Cáfolták az első számú vasutas-szakszervezeti vezetők lapunknak, hogy olyan menedzserszerződéssel rendelkeznének, amely alapján számos MÁV-vezető több tíz, esetenként csaknem százmilliós végkielégítést markolhatott fel. E szerződések lényege, hogy a nyugdíj előtti utolsó percben – kérésre – rendes felmondással elküldik az érintettet, így lehetővé válik a horribilis összegek kifizetése. Az érdekvédők szerint ugyanolyan munkaszerződésük van, mint bármelyik más vasutasnak, a végkielégítés tekintetében a jogosultság feltételei és mértéke megegyezik a munka törvénykönyvében és a kollektív szerződésben foglaltakkal.
*
Utánanéztünk, és kiderült, menedzserszerződés nélkül is szép öszszegre számíthatnak az érdekvédők, ha felmondanak nekik.
Ismert, 2003 óta a reprezentatív vasutas-szakszervezetek 66 tisztségviselőjét a humánpolitikai vezérigazgató-helyettes szervezeti egységében foglalkoztatja a MÁV. Az erről szóló egyezség az első számú szakszervezeti vezető számára szaktanácsadó címszó alatt a főosztályvezetők alapbérátlagának megfelelő, akkor havi 700 ezer forint körüli alapbérjuttatást jelentett. Meg nem erősített, de nem is cáfolt információk szerint ez az összeg mára eléri, sőt meg is haladja a havi egymilliós alapbért, amit továbbra is a munkáltatótól kapnak a szakszervezetisek. Amennyiben felmondanának nekik, úgy a munka törvénykönyve alapján legalább három év munkaviszony esetén egyhavi, öt év esetén kéthavi, tíz év esetén háromhavi, tizenöt év esetén négyhavi, húsz év esetén öthavi, huszonöt év esetén hathavi átlagkereset összege illeti meg őket. Ezzel viszont még nincs vége, a MÁV-nál hatályos kollektív szerződés kimondja, hogy a munka törvénykönyvében meghatározott végkielégítésen felül még külön végkielégítés is jár: legalább tízévi MÁV-munkaviszony esetén egy-, tizenöt év esetén kettő-, húsz év esetén négy-, huszonöt év esetén hat-, harminc év munkaviszony esetén pedig nyolchavi átlagkeresetnek megfelelő összeg. Mivel a vasutas-szakszervezeti vezetők többsége legalább húsz éve van a MÁV-nál, rendes felmondás esetén ők is tízmilliót meghaladó végkielégítéssel távozhatnának a cégtől. Egyedül Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezete elnöke érte már el a nyugdíjkorhatárt, így ő nem jogosult végkielégítésre.
A VDSZSZ tegnap közölte, szerintük a MÁV vezetőinek végkielégítése továbbra is irreálisan magas maradhat, csak az átlag vasutasoktól venné el a járandóságuk jelentős részét, ha elfogadnák azt a szocialista módosító indítványt, amely a végkielégítéseket korlátozná az állami vállalatoknál.
tizenöten tízmillió felett. 2006. január 1-je óta hat vezérigazgató, illetve vezérigazgató-helyettes munkaviszonya szűnt meg, közülük hárman kaptak tízmillió forint feletti végkielégítést, a legmagasabb összeg 67 484 893 forint volt – közölték megkeresésünkre a MÁV sajtóosztályán nevek említése nélkül. A MÁV-nál az elmúlt három évben további harminc vezető állású munkavállaló munkaviszonya szűnt meg, közülük tizenkét esetben történt tízmillió forint feletti kifizetés. A legmagasabb összeg 87044650 forint volt. A MÁV-nál hangsúlyozták, a végkielégítés tekintetében a jogosultság feltételei és mértéke megegyezik az Mt. és a MÁV KSZ-ben foglaltakkal, egyéb kifizetések – bánatpénz, titoktartási pénz – nem történtek.
Hónig hallgat. Tegnap Hónig Péter közlekedési miniszter nem kívánta érdemben megválaszolni, mikor mozdítja el posztjáról Heinczinger István MÁV-vezérigazgatót. Miként lapunk is beszámolt róla, a tárcavezető és a minisztérium több vezető munkatársa beszélt többé-kevésbé nyíltan a vezérigazgató leváltásáról. (J. Gy.)

Kapu Tibor nem véletlenül indult útnak – ezt kevesen tudják