Szokatlan bejelentést tett nemrégiben a társaság, piacra lépnek az energiaértékesítésben is mint villany- és gázszolgáltató. Hogyan jött az ötlet, s mi a konstrukció lényege? Mit várnak a területen?
– Amióta a jelenlegi menedzsment irányítja a céget, stratégiánk kulcseleme, hogy új piacokra történő belépéssel és nem hagyományos termékekkel teremtsünk új bevételi forrásokat. Ezt tettük a tévépiaci lépéseinkkel, ahol már a második legnagyobb szolgáltató vagyunk, léteznek már biztosítási és biztonsági termékeink is, és ezt tervezzük az egészségügyi és energiaszolgáltatások piacán is. A villamosenergia- és földgázszolgáltatást a telekommunikációs szolgáltatásainkat kiegészítve kínáljuk majd ügyfeleinknek, kezdetben csak néhány körzetben. Ehhez megvannak a háromképernyős csomagjaink, az országos értékesítési hálózatunk és főleg a több millió ügyfelünk. Bízunk abban, hogy ha még több szolgáltatást tudunk összekapcsolni, akkor több csomagot értékesíthetünk, sőt új ügyfeleket is szerezhetünk, akik értékelik, hogy nálunk egy helyen kiszolgáljuk a kommunikációs és az energiaigényeiket is.
– Térjünk vissza a kaptafához! Bár korábban a távközlési szakma egyöntetűen azt állította, hogy a gazdasági krízis nem vagy alig érinti a telekommunikációs ágazatot, az elmúlt egy-másfél esztendő tanulságai mást mutatnak. Nem elhanyagolható bevételcsökkenést mutat többek között a Magyar Telekom néhány hete nyilvánosságra hozott jelentése is. Hogyan értékeli a helyzetet?
– A válság először pénzügyi területen jelentkezett, s rövidesen a reálgazdaság minden területét elérte, ez alól nem bizonyult kivételnek a telekommunikáció sem. Komolyabb visszaesést 2009 második fél évétől észleltünk, emiatt az éves bevételcsökkenésünk meghaladta a három százalékot. A növekvő munkanélküliség s az ezzel összefüggésben csökkenő vásárlóerő egyszerre hatott ránk a fogyasztás visszafogásán keresztül. Ügyfeleink érezhetően kevesebbet telefonálnak, racionalizálják a SIM kártyáik számát, a spórolás pedig rövid távon biztosan folytatódik. De ennek az időszaknak hamarosan vége lesz, aminek első jelei az ipari eredményekben, a GDP-ben és csak később a fogyasztásban jelentkeznek.
– Mikorra prognosztizálnak fordulatot?
– A Magyar Telekom szándékosan nem adott előrejelzést, aminek egyszerű a magyarázata: számunkra is kérdés, mikor jön el a kilábalás ideje. Ugyanakkor nagyon sok ötletünk és tervünk van arról, hogy miként járulhatunk hozzá fejlesztéseinkkel a gazdasági növekedéshez, a foglalkoztatás bővítéséhez vagy például az egészségügy fejlesztéséhez. Az infokommunikációs szektor, amelynek a vezető cége vagyunk, több mint tíz százalékát adja a magyar GDP-nek.
– A tapasztalatok és a jövőt illető bizonytalanság komolyabb takarékossági lépésekre engednek következtetni vállalati szinten. Milyen racionalizáló lépésekre kényszerül a Magyar Telekom?
– A munkavállalói érdekképviseletekkel még tavaly megállapodtunk 2010-re vonatkozóan egy 400 fős leépítésről. Ez, valamint a nyugdíjazások és a menedzsmentet érintő létszám-racionalizálás javarészt már lezajlott, s nem látunk rá okot, hogy ezen változtassunk. A költségeinket más területeken is vissza kell fognunk, de a több tíz milliárdos beruházásaink folytatódnak. 2010-ben is az ország legnagyobb beruházója leszünk, hiszen közel százmilliárd forintot tervezünk korszerűsítésekre és fejlesztésekre fordítani.
– Nemcsak a krízis dübörög, hanem a verseny is, miközben a technológiai fejlődés töretlen. Az energiakereskedelmen kívül mivel állnak a fogyasztók elé?
– Az új generációs mobil szélessáv-technológiában, az LTE-ben (Long Term Evolution) látjuk a legtöbb fantáziát, ami a jelenlegi HSDPA-szabvány sávszélességének többszörösét képes biztosítani, ezzel pedig az alkalmazások és a tartalom minőségének is robbanásszerű javulása várható. Folynak a tesztelések, és terveink szerint 2012-re érünk el e téren a lakossághoz. E tekintetben nagyon fontosak a következő időszak frekvenciapolitikai döntései is, hogy miként támogatják majd a további széles sávú beruházásokat. Technológiától függetlenül pedig az a célunk, hogy minden, ami a palettánkon van, kompatibilis legyen egymással. Az IPTV-szolgáltatásunk és az iWiW közösségi oldal rövidesen elérhető lesz mobiltelefonról is, és folyamatosan fejlesztjük a tartalmakat is. Tovább építjük a széles sávú üvegszálas és kábelhálózatunkat, ez évben mintegy 270 ezer háztartást látunk el ilyen kapcsolattal.
– Kevésbé kellemes, bár fontos téma, hogy a Magyar Telekom tervezett macedóniai és montenegrói terjeszkedését illetően számos visszásságot állapított meg a többévesre nyúló, decemberben nyilvánosságra hozott White&Case jelentése. Felelősökről nem hallani, a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) viszont nyomoz, de nem a visszaélések miatt, hanem a borsos tarifájú jelentés kapcsán hűtlen kezelés gyanújával. Nem mellesleg az ön távozásának híre is felreppent, mégis a helyén van. Elég zavaros ügy…
– A jelentés alapján elmondható, hogy a jelenlegi menedzsment tagjai közül senki nem érintett, részükről szabályszegés nem történt. A belső vizsgálatunk ezzel a jelentéssel lezárult. Természetesen mi levontuk a tanulságokat, aminek folyományaként többek között kiépítettünk egy vállalati megfelelőségi rendszert. Jelenleg még vizsgálatot folytat az amerikai igazságügyi minisztérium és a tőzsdei felügyelet is. Az NNI nyomozását indokolatlannak tartom, de a Magyar Telekom mindenben együttműködik a nyomozó hatósággal. Biztos vagyok benne, hogy az eredmény bennünket fog igazolni. Ami a távozásomról szóló híresztelést illeti, alaptalan találgatás volt. Fel sem merült, hogy a 2011 decemberéig szóló megbízatásomnak vége szakadna. Tisztában vagyok azzal, hogy egy felső vezetőnek sok mindent el kell viselnie, még az ehhez hasonló, nem éppen jóindulatú pletykákat is, de elmondhatom, hogy ez nem kellemes.
– Mint ahogy a Magyar Telekom anyacégénél, a Deutsche Telekomnál tavaly kirobbant megfigyelési botrány sem. Mint közismert, a társaság lehallgatta alkalmazottjainak telefonját, kutatott olyan intim dolgaik iránt, mint például a szexuális szokásaik. Az üggyel kapcsolatban hírbe hozták a leányvállalatokat is, miközben rendre büszkén hangoztatják azt, hogy a társaságuk a legkellemesebb munkahelyek közé tartozik. Van ebben némi bizarr ellentmondás, nem gondolja?
– A Magyar Telekom nem volt az ügyben érintett, nálunk nem volt lehallgatási ügy, s az arról szóló hírek nem ránk vonatkoztak. Valóban erős az elkötelezettségünk a munkavállalóink elégedettségét illetően, ebben sikeresek vagyunk. Tavaly novemberben például olyan felmérés eredményeként nyertünk a legjobb munkahely címet, amelyben a dolgozók név nélkül nyilatkoztak a munkáltatójukról. Az információk védelmére visszatérve, működtetünk egy átfogó vállalati megfelelőségi programot, amely minden munkavállalónkra vonatkozik, de azokra is, akik a cégünk részére vagy nevében végeznek munkát. Ezzel az a célunk, hogy a legszigorúbb jogi és etikai normák szerint, a törvények és jogszabályok legmesszemenőbb betartásával végezzük a munkánkat mindenben, beleértve az információk védelmét is.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség