Törvények feletti intézmény?

Konkrét eset bizonyítja, hogy az állami termőföld-értékesítések során a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. immár teljes mértékben törvények felett álló szervezetként viselkedik. Hazánk állami tulajdonát kezelni hivatott intézménye ezúttal egy jogerős bírósági ítéletet hagyott figyelmen kívül.

Dénes Zoltán
2009. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeptember végén hozott ítéletében a Szegedi Ítélőtábla semmisnek nyilvánította a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. egyik földadásvételi szerződését, mert indoklása szerint a vevők nem voltak jogosultak a terület megvásárlására. Egyben azt is leszögezte, hogy az eredeti állapot helyreállítása után a vagyonkezelőnek meg kell kötnie a szerződést azzal a gazdálkodóval, aki a pályázaton jogszerűen nyert. Az ügy előzménye, hogy 2006 végén a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (NFA) – amely időközben az MNV Zrt. felügyelete alá került – pályázatot írt ki egy kiskunhalasi, állami kézben lévő, 126 aranykorona értékű, gyep művelési ágú területre. Egy helyben lakó szomszéd gazdálkodó a hirdetményben megjelölt 10,5 millió forinthoz képest 11,6 millió forintot ajánlott. A vagyonkezelő győztesnek hirdette ki, és a jogszabályoknak megfelelően a szerződéskötés előtt kifüggesztette ajánlatát a helyi önkormányzatnál. Ilyen esetekben, ha a kifüggesztés két hete alatt nem jelentkezik a vevőt megelőző elővásárlási joggal rendelkező másik érdeklődő, akkor a vagyonkezelő köteles megkötni a szerződést. Az első furcsa probléma éppen a kifüggesztéssel kapcsolatban adódott, mivel az MNV Zrt. nem szomszédként jelölte meg a vásárlót a hirdetményen, hanem egyszerű helyben lakóként, ami fontos különbség az elővásárlási jogokat tekintve. A gazda hiába kérte a kifüggesztés javítását, ezt a vagyonkezelő nem tette meg. Furcsának tűnhet, de később éppen a vagyonkezelői „hiba” adott arra lehetőséget, hogy egy, a pályázaton nem is induló személy vásárolhassa meg a termőföldet. A vagyonkezelő által preferált vásárló ugyanis a pályázat nyertesének kifüggesztési ideje alatt vált a területtel szomszédos telek tulajdonosává, mégpedig úgy, hogy azt egy mobiltelefonért cserélte el. Amint így „bevásárolta” magát a szomszédos ingatlan közös osztatlan tulajdonába, máris jelentkezett a vagyonkezelőnél, hogy a pályázaton normális módon induló szomszéd gazda ajánlatát ő is fenntartja, és végül meg is kötötték vele a szerződést, a pályázaton pedig a minden szabályt betartó gazda hoppon maradt.
A bíróság tehát elsőként a jó erkölcsbe ütközés miatt azt a csereszerződést nyilvánította semmisnek, amelynek nyomán a vagyonkezelő által segített személy egy telefonért cserébe szerzett az állami földdel szomszédos területet. Az indoklás szerint a társadalom negatív értékítéletét ez esetben az váltja ki, hogy a telefonért földhöz jutó személyt a szerződéskötésnél az a szándék vezette, hogy a nyertes pályázó tulajdonszerzését megakadályozza, s ő maga pályázat benyújtása nélkül, a magasabb vételi ajánlat tételének kockázatát megkerülve szerezzen tulajdonjogot. Miután így semmisnek nyilvánította a csereszerződést, a bíróságnak a vagyonkezelő és az állami földet végül megvásárló személy között létrejött szerződést is vizsgálnia kellett. Az ítélőtábla szerint miután a Nemzeti Földalapról szóló törvény erre vonatkozó rendelkezéseket nem tartalmaz, az államháztartási törvényt lehetett az ügy során alkalmazni. Tekintettel arra, hogy az elővásárlási besorolást a nemzeti földalap jogszabálysértően állapította meg, ezt a szerződést is semmisnek nyilvánították. A törvény ugyanis kimondja, hogy a kincstári vagyon – így az állami termőföld – értékesítésére vonatkozó jogszabály megsértésével kötött szerződés semmis. Az ítélőtábla egyben kötelezte Magyar Nemzeti Vagyonkezelőt – amely közben átvette a földalapot is – arra, hogy kösse meg az adásvételi szerződést az eredeti nyertessel.
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő ezt nemhogy határidőre, de külön ügyvédi felszólításra sem teljesítette. Az MNV Zrt. által megbízott Kardos, Pető és Törőcsik Társas Ügyvédi Iroda ügyvédje, Pető Zsolt, a gazdálkodó ügyvédjének azt válaszolta, hogy a vagyonkezelő azért nem köti meg a szerződést, s nem fizeti ki a rá eső perköltség- részt, mert az ítélettel szemben felülvizsgálati kérelmet nyújtottak be a Legfelsőbb Bíróságra. Az ügyet az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságában felvázoló Font Sándor, a testület fideszes elnöke erre mondta azt, hogy a vagyonkezelő immár törvények feletti szervezetként viselkedik. Hozzátette: köztudott, hogy a jogerős ítéletet végre kell hajtani, s azt egy rendkívüli jogorvoslati kérelem sem írja felül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.