Aranyba rejtett arcok

Zelnik István mintegy 16 ezer darabot számláló műgyűjteménye legértékesebb részéből, az elsősorban Ázsiából származó aranymaszkokból nyílt kiállítás a Néprajzi Múzeumban. A válogatást a gyűjtő más anyagból készült maszkjainak és a múzeum állandó gyűjteményéből származó daraboknak az együttese egészíti ki. A kiállított tárgyak mintegy két és fél ezer év történelmét ívelik át.

P. Szabó Ernő
2010. 03. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fontos rituális tárgyak voltak a maszkok az ókortól kezdve minden időszakban. Közülük a legszebbek a világ nagy gyűjteményeinek féltett darabjai közé tartoznak, és nagy ritkaságnak számítanak. Abban a gyűjteményben viszont, amelyet Zelnik István üzletember, hajdani diplomata évtizedek során épített fel, s amely a tervek szerint már az idén önálló otthonba költözik Budapesten, 27 nemesfém maszk található, 24 aranyból, 3 pedig ezüstből készült. A mintegy 16 ezer darabos Zelnik-gyűjtemény egyik legértékesebb része, egyik pillére ez. Akad köztük, amellyel a gonoszt űzték el, másik pedig halott uralkodó arcára került. Fellelhetők az együttesben vallási és halotti maszkok, rituális és színházi célú álarcok.
A gyűjtemény egyik legizgalmasabb, valószínűleg a világon egyedülálló darabja a mintegy hetven centiméter hosszú arany skorpiópár, amelyek potrohára arcot domborított az aranyműves, olyan ábrázolási sorba illeszkedik, amely Kr. e. 2550–2400 körül indult. A kollekció legrégebbi, viszonylag pontosan datálható darabja a Kr. e. VI–V. század tájáról való, az analógiák, a trákiai, bötiai és pöniai arisztokrata sírleletek alapján lehet korát és készítési helyét megállapítani. Egy másik maszk eredetét illetően a terület szakembere, Jelen János egyszerre említi a Fekete-tenger melletti ázsiai görög kolóniákat, a Mükénéi kultúra kínálta analógiákat s az egész Délkelet-Ázsiában elterjedt vonásokat.
A gyűjtemény legtöbb értékes darabja az utóbbi régióban született. A legkorábbit a korai hindu-buddhista kor kezdetére, a Kr. u. II–V. századra datálja a kutatás, és mint jó néhány később készített halotti, rituális vagy színházi előadáson használt maszkot, Jáva szigetéhez, Kelet-Jávához köti. Indiai ihletés és jávai hatás egyszerre jellemzi azt a két, az összeállítás különleges értékének számító rituális maszkot, amelyet bizonyosan ugyanarra, a feltehetőleg fából készült mintára kalapálva készítettek. Az egyik aranyból, a másik ezüstből készült, talán szertartásoknál, esetleg oltárok díszítésénél használhatták őket. Démoni vonásokat mutatnak, akárcsak az a maszk, amelyet az északnyugati sztyeppéken élő törzsek ötvösmesterei készítettek, s amelyet ló homlokára erősíthettek. E törzsek kultúrája szoros kapcsolatban volt a kínai, a tibeti kultúrával, de alighanem India északi régióival is, legalábbis hasonló motívumok fedezhetők fel több onnan származó maszkon is.
Rahu vagy Kala jelenik meg több olyan maszkon is, amely Észak-Indiából, illetve Jáváról származhat, a Kr. u. XI–XII. századból. A gyűjtemény két maszkja is a démont ábrázolja, a harmadik Rahu-ábrázolás pedig egy rituális koronára erősített maszkon található. A hindu mitológia vagy a buddhizmus világába kapcsolható be az a Kr. u. 915–950 körül készült arany maszk is, amely a démoni ábrázolással szemben egy boldog világban lakozó égi lényt ábrázol, mégpedig mesteri módon, a részleteket aprólékosan kidolgozva.
A részletesen, egyénített módon ábrázolt arcokkal szemben a maszkok újabb nagy csoportjainál tipizált vonásokat találunk. Titokzatos eredetű, csukott szemű, szájú halotti, fogadalmi maszkok, hangsúlyozott, elálló fülű halotti maszkok a nomád kitajok alapította Liao-dinasztia (Kr. u. 927–1125) időszakából, a szem, az orr és a száj helyén áttört maszkok, amelyek funkciója máig tisztázatlan, elképzelhető, hogy színházi előadás kellékeként, vagy az oltárra vagy a szentély bejárata fölé helyezve kapták meg funkciójukat. Az indokínai magas fennsíkról származnak többnyire ezek is, akárcsak az a két tágra nyílt szemű maszk, amelynek démoni jellegét a nyitott szájban hangsúlyosan ábrázolt fogak is erősítik.
(Aranyba rejtett arcok, Néprajzi Múzeum, a kiállítás június 20-ig látogatható.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.