Politika a tárgyalótermekben

Pelle János
2010. 02. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai politikai harcok frontvonala már a kilencvenes évek végén áthelyeződött a parlamentből a tárgyalótermekbe. Sokan gondolják úgy, hogy az áprilisi választások után, amennyiben az előrejelzések valóra válnak, és az ellenzék abszolút többséget szerez, folytatódik ez a tendencia, sőt soha nem látott méreteket ölthet. A pártok sorsa a bíróságokon dőlhet el, ahogy erre már volt példa, éppen a Fidesz kormányzása alatt, 1998 és 2002 között. 2001 őszén a koalíciós partner, a Független Kisgazdapárt képviselője, Székely Zoltán, illetve a párt által jelölt földművelési minisztériumi államtitkár, Szabadi Béla ellen emeltek vádat különböző, köztörvényes ügyekben, alapjában vesztegetési pénzek elfogadása és korrupció miatt. A kisgazdák vesszőfutása pártjuk szakadásához, lényegében a megsemmisüléséhez vezetett, hiszen a közvélemény szemében hiteltelenné váltak. Az FKGP a 2002. tavaszi választáson nem jutott be a parlamentbe, és azóta sem támadt fel.
Ki tudja, milyen hatással lesz az MSZP társadalmi elfogadottságára, ellenzéki pártként élvezett hitelére, ha például a BKV-nál elrendelt nyomozás felgöngyölíti a sikkasztások nyilvánvaló politikai szálait, és a tranzakciókra utasítást adó személyek közül néhány hosszabb ideig védekezni kényszerül az ügyészek vádjaival szemben?
Évtizedes késéssel ugyan, de Magyarországon is meghonosodott a demokráciákban folytatott politikai küzdelmek új technikája, a bírósági perek kezdeményezése. Hangsúlyozni kell: perek indításáról van szó, amelyek akkor is hatást gyakorolnak a közvéleményre, ha az ítéletre, az időigényes eljárások, illetve a fellebbezések miatt sokáig kell várni. A politikusok pereinek jellemzője, hogy mire hosszú évek múlva megszületik az ítélet, már csak keveset érdekel: jó példa erre az a tárgyalássorozat, amelynek végén Dominique de Villepin volt miniszterelnököt felmentették az alól a vád alól, hogy megsértette Nicolas Sarkozy jelenlegi francia elnök becsületét. Vagy elég, ha utalunk a hosszadalmas eljárásra, amelyben Jacques Chirac volt francia elnököt igyekeznek sarokba szorítani, egy olyan korrupciós ügy miatt, amelyet párizsi polgármestersége alatt követtek el a városházán, még a nyolcvanas években.
Amennyiben nem politikai rágalmazásról, illetve becsületsértési perről van szó, ez olyan gyakori, hogy a közvélemény ingerküszöbét el sem éri, még akkor sem, ha mondjuk Orbán Viktor és a volt pénzügyminiszter, Veres János közötti zajlik. Általában véve igaz, hogy a politikusok ellen olyan ügyletek miatt is vádat emelnek, amelyek üzletemberek körében elfogadottak. Ennek oka, hogy a politikusokat más mérlegre tesszük, mint az üzleti élet szereplőit. Pedig tudjuk: a lobbizás és a megvesztegetés közötti határvonal meglehetősen keskeny, olykor nehezen definiálható, azaz az erkölcs fehér és szürke zónája összecsúszik. Mégis azt valljuk, hogy ami a gazdasági szférában sikeresnek mondható, a politikában már megengedhetetlen. A választók ítéletének mindig van egyfajta erkölcsi jellege, ezért például felmentő ítélet is lehet katasztrofális hatással egy politikus pályafutására.
Nagy a különbség a diktatúrák és a demokráciák politikai perei között. Az előbbiekben eleve azért indítottak – gyakran koncepciós – pereket, hogy a vádlottakat elítéljék, s így semmisítsék meg őket erkölcsileg, majd fizikailag is. Demokratikus parlamenti váltógazdaságra épülő rendszerekben, ahol a bírói hatalom függetlenségét az alkotmány garantálja, és a tárgyalások a legteljesebb nyilvánosság előtt zajlanak, viszont a vádemelésnek, illetve az első tárgyalásnak van hírértéke. Ez alkalmas arra, hogy meggyőzze a választókat: bár a vádlottakat, akik a jogrendszer garanciáit élvezik, komolyabb egzisztenciális veszély nem fenyegeti, az általuk képviselt politikai alternatíva a hitelét vesztette. Ebben az összefüggésben van jelentősége a Zuschlag-pernek, amelynek főszereplője politikusként ugyan megsemmisült, de magánemberként még élheti világát. Az a tény, hogy a Fiatal Baloldal egykori elnöke rendszeresen szerepel vádlottként a médiában, nehezen kiheverhető kárt okozott a szervezet utódjának, a Societasnak. Nem beszélve magáról az MSZP-ről, amelynek támogatottsága alaposan megcsappant, ahogy ezt a jelenlegi közvélemény-kutatások mutatják.
A politika tárgyalótermesítése kockázatos taktika, hiszen ha egy párt hatalomra kerülve annak a lehetőségét keresi, hogy legyőzött ellenfelei közül néhányat bíróság elé állítson, számíthat rá, hogy ha fordul a kocka, vele is hasonlóképp járnak el. A Keller László MSZP-s képviselő által létrehozott közpénzügyi államtitkárság precedenst teremtett a Fidesz számára, hogy ha 2010 tavaszán győz, erkölcsi aggályok nélkül érvényesítse érdekeit, s vádemelést kezdeményezzen a különböző korrupciós ügyekben érintett szocialista politikusok ellen. (Más kérdés, hogy Keller üres kézzel távozott posztjáról, bizonyíték hiányában, egyetlen ügyben sem tudott bírósági eljárást indítani.)
Amerikai jogászok a tárgyalótermekben, kongresszusi vizsgálóbizottságokban folyó politikai harcot a közélet deformálódásának, természetellenes fejlődési irányának tartják. Úgy vélik, hogy a közélet kriminalizálása a kormány teljesítőképességét, valamint a közösség vezetőkbe vetett bizalmát rombolja. Mégis, Amerikában az ilyen ügyek folyamatosan napirenden vannak: Benjamin Ginsberg és Theodore Jr. Lowi jogszociológiai munkáikban statisztikai adatokkal támasztották alá, hogy az Egyesült Államokban az elmúlt harminc év során tízszeresére emelkedett a közszereplőket vádoló esetek száma. Az USA-ban a Watergate-botrány után állították fel az úgynevezett Kormányzati Etika Hivatalt (Office of Ethics in Government), amely tulajdonképpen a felső politikai vezetés morális ellenőrzésére szolgál. Működését tekintve az OEG terhelő információk birtokában független ügyészt nevez ki, aki a közszereplő ügyében az eljárást olykor évekig is folytatja. A legismertebb ilyen kinevezett ügyész Kenneth Star volt, aki több éven keresztül nyomozott Clinton után.
A huszadik századi magyar történelem ismeretében nem meglepő, hogy valamennyi politikus, aki ellen az ügyészség vádat emel, azon nyomban koncepciós perre hivatkozik: ezt tette Szabadi Béla államtitkár is 2001-ben, s várhatóan hasonlóan reagálnak majd azon politikusok, akik aktívan közreműködtek abban, hogy bizonyos magáncégek busás nyereséggel járó állami megrendeléseket kapjanak, azaz – persze, a bizonyítás nagyon nehéznek ígérkezik – a közvagyon magánvagyonná váltásában jeleskedtek. A választások győzteseinek a látszatát is kerülniük kell annak, hogy politikai nyomást gyakorolnak az igazságszolgáltatásra. Ugyanakkor mindenképp kívánatos lenne a számukra, hogy egy képviselőnél, kerületi polgármesternél vagy államtitkárnál jelentősebb személyiség kerüljön a bíróság elé. A politika nálunk is zajló kriminalizálódásának jellegzetessége, hogy folyamatosan emelni kell a tétet, hogy a per hasson az egyre fásultabb közvéleményre.
Biztosra vehető, ha a Fidesz jelentős arányban győz a választásokon, néhány, az elmúlt időszakban jelentős pozíciót betöltő politikus esetében az ügyészség megpróbálkozik majd a vádemeléssel. Kérdéses azonban, hogy mindez milyen hatással lesz a társadalomra. Annak a bizonyítékát látja-e majd ezekben az ügyekben, hogy a politika menthetetlenül korrupt, vagy a perek egyfajta megtisztulási folyamatot indítanak el bennünk. Ettől függ majd, hogy a hatalom birtokosai kommunikációs nyereséget, vagy netán veszteséget könyvelnek-e majd el, azaz mindez hogyan hat a szavazókra. Az ősszel esedékes önkormányzati választásokon derül majd ki, hogy a felelősségre vonás használ-e a jobboldalnak, vagy épp emiatt veszít-e a népszerűségéből. Ha sikerül a szocialista politikusok feltárt ügyeit a rendszerváltás óta elkövetett hibák, káros folyamatok szimbólumaként megjeleníteni, ez az ellenzékbe szorult szocialisták belső egységének felbomlásához, részekre szakadásához vezethet, és hasonló változás játszódhat le, mint amit Olaszországban a Tiszta Kezek ügyészei idéztek elő a kilencvenes évek elején: a politikai színpad a felismerhetetlenségig átrendeződhet.

A szerző újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.