Cikk, opera, regény, film

Henri Murger cikksorozatot írt belőle, amelyből aztán színmű és regény született. Puccini és Leoncavallo operába öntötte, Aki Kaurismäki finn rendező pedig filmre vitte a párizsi művészvilágot empatikus hangvétellel bemutató Bohéméletet. A mű most színdarabként, Kaurismäki művének felhasználásával jelent meg az Örkény Színházban, Ascher Tamás rendezésében.

Pethő Tibor
2010. 03. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Itt is az utolsó tíz-tizenöt perc a legszebb, akár Puccini operájában, akár Kaurismäki 1992-es fekete-fehér patinával megtoldott filmjében: Mimi, aki festő szerelmét, Rodolfót, a bizonytalan, kiszolgáltatott művészlét elől a gazdag Francishoz menekülve elhagyott, visszatér a festőhöz. A lány már halálos beteg, ahhoz, hogy a tavaszt megélje, szüksége van kórházi kezelésre. Az éppen ismét az anyagi csőd szélén álló író, zeneszerző és festőművész baráti hármasa – a rendezés külön érdeme a tapintatosan háttérbe szorított, s ezzel valóban hangsúlyossá tett szentimentalizmus – megrázó módon teszi pénzzé szinte minden maradékát. Rodolfo az összes festményét eladja őrült rajongójának, a cukorgyárosnak, hogy segítsen. Szerencsés kézzel megszerkesztett pillanatsorozat ez, s olyan hatásos, hogy a leglelketlenebb néző is képes meghatódni. Innen, a második felvonás utolsó harmadából visszatekintve úgy tűnik: mintha minden korábbi jól és kevésbé jól összeálló jelenet, párbeszéd, vita, szakítás, gazdagodás és elszegényedés csupán ennek a záró időintervallumnak lenne a szolgálóleánya, s más funkcióval nem is bírna. Igaz, maga a darab is ide fut ki, azonban, hogy ekkora delejességgel éri a nézőt a befejezés, az az előadás enyhén megbillent egyensúlyának is köszönhető.
Kedves és szívet melengető a maga érzelmes iróniájával, amit a színen a két felvonás alatt látunk, ugyanakkor a színészek alakítása közel sem olyan feszes, mint amit a párizsi, időtlen bohémvilág ábrázolása ebben a szerkezetben megkövetelne. Ráadásul a hősök játék közben saját maguk, illetve társaik instruálását is végzik, ami ugyancsak jóval következetesebb jelenlétet tenne szükségessé. Ennek a másik következménye, hogy – főként az első felvonásban – a ritmus megbicsaklik, s a jelenetek egy része érdektelenné válik. A legjobb alakítás nem is a négy főszereplő egyikéhez, hanem a Baudelaire kutyát, a zálogházas nőt, a pincérnőt, biztonsági őrt játszó Takács Nóra Diána nevéhez fűződik. (Kutyaalakítása a legerősebb az előadásban.) Hasonlóan jó a szintén sok szerepet vivő Polgár Csaba, s haldokló Mimiként Hámori Gabriella. Nem rossz a többi színész sem, ám alakításukból általában hiányzik az a csipetnyi fűszer, ami igazán emlékezetessé tehetné jelenlétüket. Ám kétségtelen, hogy a ritmusvesztésből adódó hibákat az utolsó rész zárójelbe teszi. Hasonlóan a díszlethez (Izsák Lili) és a Kaurismäki nyomán megmaradt, s az előadás előnyére váló filmszerűséghez.
(Aki Kaurismäki: Bohémélet. Örkény István Színház. Rendező: Ascher Tamás.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.