Variáció(k) sok témára

Biás Zoltán Barna
2010. 02. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fazil Say nagy bűvész. Művész is persze, de elsősorban bűvész. Ahogy a közönséggel bánik, ahogy kommunikál vele, az elképesztő. A koncert alatt sokszor néztem az emberek arcát. Kár, hogy nem lehet a hangversenyek alatt fotózni, mert biztosan díjat érdemelt volna a MűPa fotópályázatán. Az érdeklődés mellett hihetetlen jókedv, mosoly és csillogó tekintetek.
A koncert programja majdnem klasszikus volt. Haydn, Mozart és Beethoven művei mellett J. S. Bach Chaconne-ja került terítékre, Busoni átiratában, amely kissé nyers felvezetéssel indult, bár ez inkább Busoni számlájára írandó. Alapvetően Bach dominált, a szólista jóvoltából is, aki uralta a monumentális textúrát. Haydn az f-moll variációkkal és a C-dúr szonátával képviseltette magát. (Az utóbbi a beharangozott Schumann-művet, az Abegg-variációkat váltotta.) Talán ez a két mű volt az est leggyengébb pontja, a szonáta még inkább, mint a variációk. Olykor az volt az érzésem, hogy blattolják a darabot. Haydnt nehéz jól játszani, és egyre kevesebben értik, tudják. Schiff András egyik tavalyi koncertjén az f-moll variációkat adta ráadásként. Mozart C-dúr variációsorozata, a népszerű, Ah vous dirai-je, Maman, már szellemesen szólalt meg, sokkal jobb, fényesebb interpretációban. A szünet után Beethoven c-moll szonátáját adták elő, s ez az est fénypontjának bizonyult, minden mellényúlás ellenére. Ehhez persze Beethoven is kellett, de ott is volt, csaknem minden csodájával, emelkedettségével. Az előadó nem tudott ellenállni a kísértésnek, és a második tétel utolsó harmadának sajátosságát kihasználva olyan dzsesszesre formálta, hogy néhányan fel is kapták a fejüket a teremben. Fazil Say technikája korántsem kikezdhetetlen. Nem emiatt és nem ennek ellenére számít ő sztárzongoristának, sokkal inkább személyes varázsa miatt. Lehet rosszindulatúnak nevezni azt a megjegyzést, amelyet a szünetben hallottam, miszerint sokkal inkább dzsesszzenész ő, mint klasszikus értelemben vett pianista, de mindenképpen elgondolkodtató. Mert bár mindkét területen otthonosan mozog, az utóbbi majdnem biztosan közelebb áll a szívéhez és a profiljához is.
A koncert második felére nem véletlenül hagytak csak egy művet, várható volt, hogy ráadások nélkül a közönség nem engedi el a fellépőt. Így is történt. Bár szemlátomást fáradt volt, igazi profihoz méltón mégis mindig visszaült, és játszott. Igaz, csak az első ráadás jött a XIX. századból, a többi már könnyedebb hangot ütött meg. A saját kompozíciót – amelyet már egy korábbi budapesti koncertjén is játszott – dzsesszes hangvételű darabok követték. Az utolsó volt a hab a tortán, amennyiben Mozart A-dúr szonátájának harmadik tételét játszotta, közismertebb nevén a Török indulót. Csakhogy néhány ütem után megbolondította az egészet, természetesen a dzsessz szellemében. Időnként visszatért az eredeti témához, fennkölt, sznob zongoristát mímelve. A közönség nevetett, majd állva tombolt, így búcsúzott tőle.
(Fazil Say, zongora, Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2010. január 18.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.