Cenzúrázott buszok

2010. 01. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem igazán röppenhetett rá a sajtó arra a Hír TV-s információra, hogy a Volán-buszok nem veszik fel az embereket a megállókban, ha nincsen ülőhely. Nem csoda, hogy a napi botrányláncolatok kereszttüzében nem jut rá elég figyelem. Amikor a százmilliós BKV-ügyek és a milliárdos benzinbeszerzéses zűrök verekszenek össze a toplistákon az emelkedő munkanélküliségi mutatókkal, az, hogy az utasok kockára fagynak a buszmegállóban, nem tűnik velőtrázó hírnek. A döntés kommunikációját is egyszerű eszközökkel oldották meg: semmit nem közöltek senkivel, csak bevezették. Pedig nem csupán pár kisnyugdíjas és iskolába igyekvő diák ügye ez, hanem mindenkié. Nincs apelláta ugyanis, a Volán nem engedi, hogy bárki állva utazzon a menetrendszerű járatokon. Így hoppon marad, aki akkor szállna fel, amikor már minden ülés foglalt. Rendetlenség a lelke mindennek a Volán vezetői szerint, és ezt olyannyira komolyan veszik, hogy minden álló utasért súlyos tíz-tízezer forintokra büntetik azokat a sofőröket, akiknek nincs szívük otthagyni tovább dideregni a mínuszokban várakozókat.
Edzetté váltunk a hülyeségre a nyolcéves MSZP–SZDSZ-kormányzásimitáció alatt, ám erre mégis felkapták sokan a fejüket. Abban sincsen már semmi rendkívüli, hogy Szollár szóvivőnek halvány dunsztja nincs arról, akadozik-e a buszos közlekedés. Az már figyelemreméltóbb, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság nem nyilatkozik – csak büntet. Ezzel a magatartással tökéletesen belesimulnak a szoci kormányzáspótló táncrendbe. A legmegrendítőbb ökörséget mégis a Volán közleménye tartalmazza. Azt írják, a kedvező járatgyakoriság miatt az utasoknak legfeljebb harminc percet kell várakozniuk. Nem tudni, mértek-e lázat az illetékesek, amikor ezt a blődséget fogalmazták. Ha viszont valaki a farkasordító hidegben fél órákat ácsorog, bizonyosan rászorul az orvoslási műveletre. Amit aztán hozzátettek a közlemény fogalmazói, végképp arra utal, hogy szellemileg is rohamos gyengélkedésnek indultak. Arra buzdítják a közönséget, váltsák meg előre a jegyüket, ha nem akarnak lemaradni a buszról. Ez a kommüniké olyan remekmű, hogy gyanakszunk, a kormányszóvivő, Maestro Szollár, netán maga a kancelláriaminiszter, Monsieur Molnár is besegített a megalkotásába. Hisz mi történik, ha valaki nem látja előre, hogy egy nap múlva valamely közeli rokonát kell meglátogatnia a kórházban? Netán hivatalos elintéznivalója támad, amit nem jelzett a házi varázsgömb? És ha megvett jeggyel várakozik? Mi van, ha előtte egy településsel anynyian szálltak fel, hogy minden ülés elfoglaltatott? A sofőr lezavarja az imént felszállókat a kedvéért? Vagy az előző megállóban nem enged fel senkit a vezető, hisz jön majd a Hudák bácsi eggyel odébb? De különben is, mi van, ha mindig tömöttek a buszok és nemcsak fél órát kénytelen rostokolni a polgár, hanem sokkal többet? Ha napestig nem fér fel a buszra, vigyen kétnapi hideg élelmet és verjen sátrat? Lesz majd olyan gyerek, aki az iskoláséveit az állomáson tölti, mert egyszer sem tud eljutni a suliba? Ők lesznek a Volán-analfabéták.
Azért azt megnéznénk, milyen, amikor tízszer annyian rohamozzák meg a nyíló ajtókat, mint amennyi ülőhely még üresen maradt az utastérben. Akik alulmaradnak a létért való küzdelemben, azoknak állja majd a kórházi ápolását a társaság? Vagy éppen az a cél, hogy utálják meg az emberek egymást meg a lakóhelyüket, amerre nemcsak a madár meg a vonat, de még a busz is csak „cenzúrázva” jár?
Talán mégiscsak megenyhül a Volán és a kormányzat jégszíve. Esetleg megengedik: ha nincsen már ülőhely, lehessen a busz mellett futni. Sőt, ha valaki hajlandó tolni a járműveket, elég félárú jegyet fizetnie. Csak nem arról van szó, hogy a járgányok annyira masszívak, hogy megroggyannának pár álló személy iszonyú súlya alatt? Kilóg a lóláb: le akarják szoktatni az embereket, hogy „korszerűtlen” településformákon lakjanak. Hasonlóval kísérleteznek, mint a Kárpátok géniusza. A Ceausescu-modell tovább él – szégyenszemre nálunk. A falurombolásról be próbálják bizonyítani, hogy nem is volt rossz elképzelés. Még meg is fejelnék város- és országrombolással.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.