A liberalizmus és az iszlám

Techet Péter
2009. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Svájc a svájciaké, hirdeti a magyar füleknek tán ismerős jelszót a szélsőjobboldali Svájci Néppárt/ Demokratikus Centrumunió, miután a svájci választók többsége november utolsó vasárnapján igent mondott a minaretek tiltására. Látszólag egy építésügyi kérdésről van szó – persze a svájci jobboldalt nem a minaretek formája, magassága, színe, hanem jelentése zavarja. Kultúrharc az, ami Svájcban és számos más európai országban zajlik egy ideje.
A bevándorolt muzulmánok szokásai sok tekintetben eltérnek az európai normáktól. Másképp öltözködnek, eltérő nyelvet beszélnek, más szokásokat követnek – és mindezt az európai liberális jogállam jóváhagyása, támogatása, tehetetlensége mellett. Muzulmán kislányoknak nem kell úszásórára járni, mecseteikben radikális prédikátorok tanítanak, zárt kulturális életet folytatnak, a muszlim fiatalok melegeket szidalmaznak az utcákon, és az otthoni, közel-keleti vagy észak-afrikai konfliktusaikat játsszák nem ritkán újra a külvárosokban. Mindez nemcsak a keresztény Európa konzervatív védelmezőit zavarja, hanem egyre többen liberális alapon utasítják el az iszlám nyugati terjeszkedését. A nyugati szélsőjobboldal számos képviselője már nem hagyományos nacionalista, keresztény nyelvezettel bírálja a muzulmán vallást, hanem a liberális értékeket óvja a konzervatívabb muzulmánoktól. A homoszexuális Geert Wilders egyik legfőbb gondja, hogy a holland muzulmánok az utcákon megtámadják a melegeket, és olyan konzervatív családmodellt propagálnak, amely Nyugat-Európa szekuláris köreiben már rég meghaladottnak számít. A november végi svájci népszavazáson például a közvélemény-kutatók legnagyobb meglepetésére a magukat baloldalinak valló nők hatalmas arányban voksoltak a minaretek ellen – ezzel fejezve ki feminista tiltakozásukat az iszlám vallás állítólagos férficentrikussága ellen.
Nem könnyű hát a régi vágású liberálisok helyzete. Egyszerre kell harcolniuk a vallásszabadság mellett és ugyanilyen lelkesedéssel a szekurális világszemléletért is. Ami praktikusan annyit tesz, hogy egyszerre kéne kiállniuk a muzulmánok jogaiért és ugyanezen mozdulattal bírálni is a muzulmán vallás konzervativizmusát, tradicionalizmusát.
A szélsőjobboldal kaján módon ki is használja a liberális zavarodottságot, és maguk lépnek fel hangosan a liberális Nyugat, a felvilágosodás értékei érdekében. Amikor egy-egy szélsőjobboldali politikust megkérdeznek, hogy miért bírálják az iszlám vallást, sohasem a valós indítékokkal érvelnek – hanem a liberalizmus hős védőjének szerepében tetszelegnek. A nők egyenjogúságáról, a szekuláris morálról, a homoszexuálisok jogairól, a magánügyként kezelendő vallásról szólnak. A szélsőjobboldal liberális nyelvezettel fogalmazza meg iszlámkritikáját. A liberálisok meg csak zavartan topognak a háttérben. Elvégre mégsem állhatnak az iszlámellenesek mellé, miközben maguk is érzik, hogy az iszlám terjeszkedése immáron a liberalizmus vívmányait is veszélyezteti.
Persze már rég nem eszmékről szól a küzdelem. A történelem nem ért véget, a liberalizmus nem győzött – a korábbi politikai vitákat a kulturális különbségek váltották fel. A nyugati radikális jobboldal a Nyugatot, a keresztény, a fehér európaiak dominanciáját védené. Senki sem hiszi el a szélsőjobbnak, hogy – amint hirdeti – egy felvilágosult iszlámmal kiegyezne. A szélsőjobbnak nemcsak a minaretekkel vagy az öltözködéssel, hanem a különbözőséggel önmagában van gondja.
Carl Schmitt német jogász szerint egy politikai közösség alapfeltétele a homogenitás. Egy demokrácia eszerint csak homogén társadalomban jöhet létre, amelyben aztán megvalósulhat a demokrácia tiszta, rousseau-i formája: a vezetettek és vezetők egysége. A radikális jobboldal ezt védené. És a demokratikus játékszabályok nekik kedveznek. Hiszen valószínűleg Európa számos más országában hasonló eredmény születne egy népszavazáson, mint Svájcban: a többségi társadalom mindenütt a homogenitásra, az egyszínűségre mondana igent. A multikulturalizmus tehát immáron csak antidemokratikus módon tudna érvényesülni – a többséggel szemben. Svájcban például a választások estéjén mindenféle nemzetközi kötelezettséggel fenyegetőzött a leforrázott politikai elit. A méltóságos nép döntésével szemben a svájci baloldal Strasbourghoz fellebbezne.
A liberálisok egyre kevésbé találják a helyüket ebben az erősödő kulturális harcban. A muzulmánoktól az iszlám vallás konzervativizmusa miatt idegenkednek, a többségi társadalom esetében pedig a rasszizmus és a kispolgári rendpártiság taszítja őket.
A közéletben azonban nem lehet hosszú ideig széttárt karokkal álldogálni. A liberálisok többsége éppen ezért az egyik vagy a másik táborba kezd átvándorolni. Egyesek a homogén európai kultúra vezető szerepét hangsúlyozzák – mint például a kölni Ralph Giordano, aki liberálisként állt ki egy helyi mecset építése ellen –, mások pedig a többséggel szemben a kisebbségek mellett kötelezik el végérvényesen magukat.
Európa számos országában napirenden van a nemzeti identitás kérdése. A németeknél néhány éve a kereszténydemokraták bevezették a „Leitkultur” (vezérkultúra) fogalmát, ami alatt a német keresztény értékvilágot értették. Sarkozy meg arról diskurálna el a francia társadalommal, hogy mitől is francia egy francia. E javaslatok mind egy irányba hatnak: a multikulturalizmus felszámolása felé. Ha van vezérkultúra, ha a franciaságnak van határozott tartalma, akkor mindenkinek ehhez kell idomulnia. Akkor az algériainak is a francia himnuszt kell énekelnie. Akkor a mecsetben is svédül kell beszélni. Akkor a törököknek is Goethét kell olvasniuk.
Látható, hogy demokratikus alapon egyre nehezebb multikulturális társadalmat szervezni. A multikulturalizmus vonzó lehet néhány alternatív negyedben, kedves színfoltja esetleg Zürich valamely kerületének – de össztársadalmi szinten nem működik. Nem működik, mert éppen ezen össztársadalom többsége utasítja el. A szélsőjobboldal pedig e többségi társadalmat demokratikus módon ki is játssza a kisebbségekkel szemben.
Mi tehető ilyenkor? Engedni tán a demokratikus akaratnak, s végignézni, ahogy a nép legközelebb már nemcsak a minareteket, de az egész iszlám vallást tiltja meg? Vagy félretolni a választókat e kérdés eldöntésében, mondván: buták, nem értenek hozzá? A fehér, keresztény Nyugat a cél vagy Berlin-Kreuzberg? A történelemben hosszú távon az egymás mellett élő kultúrák egyike mindig bekebelezte a másikat. Európában ma az a kérdés, hogy ki kit olvaszt majd magába. A keresztény a muzulmánt? Vagy a muzulmán a keresztényt?
Netán a liberális mindkettőt?

A szerző jogász-újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.