Értékszempontú építészet

Tíz évvel ezelőtt kezdte meg működését az Orczy Fórum egyik épületében az Építészet és Művészet Kévés Stúdió Galéria. Működése szerves részét képezi annak a környezetnek, amelyben létrejött, ugyanakkor kiállításaival, rendezvényeivel a magyar építészet fontos kérdéseire keresi a választ, az építészet, a társművészetek és a közösség kapcsolatát vizsgálja, a problémákat nemzetközi összefüggésbe helyezve, az értéket keresve egyetemes mércét használva.

P. Szabó Ernő
2009. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zenei est az évfordulón. A Kévés Stúdió Galéria és az Építészek, Mérnökök, Képzőművészek Egyesülete zenei estet rendez holnap este hat órai kezdettel a galéria Tíz év című jubileumi kiállításához kötődve. Fellép Geiger György Kossuth- és Liszt-díjas érdemes trombitaművész és Maros Éva Liszt-díjas hárfaművész. A bevezetőben Kubik Anna alternatív Kossuth-, Jászai Mari-és Magyar Örökség díjas színművész mond verset.


Sok minden épült az Orczy Fórumban, mire az ezredforduló első éveiben teljessé vált az építészeti együttes, elismerésekben is bőven részesült. Kétszer is díjazta a Nemzetközi Ingatlanszövetség, közismert nevén a FIABCI: tíz éve Special Recognition-díjjal tüntette ki az akkor még csak terv formájában bemutatott városközpont koncepcióját, és az akkorra már megépült első épületet, a szervezet 60. világkongresszusa alkalmával pedig az idén tavasszal Prix Excellence I. díjjal tüntették ki az Orczy Fórum Városközpont megvalósításáért a Kévés György Kossuth-, Ybl- és Prima-díjas építész vezette Kévés és Társai Zrt.-t. Két évtized munkáját, szakmai eredményeit ismerte el a díj, és nyilván azt is, hogy igazi közösségi térré vált az együttes, mégpedig két olyan építmény miatt, amelyet ritkán találunk az új épületegyüttesekben: egy kápolnától és egy galériától.
A félig a földbe süllyesztett kápolna emlékhely is, hiszen a Józsefváros már 1848-ban is létezett, igazi forradalmi kerületnek nevezhetjük, de építészetileg is példamutatók voltak a Nemzeti Múzeum körüli paloták, amelyeket a legjobb építészek terveztek. Az 1956-os forradalomnak is a központja volt a kerület, itt sorakoznak a legfontosabb helyszínek. Miután Kévés György dédapja ’48-as honvéd volt – március 15-ét ma is az ő sírjánál ünneplik Zsámbékon –, ő pedig itt élt, nemzetőr volt 1956-ban, a kápolna, tetején piros-fehér-zöld kereszttel mindkét forradalomra emlékeztet, s minden hónap utolsó vasárnapján misét celebrál itt Vértesaljai László jezsuita atya, akit 1956 ötvenedik évfordulóján csúnyán megvertek a rendőrök.
Havonta legalább egyszer a galériában is összegyűlik „sok jó ember”, akiknek ráadásul nem kell szűk helyen elférni, mert a tér elég tágas. Kéthavonta nyílik kiállítás, amelyet társművészeti rendezvények kísérnek. Egyszerre mutatnak be a tárlatok értékes építészeti és képzőművészeti teljesítményeket, mintegy folytatásaként annak a munkának, amelyet Fajó János, Fábián László és mások végeztek a Józsefvárosi Galériában. Az első kiállításnak éppen az volt a címe: Volt egyszer egy Józsefvárosi Galéria. Most már a félszázat közelíti a tárlatok száma. A koncepció lényege az építészet és a képzőművészet erőinek ötvözése, a konstruktív törekvések felkarolása a művészetek egysége jegyében. „A magyar építészet már az első világháború után kisiklott, fogalmaz ezzel kapcsolatban Kévés György, holott olyan mesterek alkottak, mint Rimanó-czy Gyula, az Olgyay fivérek, Nyíri és Lauber, vagy Molnár Farkas, a korszak hivatalos ízlését azonban a neobarokk jellemezte, s 1945 után a magyar neobarokkból csinált szocreál építészetet. A legjobbak persze ebbe belehaltak vagy elmenekültek. Nincs tehát alapja a kortárs magyar építészetnek, ez a legnagyobb baj, nem tudott létrejönni egy olyan építészeti kultúra, mint a finneknél, a dánoknál vagy Svédország déli részén.”
Jó példákat, nagyszerű egyéni és csoportos teljesítményeket mutatnak be a galéria tárlatai, amelyek újra és újra rákérdeznek: miből, hogyan születhet meg a magyar építészeti kultúra? Vagy az végképp elsorvad? Ha így lenne, az tragikus lenne a nemzeti kultúra egésze számára. Éppen ezért létrehozták az építészek-műértők-képzőművészek egyesületét, amely itt tartja összejöveteleit, s amelynek az a feladata, hogy a tárgyi kultúra területén működő szervezetek, alkotók megtalálják egymást, közös elképzeléseket dolgozhassanak ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.