Menetrendszerváltás

Ugró Miklós
2009. 12. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hajdanán, amikor a „nép gyakorolta a hatalmat”, a söripar mindig felkészült a nyárra. Ez azt jelentette, hogy az első meleg késő tavaszi, kora nyári napon, mintegy varázsütésre az ország minden üzletéből, csapszékéből, kocsmájából kifogyott az olcsó magyar sör. NDK-s, csehszlovák, lengyel vagy éppen egyiptomi terméket továbbra is lehetett kapni, de nem 3,50-be kerültek, hanem akár 4,20-ba is, ezért az idült sörisszákon kívül nem kellettek a kutyának sem. Azóta a sörfronton kitört a kapitalizmus, életünk sok más területén viszont mindmáig létező szocializmus (magyarán: káosz és anarchia) van.
Vajon mit jelent az, ha a BKV felkészült a télre? Azt, hogy hozzáigazítják a járműveket, az eszközöket, az alkalmazottakat a változó külső körülményekhez? Aligha, hiszen amint aláereszkedik az égből az első hópihe, a fővárosi tömegközlekedés nyomban összeomlik, s csak az ellenőrök állnak továbbra is hivatásuk magaslatán.
Csütörtökön hajnalban 0 Celsius-fok alá kúszott a hőmérő mutatója, erre a közlekedési vállalat autóbuszainak harmada azonnal bedöglött. Nem akarunk beszállni a számháborúba, hiszen volt, aki csak 243, s volt, aki 500 hibás autóbuszt számolt össze, de az 1400 meglévő és 1100 forgalomba állított járműből a 243 lerobbanása is apokaliptikus állapotokat idéz elő, így joggal aggódhatunk a BKV téli felkészülésének hiányosságai miatt. Ez esetben az sem vigasztal minket, hogy az átmeneti csőd minden évben menetrendszerűen bekövetkezik (a menetrendet nem itt kéne betartani), mert a megbízhatóságnak és kiszámíthatóságnak nem ez a kívánatos formája.
Lehet, a BKV illetékesei nem tudják, mi az a tél, ezért nem tudnak felkészülni rá, de az is megeshet, náluk a felkészülés nem jelent egyebet, mint alkalmat (gyakran ürügyet) keresni a közpénzek változatos indoklású lenyúlására. Így amikor bejelentik, hogy a BKV felkészült a télre (nyárra, csúcsforgalomra, olajválságra, akármire), gyakorlatilag azt közlik velünk, hogy egy sajátos érdekcsoport már megint bezsebelte, szétosztotta udvaroncai között az adófizetők pénzének egy (jelentős) részét, de a szakértelem már csak ilyen sokba kerül.
„A fejétől bűzlik a hal”, tartja a bölcs mondás, s a BKV zűrzavaraiból kihámozható összkép élesen tükrözi a cég felsőbb vezetésében, a Fővárosi Közgyűlésben uralkodó viszonyokat. Mindenesetre a tömegközlekedés árait a fővárosi „honatyák és honanyák” határozzák meg, olyan hozzáértők, akik még véletlenül sem utaznak az általuk „tulajdonolt” járművekkel. Ugyanakkor lehet valami érzékük a dologhoz, mert szerdán – a buszok lerobbanása előtti délutánon – határozták el a BKV-s tarifák emelését, előre büntetve azokat a budapestieket, akik feltehetőleg a jelenlegi, nem létező koalíció ellen szavaznak majd a következő választásokon. Hozzáteszem: Horváth Csaba volt főpolgármester-helyettes saját agymenése szerint rendbe rakta a BKV ügyeit, a főváros cégei közül még az működik a legjobban. Horváth ráncba szedné az egészségügyet, a csatornázást, a köztisztaságot, sőt a hitelügyeket is, csak győzzük megfizetni az MSZP várospolitika árait. A szabad demokrata és a koalíciós hozzáértés sem volt olcsó. A főváros hitelállománya pillanatnyilag 160 milliárd forint, ám hozzáadva a Horváth által rendberántott BKV-s adósságot is, 244 milliárd. Ebben nincs benne a Bajnai által beígért 23 milliárdos állami támogatás, amit nyugodtan költhetnek jogtalan végkielégítésekre, érdektelen tanulmányokra, kontraszelektált semmittevők apanázsára, mert az utalás egyetlen feltétele, hogy a cég emelje a jegyárakat.
Megnyugtatjuk olvasóinkat: csúcsra jár a korrupció, folyamatosan lopják a közpénzeket, törvényeket hoznak a közvagyon legális fosztogatására, következésképpen nemcsak a kormány, de minden feszültsége ellenére a Fővárosi Közgyűlés is a helyén van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.