Nem középiskolás fokon

Körmendy Zsuzsanna
2010. 02. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Világhírű Nobel-díjas kémikusunk, Oláh György elismeréssel szólt a piarista gimnáziumról, ahol a középiskolát végezte, s magas fokú humán oktatásban részesült. Nyelveket tanult, irodalommal és történelemmel foglalkozott, a kémia később kezdte érdekelni. Emlékei mély nyomokat hagytak benne, s aztán egyetemi oktatóként maga is gyakran kezdte óráját irodalmi példákkal, például a Faustról való beszélgetéssel kémikushallgatóival.
Évek óta tapasztaljuk, hogy a közép- és felsőoktatás rendszere szüntelen változtatgatások kísérleti alanya. Mintha valaki kiadott volna egy titkos jelszót: „Semmi nem kristályosodhat ki!” Elfelejtjük, ami jó volt, újítunk ész nélkül. Rendeletek és módosítgatások tömege születik, gyakran a pedagógusok álláspontja ellenére (például buktatás csak szülői beleegyezéssel történhet). A tanárok véleménye alig nyom a latban, a diákokra úgy tekintenek, mintha futószalagra tett munkadarabok lennének.
Csaknem másfél éve Sólyom László javaslatára létrejött a Bölcsek Tanácsa, amelynek feladata az volt, hogy az oktatás és a korrupció kérdéskörében ajánlásokat fogalmazzanak meg. Álláspontjuk szerint hazánk kilábalása a válságból nem történhet meg az oktatási rendszer újragondolása nélkül. Nem mindegy, hogy a jövő generációk milyen életérzéssel, mekkora tudással, milyen társadalmi tapasztalatokkal kerülnek ki az iskolából. Jelenleg a magyar oktatási rendszer maga is válságban van, vagy ahogy a Bölcsek Tanácsa fogalmazott: „a szétesés küszöbére ért, a felsőoktatásban vészhelyzet van”. Szükség van egy nemzeti oktatásstratégia megalapozására. Ahol az oktatás mellett a nevelés, a közösségteremtés is a helyére kerül.
Öt éve botrány kísérte az érettségit, tételek szivároghattak ki, azóta sem erősödött a bizalom az oktatásirányítás iránt. Az ajánlások arra is kitérnek, hogy a bolognai rendszer nem kedvezett a mi évszázados felsőoktatási metódusunknak, mégis egy ciklus alatt áterőltették. Átgondolás nélküli bevezetése bizonytalansági tényezőket betonozott be, vissza kellene térni a régi, kétszakos, ötéves képzési rendszerhez.
Csermely Péter biokémikus, a Bölcsek Tanácsának tagja leszögezte, ha az iskolai értékrendet nem sikerül megerősíteni, Magyarország szétesik. Mi tagadás, erre vannak jelek. Már a szemünk se rebben, amikor politikusokról kiderül, hogy diplomát, nyelvvizsga-bizonyítványt hamisítanak, és nem kíséri őket közmegvetés, mert a társadalom morális állapota alacsony szinten van. A médiában a tanári tekintélynek már nem is a társadalmi fontosságáról esik szó, hanem hogy egyáltalán kell-e ez a poroszos hagyomány. A legújabb botrányról, a középiskolai felvételizők számára túl nehéz matematika-feladatsorról nyilatkozó Bakonyi László, az Oktatási Hivatal elnöke szerint a példákat nem kellett mindenkinek megoldania, a matematikus tehetségeknek az smafu volt. Csak hát ez nem a matematikai diákolimpia selejtezője volt. Látta-e ez az illetékes, hogy a frusztrált diákok milyen arccal szédelegtek ki a felvételiről? Normálisnak tartható egy tizennégy éveseknek tartott vizsgán az, hogy tizenkét példát kapnak négy alponttal, tehát a negyvenöt percből egy-egy feladat megoldására egyetlen perc jutott nekik? Mint megtudtuk, a magyarfelvételi viszont „túl könnyű” volt. Még mindig itt tartunk tehát, hogy csak a reáliák a fontosak, mint a sztálini tudományos-technikai forradalom idején? A józan ítéletű tanárok véleménye, vagy Oláh György bevezetőmben idézett szavai nem számítanak?
Igaz is, hát ki ő a Hiller-tárca Oktatási Hivatalának elnökéhez képest? Csak egy Nobel-díjas.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.