Kommunista karácsonyok

Hogyan tekintett a legnagyobb keresztény ünnepekre a Rákosi-rendszer? Miként formálta át Szent Miklós napját és a karácsonyt a Kádár-korszak? Ezekkel a kérdésekkel foglalkozik hétfőn a Hír Tv Ősök tere című műsora.

Békés Márton
2009. 12. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közös jellemzőjük a totalitárius rendszereknek, hogy új időszámítás kezdetének tekintik önmaguk megszületését, vezetőik az új kor új szentjeinek tartják magukat, s olyan rítusokat és közösségformálónak szánt ünnepeket alkotnak az addig más keretek között élő társadalom számára, amelyek átélhetővé teszik a megváltozott rendszert.
Marx és Engels óta folyamatos belső logika diktálta, hogy a kommunizmusban felszámolják a legnagyobb legitimációs ellenfél, a kereszténység – és az ehhez tartozó polgári életforma, hagyományos világnézet – alapjait. Az egyház által reprezentált, képviselői által megjelenített kereszténység elleni brutális támadás jele volt, hogy Magyarország hercegprímását, Mindszenty Józsefet 1948 karácsonyának másnapján hurcolták el. Mindez egyértelmű jelzés volt a társadalom felé, ugyanis ha le lehet tartóztatni az egyetlen független közjogi méltóságot a legszentebb keresztény ünnepen, akkor a hatalom bármit megtehet. Egy évvel később, 1949 decemberében a Magyar Dolgozók Pártjának politikai bizottsága kinyilvánította: „a felszabadulás óta minden évben a karácsony harcot jelentett a demokrácia és a klérus között”.
Az egyház által megteremtett, rítusai által megformált, a társadalom számára évszázadok óta ismert ünnepeket fel kellett váltani a kommunista ideológiával átszőtt új ünnepekkel. Ekkorra már le is zajlott a Rákosi-féle naptárreform, amely kiiktatta az egynapossá tett húsvét és karácsony kivételével az összes többi egyházi ünnepet. A Rákosi-rendszer durva szekularizációs, antiklerikális, vallásellenes politikájának eredményeként 1949-től kezdve nem létezett vízkereszt, Szent Péter és Szent Pál napja, a keresztény ünnepek közül csak a húsvétvasárnap, valamint a december 25. maradt meg, nem ünnepként, hanem munkaszüneti napként. 1947 és 1949 között a keresztény egyházi és vallásos jellegű társadalmi ünnepek nagy része fokozatosan kikerült a hivatalos ünnepek köréből. 1947-ben a szeplőtelen fogantatás, 1948-ban gyertyaszentelő Boldogasszony, Nagy-, illetve Kisboldogasszony napját törölték el.
Negyven évig tehát, míg építettük a kommunizmust, nem voltak hivatalosan elismert egyházi, vallási ünnepek, legfeljebb megtűrt munkaszüneti napok formájában. Nagy Imre kormánya ugyan 1953. november 28-án visszaállította húsvéthétfő és karácsony második napjának munkaszüneti státusát, de miután a miniszterelnököt megbuktatták, 1955-ben újra eltörölték ezeket az ünnepnapokat. A Kádár-kormány 1956. december 11-i rendelete ugyanakkor ismét munkaszüneti nappá nyilvánította húsvét és karácsony második napját.
Az ünnepek eltörlése után a kommunista rendszer a keresztény jellegtől való megfosztást, az átalakítást, a megváltoztatás stratégiáját alkalmazta. A Rákosi-korban vált jellemzővé karácsony helyett a „fenyőfaünnep”, Mikulás helyett pedig a „télapó” szó használata. Utóbbi azért érdekes, mert az 1950-től alkalmazott télapó elnevezés az orosz „fagyapó” (Gyed Moroz) tükörfordítása, tehát a Szent Miklós-nap bolsevizálása mellett valójában oroszosításról is szó eshet.
Az első fenyőfaünnepet 1954-ben tartották a Parlamentben egy vörös csillaggal díszített óriási fenyőfa főszereplésével. Az Országházban rendezett fenyőfaünnep 1954-től a rendszerváltásig volt állami gyakorlat, először az úttörőszövetség, majd a KISZ szervezte. Némileg más eszközökhöz nyúlt a Kádár-rendszer a durva sztálinista szekularizáció után. Ezt jelezte, hogy Kádárék egyik korai határozata nem egyházi ünnepként, hanem „társadalmi hagyományként” szólt a karácsonyról. A karácsonyi ünnep kommunikációjában bekövetkező tipikus fordulat volt, hogy a Szabad Nép 1953-ig Sztálin december 21-i születésnapját ünnepeltette 24-én és 25-én, utódja, a Népszabadság azonban 1965 karácsonyára Nyers Rezsőtől jelentetett meg cikket, amely így szólt: „Kissé zavarban voltunk néhány évig, hogy összefér-e a karácsony a szocializmussal. A vallásos emberek ünnepeljék csak a názáreti Jézus születését, akit isten fiának tekintenek. Mi, kommunisták […] más szempontból ünnepeljük a karácsonyt. Nem istennek, hanem történelmi jelenségnek tekintjük a názáreti Jézust. Mi a karácsonyt magunkénak tekintjük, mint a szeretet, a kölcsönös megértésre törekvés ünnepét.”
A kulturális kérdésekről szóló 1958-as MSZMP-határozat kádári pártzsargonjában a „klerikális reakció elleni harcot” felváltotta a „vallásos világnézettel szembeni küzdelem”. 1958-ban a párt úgy határozott, hogy a „télapónap” helyett a karácsonyhoz közelebb eső fenyőfaünnepet helyezzék előtérbe. Majd a hatvanas évektől jellemzővé vált, hogy a legitimációt a fogyasztás relatív szabadságával megvásárolni akaró rendszer engedélyezte a karácsonyi ajándékok, a fenyőfa árusítását. Ezzel elkezdődhetett az ünnep kommercializálódása, másrészt pedig lehetőség teremtődött a Rákosi-korhoz képest szabadabb otthoni ünneplésre. Persze az állami és társadalmi kettősség továbbra is megmaradt, hiszen a családok másként ünnepelték otthon – vagy a templomban – Krisztus születését, mint a kötelező munkahelyi fenyőfaünnepet. Jellemző folyamat volt, hogy a Kádár-kor ünnepi gyakorlata először szekularizálta, kiüresítette a keresztény ünnepeket, majd formailag hasonló kommunista rituálét gyártott hozzájuk. Mindez a nyolcvanas évek végéig tartott, amikor a társadalom visszatanulta a betlehemezést, az adventi ünnepkört, és a karácsony rekrisztianizálódott.
Soós Viktor Attila egyháztörténész, a Magyar Országos Levéltár és a Katolikus Rádió munkatársa, illetve Tátrai Zsuzsanna, az MTA Néprajzkutató Intézetének főmunkatársa az előzmények alapos ismertetése után szkeptikus marad azzal kapcsolatban, hogy mennyire tűnt el a „szocialista karácsony”, hiszen a rendszerváltás után az ünnep bensőséges jellege helyett más ideológiai mezben jelentkezik a fogyasztásra való alkalmat propagáló korábbi kádárista gyakorlat. Vagyis a kommunista rendszer terhes örökségének bizonyult a keresztény ünnepek elszürkítése, kiüresítése és szakrális lényegüktől való megfosztása.
A Rákosi- és a Kádár-rendszer karácsonnyal kapcsolatos gyakorlatáról szól hétfőn az Ősök tere.
Az adás időpontja a Hír Tv-ben: hétfő 22.05. Ismétlések: kedd 10.30; vasárnap 10.30.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.