A XX. század második felében a világ számos városában fokozatosan leépítették a felsővezetékes trolibuszhálózatokat, és a a járműveket többnyire dízelüzeműekkel váltották ki, mert ezek üzemeltetését akkoriban egyszerűbbnek és költséghatékonyabbnak tartották. Ezzel úgy tűnt, hogy a trolibuszok ideje lejárt. Mára azonban újra a közösségi közlekedés fókuszába kerültek ezek a korábban elavultnak tartott járművek – írja egy nemzetközi, trolibuszokról szóló tanulmány alapján a Magyarbusz.

A legnagyobb trolibuszflottákat a posztszovjet térség országai üzemeltetik
A felsővezetékes járművek felívelő népszerűségének hátterében az UITP tanulmánya szerint az áll, hogy a villamosított kötöttpályás rendszerekhez hasonlóan a trolibusz is zéró helyi károsanyag-kibocsátással üzemel, ráadásul az utóbbi évek technológiai fejlesztéseinek – különösen az akkumulátoros önjáró képességnek és az „in-motion charging” (IMC) megoldásoknak – köszönhetően jelentősen nőtt a rendszer rugalmassága és telepíthetősége.
A Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (UITP) 2025 májusában közzétett átfogó jelentése szerint jelenleg a világ mintegy 260 városában, hat földrészen működik trolibuszhálózat, összesen több mint 22 ezer aktív járművel.
A legnagyobb flottákat továbbra is a posztszovjet térség országai üzemeltetik, de Európa is újra felfedezte magának a felsővezetékes buszokat, 2024-ben például rekordmennyiségű, 372 darab új trolibusz állt forgalomba az európai piacon.
A megújulás élvonalában olyan városokat találunk, mint Prága, Zürich, Gdynia, Róma, Milánó, Genova, Nancy, Esslingen, La Chaux-de-Fonds vagy éppen Budapest.
A megközelítőleg 28 ezer kilométer hosszúságú globális hálózaton jelenleg 257 városban működnek trolibuszrendszerek.
- A legnagyobb trolibusz-üzemeltető térség továbbra is Eurázsia, ahol 128 városban – többek között Oroszországban, Ukrajnában, Fehéroroszországban és a közép-ázsiai régióban – 11 823 trolibusz közlekedik 17 335 kilométernyi hálózaton. Itt található a globális járműállomány több mint fele.
- Európa – az uniós tagállamokat, Svájcot és Norvégiát is beleértve – 85 aktív hálózattal rendelkezik, ahol 5390 jármű fut 5700 kilométeres pályán. A trolibuszok jellemzően nagyvárosi és elővárosi viszonylatokban közlekednek, gyakran más villamosított közlekedési módokkal integrálva.
- A Távol-Kelet és az ázsiai–csendes-óceáni térség – élén Kínával, Észak-Koreával és Mongóliával – 27 városban összesen 3086 trolibuszt üzemeltet 2635 kilométer vonalhosszal.
- A latin-amerikai országokban – különösen Mexikóvárosban, de például Ecuador és Brazília nagyvárosaiban is – 1029 jármű közlekedik 1820 kilométeres hálózaton, több helyen már korszerű, eBRT rendszerbe integrálva.
- Észak-Amerikában – az Egyesült Államokban és Kanadában – jelenleg mindössze 797 trolibusz van forgalomban 785 kilométernyi infrastruktúrán, Vancouver, San Francisco és Seattle hálózatain.
- A legkisebb szereplő a Közel-Kelet. Szaúd-Arábia egyetlen, mindössze 4 kilométeres, kísérleti jellegű rendszerrel és 12 járművel szerepel a globális statisztikában.