Asztana kivételes esélye

Európa ezen részén általában kevés szó esik az EBESZ-ről. Az átlagember alig tud róla valamit, a sajtóban pedig inkább csak a bíráló kontextusban jelenik meg. A rendszerváltás után még nagy tekintélynek örvendő szervezeten túlszaladt az idő.

Stier Gábor
2010. 04. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs ezzel egyedül a nagy nemzetközi konglomerátumok között. Egyre többen gondolják úgy, hogy az EBESZ-nek nincs jövője, ha nem találja meg új helyét a gyorsan változó világban. A még keményebben fogalmazók szerint már jelene sincs, csak a nehézségi erő és az alternatíva hiánya viszi tovább az évek során tartalmilag jelentős részben kiürült szervezetet.
Ebben a helyzetben aligha lehet csodálkozni azon, hogy az EBESZ soros elnökségét betöltő országokra sem nagyon figyel a közvélemény. Így aztán lényegében észrevétlenül múlt el a görög elnökség is. Kazahsztán azonban már azelőtt bekerült a sajtóba, hogy elnyerte volna ezt a posztot. E szempontból még jót is tett Asztanának, hogy a világ nyugati fele sokáig ódzkodott egy keleti elnökségtől. Amíg azonban az angolszász közösség az általa kialakított demokráciamodell mindenhatóságával volt elfoglalva, beütött a gazdasági összeomlás, amely elsőként ezen országokat rendítette meg. Nem véletlenül, hiszen innen indult a baj. Most kétségbeesetten tekinget körbe, s látja, hogy a többpólusúvá váló világ súlypontja egyre keletebbre tolódik.
Kazahsztán tehát olyan pillanatban került a tetszhalott EBESZ élére, amikor a figyelem eleve a keleti régiókra fókuszálódik. Oda, ahonnan az új impulzusokat várják. Gyorsan elcsitultak a demokrácia állapotát bíráló hangok is. Az elvi megközelítést felváltotta a pragmatizmus. Komoly esély ez egy olyan országnak, mint Kazahsztán.
Ebben, a széles értelemben vett közép-ázsiai régióban, ha úgy tetszik, a Közép-Keleten sűrűsödnek a világot leginkább nyugtalanító biztonságpolitikai problémák is. Gondoljunk csak Afganisztánra, amelynek instabilitása az egész eurázsiai térségre komoly veszélyt jelent. S akkor még nem beszéltünk az olyan frissen kirobbant regionális válsághelyzetekről, amilyen például Kirgizisztán. A körülmények „kedvező” alakulása tehát váratlan esélyt ad Kazahsztánnak arra, ha megváltani nem is tudja az EBESZ-t, de legalább kimozdítsa tetszhalott állapotából, s nem utolsósorban önmagára irányítsa egy-egy pillanatra a világ figyelmét. Asztana, nem kívánva eljátszani az előtte nyílt lehetőséget, az elvárásoknak megfelelően a négy T – Trust, Traditions, Transparency, Tolerance –, azaz a bizalom, az átláthatóság, a tradíciók és a tolerancia jegyében indította az elnökségét. Már az első száz nap bizonyította azonban, hogy ezzel még nehéz bármiféle áttörést elérni. Fel lehet azonban iratkozni a térképre azzal, ha a geopolitikai helyzetét kihasználva Kazahsztánnak sikerül a sokszor téves sztereotípiákban élő euroatlanti világot közelítenie a Kelethez, ha új impulzusokat ad az eurázsiai biztonság erősítéséhez, s nem utolsósorban azzal, ha az afganisztáni rendezés zászlaja alatt hosszú idő után újra egy asztalhoz tudja ültetni a Vancouvertől Vlagyivosztokig terjedő térség országainak első embereit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.