Rodin szobrának értékét 500 000-700 000 euróra becsülik. „Valószínűleg ez a legkeresettebb márványszobor az elmúlt évek megvásárolható tételei közül” – mondta Jérome Le Blay, a Rodin-bizottság igazgatója.

A bizottság hitelesítette
Hogyan merülhetett feledésbe ennyi éven át ez a mű? Aymeric Rouillac, az árverés szervezője szerint a tulajdonosok azt hitték, hogy hamisítvány. A mű történetének megértése és hitelességének ellenőrzése érdekében az árverező genealógiai vizsgálatot végzett. Ennek során kiderítette, hogy a családnak volt egy őse, aki a XX. század elején Párizsban árverező volt, és feltehetőleg megtartotta a szobrot. A Le Déspoir-t ezután bemutatták a Rodin-bizottságnak, amelyet 2004-ben Jérome Le Blay Rodin-specialista és Francois Lorenceau, a Brame & Lorenceau galéria munkatársa hozott létre, amely a művész szobrászati munkásságáról kritikai katalógust készít.

Másfél hónappal később a bizottság megerősítette, hogy a márványszobrot 1906-ban Alexandre Blanc párizsi gyűjteményének eladásakor árverezték el, és azóta tűnt el a forgalomból. Ez egy nagyon ritka alkotás – jelentette ki Aymeric Rouillac. A világ szakmai adatbázisaiban a Rodinre vonatkozó közel 6000 aukciós eredmény közül kevesebb mint 80 márvány alkotást találunk.
A szobornak számos változata van
A szobrász 1890 körül mintázta meg ezt az alakot a kárhozottak hatalmas repertoárjának részeként a híres Porte de l'Enfer számára, amelyet 1880-ban az állam megrendelésére készített. Ez a projekt – amelyet egy jövőbeli múzeum homlokzatának díszítésére szántak –, idővel a művész pályafutásának központi művévé vált. A Le Déspoir egy női testet ábrázol, amely egy kövön ül, táncosnőre emlékeztető akrobatikus pózban. Az alak egyik lábát behajlítva, a másikat a talpa köré fonódó kezek tartják feszesen.

A fiatal nő arca rejtve van, talán azért, hogy eltakarja szomorúságát.
A művet a művész Dante Poklának különböző köreihez tartozó árnyak egyikének tekintette, és megújította ennek az érzésnek a síremlékszobrászatban általában megtalálható allegorikus ábrázolását. „A mű sikere arra ösztönözte a művészt, hogy változatokat dolgozzon ki, amelyeket különböző kiállításokon mutatott be, és amelyek a rendkívül szokatlan ikonográfia ellenére is megőrizték a nevét” – magyarázza honlapján a Rodin Múzeum. Ma már a modell több változata ismert, gipszből, bronzból és márványból.
További történelmi témájú cikkeket a Múlt-kor történelmi magazin weboldalán olvashatnak.