Új katedrálisok

Tóth Szabolcs Töhötöm
2010. 03. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Innentől kezdve pedig igazából értelmetlen a „nyomtatott sajtó” jövőjéről vitatkozni, hiszen a fősodornak mondott sajtó jövője a kérdéses, függetlenül attól, hogy kőtáblára vésik a cikkeket, papírra nyomtatják, avagy az interneten jelenik meg – bármilyen új formában – az újságírók munkája.


Landerer és Heckenast. Nem vagyok meggyőződve róla, hogy ma is így van, de régen minden kisiskolás áhítattal ejtette ki ezt a nevet, ha nem tört bele a nyelve, a nyomdáét, amelyben a szabad magyar sajtó megszületett. A forradalom napján a márciusi ifjak – pár ezres tömeg élén – szinte percek alatt átvették az irányítást, és kinyomtatták a tizenkét pontot.
Akkoriban úgy volt, hogy azé a sajtó, akié a nyomdagép. A nyomdász megnézte, van-e a tervezett kiadványnak cenzori engedélye – ha nem volt, mehetett a delikvens isten hírével, de nem a kinyomtatott szövegével.
Különös is lett volna a Pesti Hírlapot lerohanni, hogy szerkesszék be a lapba a kiáltványt. Ha egyszer nem nyomtatja ki senki. (Meg ugye értelmetlen is, hiszen a pontok összeállítója Irinyi József volt, a korabeli lap külföldi rovatának vezetője.)
De a nyomda, az már valami!
Hanem a népek 2006-ban mégsem a földfelszíni műsorszórásért felelős Antenna Hungária elé tódultak, hogy a műsorszóró vállalat azonnal tegye adásba az ő pontjaikat. A Magyar Televízió épülete elé vonultak, amely intézmény korábban reklámkampányában, óriásplakátjain azzal hergelte az egyre borúsabb kedvű embereket: „Ha forradalmár lenne, ön melyik televíziót foglalná el?”
Jó, 2006-ban nem volt forradalom, de ez most szempontunkból másodlagos.
A logika úgy kívánta volna, hogy az adótornyot foglalják el, mondjuk a Kékes tetőn. Ám a nép tudása mélyén most is bölcsesség sejlik fel. Nem csak arról van szó, hogy egy forradalmat nem lehet hegymászással kezdeni. Inkább arról, hogy az elektronikus média némiképpen mégiscsak birtokolja azt a csatornát (az adott frekvenciának vagy kábeltelevíziós csatornahelynek egy-egy vállalkozás a kizárólagos használója), amelyen keresztül eljuttatja műsorait a nézőkhöz, hallgatókhoz. Ezzel szemben az írott sajtó már 1848-ban sem birtokolt semmit – pár íróasztalon és az újságírónak a médiavállalatot illető lelkén kívül. A rikkancsot, az újságost, de az esetek többségében a lapterjesztőt és a nyomdát is aligha. (Mielőtt bárki félőrültnek tartana a párhuzamért, el kell árulnom, hogy a gondolatmenetet Andy Kessler, a sikerszerzővé avanzsált tőzsdeguru a The Wall Street Journalban 2007 májusában megjelent cikke ihlette, ahol a szerző az elektronikus és az írott sajtó efféle különbségére világít rá.)
Érezhette ezt Tamás Gáspár Miklós is, aki nem az íróasztalokat akarta felborogatni a neki nem tetsző szerkesztőségekben a kilencvenes évek elején, hanem azokat az újságosbódékat, amelyek árusítani merészelték az általa nemkívánatosnak tartott jobboldali sajtótermékeket. Nem a „tartalmat” akarta megsemmisíteni, hanem a csatornát, amelyen eljuthatott az olvasókhoz.
Túlbuzgó emberek később más logika szerint cselekedtek: a Magyar Demokrata szerkesztőségét verték szét vascsövekkel az újságosbódék helyett, vagy kézigránátot dobtak az Élet és Irodalom udvarára – de ez láthatólag kontraproduktív megoldás, meg kényelmetlen a sajtóvisszhangja is.
Ha máskor nem, az internet második forradalma (Web 2.0) után az újságosbódék felborogatása nélkül is mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy a hoszszú idő alatt felhalmozott rutinon, szaktudáson és tehetségen kívül a szerkesztőségek aligha birtokolnak mást „odakinn”. Az általuk előállított „tartalmat” igen könnyű volt átirányítani más csatornák felé, ahol azonban már mások húznak belőle hasznot.
Bár a média főáramának hírei – lett légyen szó régebbi lapokról vagy a hírújságírás alapelveit tekintve hozzájuk hasonló internetes hírportálokról – a mai napig meghatározó forgalmat, olvasótábort generálnak a neten, a cikkekért a szerkesztőségeknek legalábbis senki sem fizet. Sem az olvasó, aki bolond lenne pénzt kiadni ezért, amit mindenki ingyen ad, sem a hirdetők, akik rájöttek, hogy célközönségük eléréséhez már nincs feltétlenül szükségük a médiára, mert az internetre szabott technikákkal sokszor közvetlenül is eljuttathatják üzeneteiket a vásárlókhoz.
Innentől kezdve pedig igazából értelmetlen a „nyomtatott sajtó” jövőjéről vitatkozni, hiszen a fősodornak mondott sajtó jövője a kérdéses, függetlenül attól, hogy kőtáblára vésik a cikkeket, papírra nyomtatják, avagy az interneten jelenik meg – bármilyen új formában – az újságírók munkája. Az a munka, amely sok esetben időigényes és költséges vállalkozás. És amelyet így egyre nehezebb finanszírozni.
Az újságírók munkája pedig egészen a kétezres évek elejéig magától értetődően hirdetések mellett látott napvilágot: kölcsönös előnyöket élvezve, de – jobb esetben – határozottan elkülönítve. Nos, kiderült, hogy ez egyáltalán nem annyira magától értetődő szimbiózis, mint ahogy azt kétszáz esztendőn keresztül gondolták. A papír praktikussá tette ezt az együttélést, de nevezhetjük kényszerházasságnak is: ezen az egyetlen „csatornán” keresztül volt a legcélravezetőbb elérni az olvasót és a vásárlót. De mióta a „tartalom” külön életet kezd élni az online univerzumban, egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy ez a házasság nem feltétlenül az örökkévalóságnak szólt. Ilyeténképpen egy online hírportálnak és a papíralapú sajtónak ugyanazzal a problémával kell szembenéznie: ki fizeti a révészt?
Mert tévedés, hogy az olvasók nem fizetnek az online hírekért. Fizetnek ők, csak nem az újságírókat foglalkoztató médiának. Hanem például a kábelfektető internetszolgáltatóknak. Mert igazából a hírek eljuttatásának gazdasági modellje változott meg: Scott Karp, az új médiaviszonyokat taglaló Publishing 2.0 blog főszerkesztője fején találja a szöget, amikor arról ír, hogy a „disztribúció” és a tartalom üzleti értelemben elvált egymástól, „az emberek pedig nem hajlandók kétszer fizetni”.
A lapoknak író újságírók munkájának dicsőségét tehát nem, a gyümölcsét viszont egyre inkább olyanok aratják le, akik nem vesznek részt a tartalom előállításában. A Google például, amely az online hirdetési piac valóságos elszámolóházává (clearing house) vált. Menő és „kreatív” munkahely, de ettől még igaz, hogy a piacon éppúgy viselkedik, mint a Tesco: a termelőknek nem sok jut abból a haszonból, amelyre munkájukat kihasználva tesz szert a cég.
Igaz, nem bűntelen a hagyományos média abban, hogy annak idején nem ezek a műhelyek lettek az innováció élharcosai. Hogy az apróhirdetések a Craiglistre, az e-Bayre vagy a magyar Vaterára vándoroltak át. Hogy miközben az olvasók továbbra is elsősorban a vezető napilapok vagy hírportálok anyagait méltatják figyelemre a neten, a hirdetők ma már a Facebookon, az iWiWen, célirányosan az Amazonon vagy más online kereskedelmi portálokon is küzdenek a vásárlók kegyeiért – kikerülve a sajtót.
Az internetes robbanás legyengülve és megtépázva érte a legnagyobb világlapokat is. A kilencvenes évek elején, amikor még szó sem volt olyan fokú átrendeződésről, amilyet a széles sávú internet elterjedése jelentett, a nagy nyugati lapok gyorsuló ütemben vesztettek olvasókat évről évre – bajaiknak tehát nem az internet az elsődleges forrása. Ennek fő oka az, amit Nick Davies remek könyvében (Flat Earth News, 2009) a „szatócsok” térhódításaként írt le.
A brit újságíró azt a folyamatot vizsgálta, hogyan kebelezték be a nyugati világ mértékadó lapjait – amelyek azelőtt sok esetben családi tulajdonban álltak – a nagy sajtókonglomerátumok. Hogyan tették meg egyetlen szempontnak a minél nagyobb profitot üzletpolitikájukban, és miképpen zsebeltek be óriási nyereséget abban az időszakban, amikor az újságok nem olvasótáboruk növelésével, hanem a folyamatos leépítésekkel és megszorításokkal viaskodtak. A nyolcvanas évek elejétől tartó megszorítások virágzó és egyébiránt nyereséges szerkesztőségi közösségeket tettek tönkre úgy, hogy a „racionalizálásra” csupán a profit maximalizálása miatt volt szükség.
Ennek egyik első következménye a külföldi tudósítói hálózat rohamos leépülése volt. Beszédes adat, amelyet Davies a Harvard Egyetem kutatása alapján idéz, hogy 2006-ra az Egyesült Államok sajtójának – ideértve a rádiókat és televíziókat is – mindössze 141 külföldi tudósítója volt, miközben egykor még a nagyobb regionális újságok is kiterjedt külföldi hálózatot tartottak fenn. Azt már csupán én teszem hozzá, hogy ennek a visszanyesésnek része van abban is, hogy az amerikai sajtó épp az internetes blogok megerősödésének éveiben (2003–2004) lavírozta bele magát történetének legnagyobb hitelességi válságába, nevezetesen, hogy a vietnami háború idején kiteljesedett hagyományait lerombolva inkább kormányszócsőként – ez persze sommás és túl általánosító megállapítás – tudósított az iraki háborúról és előzményeiről.
Az előzmények számosak, és mindez hosszú folyamat végpontját jelenti. Hogy miről is van szó, azt Davies jól érzékelteti azzal, mi történt az Egyesült Királyságban a belföldi tudósítói hálózatokkal. Röviden összefoglalva: a költségtakarékosság jegyében az új tulajdonosok által birtokolt országos lapok egyre kevesebb helyi anyagot vásároltak meg, pedig Nagy-Britanniában hagyományosan erősek voltak a kis helyi, pár embert foglalkoztató hírügynökségek, amelyek egy-egy szakterületre (például bírósági ügyekre) vagy régióra összpontosítottak. Ennek következtében az ügynökségek jó része megszűnt, de a lapok saját tudósítói hálózata is leépült. Szintúgy a szatócsok szemléletének estek áldozatul a helyi lapok, amelyek a folyamatos elbocsátások következtében épp a helyi híreket nem tudják szállítani, hiszen kevés munkatársuk ma már sok esetben a szerkesztőséget sem hagyhatja el, mert össze kell állítania a lapot. A helyben keletkező információk tehát a helyi sajtóból sem juthatnak tovább. (Ez mindaddig nem okozott látványos lapmegszűnéseket, amíg az olvasó ugyanúgy megvette a helyi lapot az apróhirdetések miatt, mint azelőtt, ám ezek elvesztésével igazából már nincs miért vásárolni az újságot.)
Ez pedig nem mást jelent Davies szerint, mint hogy a nagy, országos lapok szatócsai elroncsolták azt a finom hálózatot, amelyen keresztül eljuthatnának a hírek a központba. Mindezzel egy időben történt a píár iszonyatos térnyerése. A brit újságíró meggyőződéssel állítja, hogy a hetvenes években nem sok cégnek vagy állami hivatalnak jutott volna eszébe profi kommunikációs szakembert vagy akár szóvivőt alkalmazni, ám az elmúlt 20-30 évben ez lett a standard. Nagy-Britanniában ma már több a sajtót sok esetben nem tájékoztató, hanem éppen a valódi hírek elől elzáró píárszakember, mint az újságíró. A csökkenő létszámmal dolgozó szerkesztőségek pedig egyre gyakrabban használnak fel ellenőrizetlen sajtóközleményeket, amelyeket épp ezek a píáremberek állítanak elő.
Hazánkat illetően nincsenek pontos adataim, de az arány nálunk is hasonló lehet. Igaz, hogy nehéz összevetni a magyar sajtóban lezajlott folyamatokat a brit és az amerikai média viszonyaival, ám egyvalamiben mindenképpen megáll a párhuzam: a helyi sajtó elsorvasztása itt is ijesztően jól sikerült. Nálunk nem évtizedek alatt zajlott le ez a folyamat, hanem két nagy hullámban. Az első a kommunista uralom kezdetéhez köthető, és jóval megelőzte a szatócsok korát. Ekkor elszürkítették a színes helyi sajtót, majd a megmaradt lapokat a megyei vagy városi pártbizottságok felügyelete alá rendelték. Furcsamód az igazi csapást a kommunizmus vége jelentette, amikor a hatalomátmentés részeként, a helyi káderek és a kompromittált munkatársak továbbfoglalkoztatásáért, valamint az MSZP hadi kasszájának feltöltéséért cserében a megyei lapok (1990-ben) a nyugati szatócsok kezébe kerültek.
A Magyar Média című folyóirat 2000-ben megjelent számában interjút közölt Fabriczki Andrással, aki 1990-ben az MSZP kincstárnoka volt. Nem kertelt, amikor kimondta: „Ha a megyei lapok formailag az MSZP tulajdonában maradnak, akkor a számára kedvezőtlen politikai változás esetén a hatalom új birtokosai elveszik tőle az újságokat. Meg kellett szabadulnunk a megyei napilapoktól, hogy ne hozzuk politikai ellenfeleinket kedvező kommunikációs helyzetbe. A megyei lapkiadó vállalatok vagyonának értékesítéséből alapoztuk meg pénzügyileg az MSZP 1994-es választási győzelmét.”
Már az eleve abszurd, hogy ezeket a lapokat az MSZP saját tulajdonaként privatizálhatta, de még elképesztőbb, hogy amikor az MDF ezt megpróbálta megakadályozni, az SZDSZ keresztbe feküdt neki a sajtószabadság nevében és az új külföldi tulajdonosok védelmében. E párt érdemei tehát elévülhetetlenek a magyar tulajdon és a hazai nyilvánosság fórumainak szétverésében.
Nem látni annak a jeleit, hogy sokat költöttek a fejlesztésükre a húsz év alatt kilapátolt pénzből. Persze most, hogy már nincs mit kivenni belőlük, a szatócsok sorsukra hagynák őket. A válságra hivatkozva ismét megszorítanak. A Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) érdekvédő bizottsága a héten, a magyar sajtó napja alkalmából, állásfoglalásban tiltakozott a megyei lapoknál zajló leépítések ellen. Azt írja, „az már világosan látszik: a megyei napilapokat 20–25 százalékkal kevesebb újságírónak kell majd elkészítenie, mint korábban. Azoknak, akik nem kerültek az elbocsátottak listájára, a korábbi bérükért kell teljesíteniük az irreálisan magas normákat.”
Az állásfoglalásból is jól látszik a leépítés folyamata: egyre kevesebben egyre többet írjanak – kevesebb bérért. Helyénvaló itt ismét Daviest idéznem, aki találóan érzékelteti, miért jelenti ez az újságírás halálát: „Ha az igazság a tárgy, és az ellenőrzés a funkció, akkor az újságírók elsődleges munkaeszköze, mindig és mindenkor, az idő. Vedd el az időt, és ezzel elveszed az igazságot is.”
A MÚOSZ állásfoglalása jogos, de erőst megkésett. Ki tiltakozott az újságírók szövetségéből 20 évvel ezelőtt, amikor a kiárusítás eltörölte annak a reményét is, hogy valódi helyi sajtó jöhessen létre? Mára nem maradt más hátra, mint hogy tudatosítsuk, a lerablás befejeződött. Ezt kaptuk cserébe az MSZP 1994-es választási sikeréért…
Akadnak, akik úgy vélik, hogy hathatósan veszik majd át a helyi műhelyek munkáját az alulról szervezedő, online orgánumok. „Olvasó-riportert” és „hiperlokális” tartalmat emlegetnek. Drukkolok, hogy így legyen. De az új megoldásokhoz fűzött remények még nem mutatták meg igazi életképességüket – persze épp a helyi sajtó szorongatottsága nekik is tartogathat esélyeket. Egyelőre azonban azt látni, hogy a hagyományos média modellje egyre inkább a blogoszférában is érvényesül: sokan olvasnak keveseket (a kevés igazán jó szerzőt), a népszerű szerzőket viszont egyre inkább az eddig is jelentősnek számító orgánumok próbálják magukhoz csábítani.
Ilyen körülmények között röppent fel nemrég a hír, hogy a Fidesz hatalomra kerülése esetén megszüntetné a Magyar Távirati

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.