Nem szeretlek, Alija

Holtan találtak kedden az egyik legnépszerűbb szerb énekesnőre, Kszenija Pajcsinra és párjára. A véres leszámolások nem új keletűek a „turbófolk” világában: a Szerbiában népszerű zenei stílusnak a vad nacionalizmus és az alvilági figurák is díszletelemei. De mi is az a turbófolk?

Majláth Ronald
2010. 03. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Édesanyja talált rá belgrádi lakásán a Kszenija művésznéven ismert énekesnő holttestére. Rendőrségi jelentések szerint a sztárt nála tíz évvel fiatalabb szerelme, Filip Kapiszoda férfi modell ölte meg féltékenységből, aki aztán magával is végzett. A szerb rendőrség a következő forgatókönyvet valószínűsíti: az énekesnő el akarta hagyni Kapiszodát, aki ezért fegyvert rántott, és a menekülő nőt főbe lőtte az előszobában, majd visszament a szobába, és öngyilkos lett. Bár Kapiszoda montenegrói születésű, Szerbiában is ismerték rokona, a híres montenegrói kosárlabdázó, Petar Kapiszoda révén. A szerbiai Nagy testvér produkcióban is részt vett, így napokon belül megismerhették a tévénézők.
Kszenija Pajcsin 1977-ben született Belgrádban, családja Bosznia-Hercegovinából származik. Karrierjét táncosnőként kezdte, majd csatlakozott a The Duck (Kacsa) együtteshez, ahol – vonzó külsejével és kirívó viselkedésével – gyorsan népszerűvé vált a fiatalság körében. A kilencvenes évek végén az énekesnő szólóban folytatta pályafutását: három albumot is készített, s ezzel betört a szerb zenei világba: Neven, Tetszik nekem és Csak rám nézz! című dalai a zenei toplisták élére kerültek. Kszenija emellett fotómodellként is dolgozott, sőt tánciskolát is vezetett Belgrádban, a bulvárlapok sztárjává azonban kétségtelenül kirívó nyilatkozatai tették: előszeretettel beszélt nemi életéről és plasztikai műtétjeiről.
Ez idáig nevezhetnénk tragikus sorsú celebritásnak is az énekesnőt, környezetének története azonban jól illeszkedik abba a képbe, amelyet oly sokaknak jelent a turbófolk zenei irányzata.
A turbófolk mint zenei stílus a kilencvenes évek elején alakult ki Szerbiában a pop-folkból, és számos modern zenei hatást ötvöz. Az irányzat leginkább a román manele és a bolgár csalga zenére emlékeztet.
Társadalmi szerepét tekintve kínálkozna a párhuzam a magyar lakodalmassal, ám mind zenei igényességét, mind népszerűségét tekintve felülmúlja a magyar mulatós zenét.
Sokan úgy gondolják, hogy a szerb turbófolk megteremtője közvetve Szlobodan Milosevics volt; mivel az ország elszigetelődött a balkáni háborúk miatt, a hazai szerzők saját műfajt alkottak. Később azonban az egyik legkapósabb szerb exportcikké vált a Balkánon, hódító útra indult Boszniában és Horvátországban is – ahol nem csupán a szerb zenekedvelők szívét nyerte meg.
Nos, ebben a világban lett sztár Kszenija. Unokatestvére, a Baja Mali Knidzsa néven ismert Mirko Pajcsin a kilencvenes években hívta fel magára a figyelmet nacionalista dalaival; a háborús hangulatot meglovagolva a szerb radikálisok egyik legnagyobb kedvence lett (Pajcsin a Szerb Radikális Párt tagja, a szervezet himnuszát is ő énekelte). A szerb radikálisok összejövetelein ma is gyakran hallhatók a dalai, amelyeknek a célpontjai hol a horvátok, hol a bosnyákok, hol pedig az albánok. Dalaiban Pajcsin többször is a horvát címerben található „sakktáblát” gyalázza, máskor a következőt énekli: „Nem szeretlek, Alija, mert balija vagy, békés álmot törtél meg” (a „balija” a bosnyákok csúfneve).
A szerb turbófolk világában nem ritkák a véres tragédiák: tíz évvel ezelőtt gyilkolták meg például a másik népszerű szerb énekesnő, Szvetlana Velicskovics – ismertebb nevén Ceca – férjét, Zseljko Razsnatovics Arkant. Arkan kapitány már a délszláv háború kitörése előtt bűncselekményeket követett el, majd megalapította a Szerb Önkéntes Gárda félkatonai szervezetet, amely a háború során több helyütt etnikai tisztogatást hajtott végre a horvát és a bosnyák lakosság ellen. Ezekben az években ismerte meg Arkan a nála jóval fiatalabb énekesnőt, akivel 1995-ben házasodott össze, később két gyermekük született.
Arkan 2000 januárjában vesztette életét a belgrádi Intercontinental hotelban, mikor Dobroszlav Gavrics egykori rendőr több lövéssel végzett vele. A gyilkosság mögött maffialeszámolást valószínűsítenek. Az egykori szabadcsapatvezér temetésén mintegy húszezren jelentek meg, köztük az énekesnő rajongói.
Jelena Karleusa – Ceca egyik legfőbb riválisa – karrierje szintén összekapcsolható a maffiával: sikereit jórészt Zoran Davidovics maffiavezérnek köszönheti. A sztár párját azonban máig ismeretlen tettesek professzionális módon likvidálták. Az énekesnő ezután nem mást, mint Arkan özvegyét, Cecát vádolta a gyilkosság kitervelésével.
Arkan özvegye, Ceca a 2000. októberi hatalomváltás után maga is a hatóságok figyelmének középpontjába került: Zoran Djindjics kormányfő meggyilkolása után letartóztatták, és az énekesnő beismerte: a merénylet előtt Dusan Szpaszojevics, a zimonyi klán feje elmondta neki, hogy a miniszterelnök likvidálását tervezik, s ha elkövetik tettüket, ő Ceca házában rejtőzködne, hogy igazolhassa alibijét. Cecát azonban mégsem vonták felelősségre bűnpártolás vagy bűnrészesség vádjával. Ezután – ráérezve az új idők szeleire – végleg otthagyta volt férje, Arkan egykori Szerb Egység Pártját, és a továbbiakban Vojiszlav Kostunica Szerb Demokrata Pártjának kampányrendezvényein énekelt – immár másfajta dalokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.