A biztosítók az AB-hez fordultak

Munkatársunktól
2010. 03. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Műszaki vizsgálatra kell küldenie áprilistól a biztosítóknak a baleset miatt kárt szenvedett járművet, ha azt a tulajdonosa nem akarja megjavíttatni – áll a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény kiegészítésében. Ez a változás a szakemberek szerint nemcsak megnehezíti a balesetet szenvedett autósok dolgát, hanem jelentős anyagi terhet is róhat rájuk. A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) ezért az Alkotmánybírósághoz (AB) fordult, kérve a vitatott rendelkezés megsemmisítését – tudta meg a távirati iroda.
A törvényhez még tavaly decemberben csatolta a parlament azt a kiegészítő paragrafust, amely előírja, hogy 2010. április 1-jétől, ha a biztosító úgy ítéli meg, hogy a vétlen vezető járművének kormányműve, futóműve, illetve karosszériája annyira sérült, hogy közlekedésbiztonsági szempontból alkalmatlan a közlekedésre, akkor azt műszaki vizsgálatra kell küldenie. A problémát többek között az jelentheti, hogy nem teljesen egyértelmű, hogy mikor van szükség a vizsgára, s mikor nincs, hiszen már egy kisebb sérülés, akár törött lámpa is alkalmatlanná teheti a járművet a közlekedésre.
– Az, hogy vizsgára kell-e vinni az autót, vagy sem, az esetek egy részében a kárszakértő döntésén múlik, így teret engedhet a szubjektív megítélésnek – véli Trunkó Barnabás, a Magyar Biztosítók Szövetségének főtitkára. Az autósoknak természetesen egyáltalán nem mindegy, hogy szükség van-e a vizsgára, vagy sem. Napjainkban ugyanis egy vizsgálat 16–25 ezer forintba kerül, s ezt vagy a vétlen autósnak kellene kifizetnie, vagy ha arra nem hajlandó, a károkozótól kellene behajtania.
A még életbe sem lépett szabályozás legújabb, februári módosítása akkor kötelezi a biztosítót arra, hogy a kárfelvételt követő nyolc napon belül műszaki vizsgálatra küldje a járművet, ha a tulajdonos arról nyilatkozik, hogy nem kívánja megjavíttatni a járművét. Trunkó Barnabás elmondta, hogy ez a módosítás továbbra is a javíttatás elvégzésére kötelezi a vétlen károsultat, s ha ezt elmulasztja, akkor csak az előzetesen kalkulált, áfával csökkentett kárösszeg hatvan százalékát kaphatja meg előlegként, vagyis a teljes kárnak mindössze 48 százalékát! A biztosítótársaságok úgy látják, hogy a decemberi módosításról a nehéz helyzetben lévő autójavítóknak sikerült meggyőzniük a törvényhozókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.