Papíron sem spórolnak

Csak papíron létezik a közigazgatásban meghirdetett takarékossági program: ezúttal fénymásolók beszerzésére jut az állami forrásból, most hárommilliárd – tudta meg lapunk. A Gyurcsány- és a Bajnai-kormány az elmúlt két évben már másfél milliárdot költött el hasonló célra, de papírszállítási szerződésekből is jutott bőven a balliberális kötődésű cégeknek. Csakhogy kiderült, nincs nyilvántartás a közigazgatásban működő fénymásolókról. Vajon mi alapján és mit is fognak így üzemeltetni a leendő nyertesek?

Szilágyi Richárd
2010. 01. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nettó hárommilliárd forint értékű közbeszerzési eljárást írt ki december 28-án fénymásolók beszerzésére és üzemeltetésére a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF). A központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó intézmények részére olyan szállítási keretmegállapodást kötne a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) alá tartozó szervezet, amely négy évre biztosítaná az állami és önkormányzati szervek részére új fénymásolók beszerzését, illetve régebbiek karbantartását, javítását és cseréjét. A KSZF legfeljebb 26 céggel szerződne három, úgynevezett ellátási csomag biztosítására. Mivel a „legkisebb” csomaghoz is legalább nettó 200 milliós tavalyi forgalmat írt elő a pályázat (a legértékesebbhez pedig minimum egymilliárdot), ezért feltételezhető, hogy csak a piac legjelentősebb, már „megszokott” szereplői pályáznak majd. Ezt a vélekedést erősítheti az a kiírási feltétel is, mely szerint alkalmatlan az a jelentkező, amelyik az általa működtetett szolgáltatási és szervizpont révén nem képes Budapesten egy időben három helyen 4 órán belül és vidéken egy időben három helyen 6 órán belül hibaelhárítás végett megjelenni.
*
Miután a kormányzati kommunikáció ma is a takarékos – és egyre inkább az elektronikus – közigazgatás megvalósításától hangos, szerettük volna megtudni, mennyi közpénzt költöttek az elmúlt évek balliberális kormányai a papíralapú közigazgatásra. Imre János, a KSZF főigazgatója megkeresésünkre közölte, annak ellenére, hogy 1997 óta léteznek keretszerződések, majd 2004-től keretmegállapodások a fénymásolók beszerzésére, üzemeltetésére és karbantartására, ők maguk sem tudják, hogy a csaknem ezer állami és önkormányzati intézmény pontosan hány fénymásoló berendezést üzemeltet, mivel a vonatkozó kormányrendelet feléjük sem szabályozza ennek az adatközlését. Mivel feltételeztük, hogy az ezermilliárdokat felemésztő államigazgatás rendszerében valahol mégiscsak létezik egy filléres tárgyi eszköz vagy leltárösszesítő, megkerestük a Kormányszóvivői Irodát is kérdéseinkkel. Azonban ott is azt közölték, hogy semmilyen nyilvántartásuk nincs a közigazgatásban működő fénymásolókról. Vajon mi alapján és mit is fognak így üzemeltetni a leendő nyertesek?
Imre Jánostól annyit megtudtunk, hogy 2008-ban, illetve 2009-ben csaknem másfél milliárdot fizettek ki fénymásolással kapcsolatos szolgáltatásokra a közigazgatásban, bár ez az adat nem tartalmazza az elengedhetetlen papírköltséget. Emlékezhetünk rá, a Magyar Nemzet október 16-án számolt be arról, hogy a szocialista kötődésű, offshore hátterű Ápisz-BudaPiért (ÁBP) nyerte meg a legutóbbi állami papírtendert nettó 3,5 milliárd forint értékben (2004-ben és 2006-ban is az ÁBP nyert, több mint 10 milliárdot kasszírozva – a szerk.). A piaci árnál esetenként harminc-ötven százalékkal – többek között fénymásolópapírt is – drágábban szállító cég környezetében felbukkant Antalóczi Zoltán, az Altus Zrt. felügyelőbizottsági tagja és Szabó Pál, a Gyurcsány-kormány korábbi minisztere is. A Kormányszóvivői Iroda akkor azt közölte, szerintük a nyertes cég árai nem magasak, pedig úgy tudjuk, ezzel szinte egy időben az ÁBP bruttó 620 forintért kínálta egyéves árgaranciával ugyanazt a fénymásolópapírt a MÁV-nak, amit a KSZF-en keresztül 870 forintért értékesít a közintézményeknek. Naivitás lenne azonban azt feltételezni, hogy az ÁBP az állami papír- és irodapiac egyetlen eszkimója, hiszen itt sok a fóka. Az egyik legnagyobb éppen a Demszky Gábor vezette fővárosi önkormányzat, amely alig néhány napja tette közzé azon döntését, amely szerint több mint 60 milliót költ fénymásolópapír-beszerzésre az előttünk álló két évben. A fővárosi önkormányzat által kiírt közbeszerzési eljárásban még december 16-án született, de csak január 5-én közzétett döntés szerint – a piacvezető PBS Hungária Kft.-t megelőzve – az az I-Com Kft. szállíthat fénymásolópapírt, amely a Magyar Nemzet értesülése szerint évek óta üzleti kapcsolatban áll a szabad demokrata vezetésű önkormányzattal, az állami szektorban pedig évek óta az Országgyűlés Hivatalának rendszeres beszállítója. De a cég internetes oldalának tanúsága szerint olyan cégektől is százmilliós megbízásokat kaptak, amelynek egyes vezetői éppen előzetes letartóztatásban vannak, ilyen a BKV és Budapest Airport Zrt.
A KSZF főigazgatója lapunknak elmondta, azért alkalmazták a fénymásolótender esetében a tárgyalásos eljárási formát, mert a hazai jogszabályi előírások nem teszik lehetővé a versenyre kényszerítő, nyílt eljárás alkalmazását keretmegállapodások esetében. Imre János közölte, a teljes körű átláthatóság és a verseny biztosítása érdekében az ajánlattételi szakaszban írásban kérik be az ajánlatokat, és minél inkább követik a nyílt eljárás szabályait. Az ellátási csomagok alkalmazásával is azt akarja elérni a KSZF, hogy ne fordulhasson elő az, hogy egyes ajánlattevői csoportosulások „kiversenyeztessék” a megalapozott ajánlatot benyújtó piaci szereplőket, ellehetetlenítve ezzel a tényleges versenyhelyzetet.
A lakossági megszorításokat levezénylő, de takarékos közigazgatást hirdető Bajnai-kabinet legutóbbi horribilis beszerzéséről is a Magyar Nemzet számolt be elsőként: néhány nappal a karácsonyi ünnepek előtt hirdettek eredményt azon a 2,5 milliárd forint keretöszszegű tenderen, amelyet nemzetközi utazásszervezési szolgáltatások biztosítására írt ki a KSZF. Az elmúlt héten pedig nyilvánosságra kerültek a tárcáknál dolgozó közszolgák béren kívüli juttatásainak összege: lapunk összeállítása szerint egy minisztériumi dolgozó 2010-ben 638 ezer forint kafetériakerettel rendelkezhet, miközben egy magyar munkavállaló tavaly átlagosan 200 ezer forintot kapott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.