Trükkös játék az utódok kontójára

Érdekesen oldották meg az idei büdzsé időarányos „tehermentesítését”. A kormány olyan finanszírozási szerződést kötött a MÁV-val, amely az év elején ugyan megkíméli az államkasszát, ám később jön a feketeleves. Az első hónapokban a vasúttársaság havi hatmilliárd forintnyi költségtérítést kap, a jövő januári apanázsa viszont már 43 milliárd forintra rúg.

Szabó Eszter
2010. 03. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha csak áprilisig kívánta volna megkímélni a költségvetést a MÁV terheitől a kormány – legalábbis erre utal az a közszolgáltatási szerződés, amelyet múlt hónap végén kapott kézhez a vasúttársaság. A közlekedési tárca által véglegesített és Oszkó Péter pénzügyminiszter által ellenjegyzett megállapodás az év első három hónapjában meglehetősen kevés kifizetésre kötelezi az államkasszát, ám a „tehermentesítés” nem tart sokáig: az áprilisban kifizetendő összeg már csaknem duplája az előző hónapokénak. Lapunk megkeresésére a MÁV-Start Zrt. megküldte idei finanszírozásának ütemezését, s ez – a korábbi, mintegy 20 milliárd forintos havi támogatástól eltérően – változó havi kifizetést ír elő a költségvetés számára. Januárban például egyáltalán nem jár költségtérítés a MÁV-nak, február és március hónapokra is mindössze hat-hat milliárd forintos kötelezettség szerepel a szerződésben. Ez az állapot azonban nem tart sokáig, hiszen az áprilisi támogatás majdnem kétszeresét teszi ki a február–márciusi apanázsnak. A havidíj a következő hónapokban már ezen a szinten marad, jövő januárban azonban jön a feketeleves: az erre a hónapra eső havi támogatás nem kevesebb, mint 43,8 milliárd forint. A költségtérítések összege idén így „mindössze” 100,9 milliárd forintot tesz ki, ám jövő januárban egy hónap alatt a 2010-es díj csaknem felét ki kell fizetni.
Arra a kérdésünkre, hogy miért kíméli az idei első negyedévet és miért terheli meg a jövő év elejét a közszolgáltatási szerződés, Balogh-Fazekas Anita, a MÁV-Start Zrt. szóvivője azt közölte, hogy az ütemezés az idei költségvetés igényeit veszi figyelembe. A szóvivő emlékeztetett, hogy miután a kormány csökkentette a vasúti személyszállítás támogatását, az idei költségtérítésük 40 milliárd forinttal alacsonyabb a tavalyinál.
A MÁV-START idei vesztesége szintén ketyegő bomba, szakértők szerint a 2010-es egyenleg 43 milliárdos mínusszal zár majd, miután olyan szerkezeti intézkedések nem születtek, amelyek ellensúlyozni tudnák a 40 milliárd forintos elvonást. (A szárnyvonalak bezárása egyes becslések szerint még optimális esetben sem eredményezhet 7 milliárd forintnál nagyobb megtakarítást, emellett a kilátásba helyezett más lépések eredménye is bizonytalan.)
A MÁV-csoport adóssága tavaly év végén 274,5 milliárd forintra rúgott, vagyis az adósságállomány az elmúlt négy évben csaknem megduplázódott, az új kormánynak így azzal is számolnia kell, hogy az adósságszolgálati teher egyre nagyobb összeget tesz ki. A Népszabadság szerint idén a törlesztés kamatokkal együtt 33 milliárd forintot tesz ki, jövőre pedig a helyzet tovább romlik, miután 57 milliárd forintnyi adósságteher kifizetésére kell forrást találni.
A vasúttársaság eladósodottságával jelenleg a Költségvetési Tanács is foglalkozik. A testület múlt hónapban kért be adatokat a MÁV-tól annak érdekében, hogy a vállalatcsoport várható veszteségére vonatkozó számításait el tudja végezni. Az új jelentés két héten belül lesz nyilvános. A tanács azt már a korábbi jelentésében is megállapította, hogy átfogó szervezeti átalakítások hiányában a MÁV működési vesztesége 2012-ig 70-80 milliárd forint lesz évente, ami komoly kockázatot jelent a hiánycélok tarthatóságára.

Húszmilliárd informatikára. Több mint húszmilliárd forintot fizetett ki a MÁV Zrt. az elmúlt hat évben informatikai fejlesztésekre saját leányvállalatának, a MÁV Informatika Zrt.-nek, amelynél februárban hűtlen kezelés gyanúja miatt rendőrségi vizsgálat indult – derítette ki az Index. A MÁV tájékoztatása szerint csak egymilliárd forintnyi szerződést előzött meg közbeszerzési eljárás. Hogy a többi 19 milliárdot milyen alapon fizették ki, azt a hírportál cikkének megjelenéséig nem tudták megválaszolni. Vagy a MÁV, vagy a MÁV Informatika pedig biztosan áthágta a közbeszerzési törvényt. Az Index írása szerint a MÁV által közölt adatok azt mutatják, hogy a vasúttársaság hat év alatt a 46 szerződésből mindössze hatot kötött meg a MÁV Informatikával a közbeszerzési törvény szerint.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.