Politikai mentőövet várnak a német kiadók

A német nyomtatott sajtót számos napilap összeomlása fenyegeti. A globális gazdasági válság megrendítette a reklámpiacot, a lakosság egyre inkább a multimédia felé fordul, a tévéken és az interneten keresztül tájékozódik. A kiadók szeniorja, a 82 éves Alfred Neven DuMont a politikusokhoz fordult segítségért az általa kultúrkincsnek nevezett napilapok érdekében.

Stefan Lázár
2010. 01. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Kölnben székelő kiadó olyan jó nevű újságokkal képviselteti magát a piacon, mint a Frankfurter Rundschau, a Berliner Zeitung, a Mitteldeutsche Zeitung és a Kölner Stadt-Anzeiger. „A visszaesés drámai” – hangoztatta a DuMont–Schauberg (MDS) médiacsoport társtulajdonosa arra figyelmeztetve, hogy amennyiben nem kerül sor megfelelő ellenintézkedésekre, akkor 15–20 év múlva a nyugati világban már nem lesznek napilapok. Külföldi példákkal szolgált a politikusoknak. Nagy-Britanniában például eltörölték a lapokra kiszabott többlet értékadót, Franciaországban az állam százmillió euróval támogatja a fiataloknak nyújtott ingyenes előfizetést. Alfred Neven DuMont nem tartja kizártnak, hogy a politikusok tétlensége nem a véletlen műve. Újságok nélkül ugyanis az elit szabad kezet kapna elképzelései megvalósításához. „Követeljük, hogy a politika kidolgozott programmal álljon elő” – hangoztatta DuMont.
A válság jelei a mindeddig megingathatatlannak tűnő kiadókat is érzékenyen érinti. Az Axel Springer forgalma tavaly 5,4 százalékkal csökkent. „A mélypontot még nem értük el” – hangoztatta takarékosságra intve Mathias Döpfner, a vállalat vezetője. A Springer-flotta zászlóshajójának számító Bild-Zeitung például az újság öt regionális szerkesztőségének bezárására készül. A hatvan esztendeje megjelenő Süddeutsche Zeitung első alkalommal veszteséges, és a lap munkatársait elbocsátások fenyegetik. Az eladott példányok száma 442 ezerről 430 ezerre csökkent, de ennél nagyobb gond a hirdetések elmaradása. A forgalmazásból adódó bevétel első alkalommal haladja meg a reklámhasznot.
A kényes helyzetre sok helyen elhibázott intézkedésekkel reagálnak. „Aki a válságra a színvonal csökkentésével akar válaszolni, az rossz úton jár. Aki újságíróinak intelligenciájával takarékoskodik, az önmaga alatt fűrészeli el a fát” – figyelmeztetett a Springer vezére, Mathias Döpfner.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.