúti közlekedését. Ez a sztrájk alatt meg is valósult, a forgalom csak kora estére állt helyre. A sztrájk Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében volt a legerősebb, ott a vonatforgalom csaknem száz százalékban megbénult. Nyíregyházán és Szegeden viszont hét órára már befejeződött, igaz, a térségben az akcióban részt vettek olyan állomások is, amelyek eddig nem, például Szentes és Vésztő. Több Volán-társaság mentesítő autóbuszjáratokat indított, hogy enyhítsenek a közlekedési gondokon, mások mellett a Pannon Volán, a Tisza Volán, a Kunság Volán, a Szabolcs Volán, a Borsod Volán és az Alba Volán.
A VDSZSZ kifogásolta, hogy tudomásuk szerint sok állomáson törvénytelenül leváltották a sztrájkolókat, míg olyan eset is akadt, hogy a tervek szerint jövőre megszűnő állomás vezetői álltak be dolgozni a sztrájkoló vasutasok helyett.
A szakszervezet megerősítette: ha a mai tárgyaláson a kormány nem vonja vissza a negyvenmilliárdos vasúti elvonásra vonatkozó terveit, folytatják a munkabeszüntetést.
A MÁV becslései szerint százmillió millió forint körüli veszteséget okozott a sztrájk. Ez a menetjegybevétel kieséséből, a visszatérített jegyárakból, a vasúti bérletek elfogadása miatt a Volán-társaságokkal való elszámolásból, illetve a teherforgalom kiesése miatti pályavasúti díjak elmaradásából származik. A vasúttársaság szerint a budapesti pályaudvarokon közlekedtek a vonatok, és az intercityk is elindultak. Megszólalt az MSZP is. Török Zsolt és Nagy László szerint a Fidesz „udvari masinisztája” lejáratja a munkások legerősebb fegyverét. – Gaskó István célja a pazarlás és a károkozás volt, hiszen az adófizetőknek kerülhet akár több mint egymilliárd forintba, ha a vasúti közlekedés megbénul – mondták a kormánypárti képviselők.
Ezer kilométerrel kevesebb… Ma hozza nyilvánosságra a jövő évi vasúti menetrendi javaslatot a közlekedési minisztérium – jelentette be Antali Károly közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos. Várhatóan 32 vasúti mellékvonal esetében tesznek javaslatot a szolgáltatóváltásra, azaz a vasúti szerelvények autóbuszjáratokkal való kiváltására. A változtatástól, amely mintegy ezer kilométernyi vasútvonalat érint, az első évben hárommilliárd, járulékos hatásaival együtt három év alatt összesen 30 milliárd forint megtakarítást remélnek.
Lapunk kérdésére, hogy miért nem a vasútvállalat magas fizetésű vezetői állományából bocsátanak el embereket a szárnyvonalak bezárása helyett, Antali azt mondta: a MÁV belső viszonyainak változtatására csak egy hete van módjuk. Ezzel a vasúttársaság vezérigazgatójának, Heinczinger Istvánnak az elmozdítására, illetve az igazgatóság személyi összetételének az átalakítására célzott a kormánybiztos. Ez pedig nem kevesebbet jelent, mint hogy Heinczinger számlájára írják az átalakítások megtorpedózását, de azt is, hogy ezek után nincs akadálya, hogy a MÁV „vízfejét” felszámolják. (J. Gy.)
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó